Kim Rantanen.

Vuonna 2016 Kim Rantanen siirtyi tiskin takaa sataprosenttisesti brändihommiin Solera Finland oy:lle. Tilaisuus tuli niin nopeasti, että asiaa ei paljon ehtinyt miettimään. Kolmen ja puolen vuoden aikana brand ambassadorista brand manageriksi kohonnut Rantanen alkoi lopulta kaipaamaan kotiin ja tuttuun ympäristöön.

– Ehkä suurin syy paluuseen oli se kaupunki. Kyllästyin asumaan Helsingissä ja koin, että on aika palata kotiin Turkuun. Silloin halusin päästä takaisin tutumpaan ja turvalliseen maailmaan eli tiskin taakse.

Kun samaan aikaan tarjoutui mahdollisuus lähteä yrittäjäksi, Rantanen tarttui tilaisuuteen. Hän kokee, että vuodet brändien parissa valmistivat häntä yrittäjyyteen.

– Olen paljon valmiimpi kuin ennen ymmärtämään isoja kokonaisuuksia. Erilaisten baarien ja toimintatapojen näkeminen ympäri Suomen opetti paljon.

Rantanen kokee, että baarialalla puhutaan liiketaloudellisesta puolesta työntekijöille liian vähän.

– Valitettavasti varsin usein, kun baarimestari perustaa baarin, se on intohimosta juomasekoituksen tekemiseen tai baarin pitämiseen, ei niinkään liiketaloudelliseen puoleen. Työnantajien pitäisi puhua enemmän siitä. Avoimempi suhtautuminen numeroiden jakamiseen parantaisi Rantasen mielestä myös henkilökunnan sitoutumista työpaikkaansa.

Olen paljon valmiimpi kuin ennen ymmärtämään isoja kokonaisuuksia.”

– Puhuttaisiin laajemmin, mitä tehdään ja miksi. Mistä on pois, jos antaa juoman ilmaiseksi, miksi kaadetaan jotain tiettyä viinaa brändisopimuksen pohjalta, mitä numeroita siellä työn taustalla on. Näiden asioiden kautta olisi helpompi ymmärtää tekemäänsä työtä kokonaisuutena ja saada sille syvällisempi merkitys.

Harkitse kahdesti

Kokonaisuuksien hallinnan lisäksi Rantanen oppi ajattelemaan asioita pitkällä tähtäimellä.

– Ymmärrän paremmin, mitä tarkoittaa brändin rakentaminen ja pitkäjänteinen työ. Tutuksi tulivat tulevaisuuden suunnittelun selkeät tähtäimet, ja miksi niitä tehdään ja miten.

Rantanen ei myöskään lannistu niin herkästi pienistä vastoinkäymisistä, vaan yrittää nähdä niiden keskellä isomman maalin jossain horisontissa. Tästä piirteestä on ollut hyötyä erityisesti nyt koronakriisin aikana.

– Vaikka ajat ovat nyt vaikeita, niin oman yrityksen perustaminen ja yrittäjyys ravintola-alalla ovat olleet kuitenkin niin kauan mielessä, että tästä selvitään. Kyllä tämä on minun juttuni kaikesta huolimatta. Vaikka Rantanen itse oppi brändityöstä paljon, hän kehoittaa nuoria baarityöntekijöitä kuitenkin harkitsemaan kahdesti ennen uuteen hyppäämistä.

– Jos on tehnyt viitisen vuotta töitä baarissa, ei ole nähnyt ihan tarpeeksi hypätäkseen brändihommiin. Se on huomattavasti raskaampaa, kuin kuvittelee. Maltti on valttia. Kannustan toki jokaista nuorta, joka pyrkii alalla ja elämässä eteenpäin, ja jos on siihen valmis niin go for it.

Jos on tehnyt viitisen vuotta töitä baarissa, ei ole nähnyt ihan tarpeeksi hypätäkseen brändihommiin. Se on huomat­tavasti raskaampaa, kuin kuvittelee.”

Rantasen mukaan alan haasteena on tällä hetkellä se, että alalla pidempään olleet vaikutusvaltaiset tekijät ovat kaikki siirtyneet päivätöihin ja työskentelevät vain brändeille.

– Tämän takia vähän liian nuoret ilman hyviä mentoreja pääsevät baaritiskin taakse.

Tämä yhtälö tekee hallaa koko alalle, koska perinteinen mestari-harjoittelija-suhde ei toteudu. Baarimestarius on kuitenkin hyvin pitkälti käsityöammatti, jonka hallitsemista voi toki lukea kirjoista, mutta kädestä pitäen oppimista se ei korvaa.

– Näen tämän vaikutukset tällä hetkellä ainakin tosi voimakkaana.

Alalle tarvitaanrakenteellisia muutoksia

Päivätyön houkutus on suuri, ja Rantasen mielestä isoin syy siirtymiselle brändihommiin on nimenomaan yötyön kuormittavuus. Alalla pitäisi tapahtua rakenteellisia muutoksia, jotta tämä korjaantuisi.

– Jotta alalla olisi paremmat työllistymismahdollisuudet, pitäisi alkoholin arvonlisäverokanta laskea anniskelussa 10 prosenttiin ja pitää päivittäistavarakaupassa 24 prosentissa. Tällöin ravintoloissa olisi paremmin varaa pitää työn kuormittavuuteen nähden oikea määrä henkilökuntaa, eikä työ väsyttäisi ja turhauttaisi niin paljon.

Rantanen ei kuitenkaan kiellä, etteikö päivätyö olisi mukavaa. Päivätyöhön lähteminen ei kuitenkaan tarkoita, ettei takaisin olisi paluuta.

– Ei ole merkki urakehityksen epäonnistumisesta palata tiskin taakse. Palattuani baarihommiin muutama tuttu kyseli, miksi lähdin hyvästä positiosta pois. Ei kannata jäädä jumittamaan jonnekin, vaikka se saattaisi olla niin sanotusti järkevää. Aina pitää tehdä niin, mikä tuntuu itsestä parhaalta.

Kim Rantanen

  • Aloittanut alalla: 2004.
  • Aiempia työpaikkoja baarialalla: Minibaari, Bar4, Kakolan Ruusu.
  • Työpaikka brändihommissa: Brand ambassador ja brand manager, Solera Finland oy.
  • Työpaikka nyt: Ullakko, yrittäjä.

Julkaistu Shakerissa 4/20.