Working flair motivoi henkilökuntaa myymään enemmän

Syksyn juhlakauteen kohdistuu suuret myyntipaineet. Monipuoliseen koulutukseen perustuvalla motivoinnilla saadaan parempia tuloksia niin henkilökunnan työhyvinvoinnin, asiakastyytyväisyyden kuin myynninkin saralla. Mutta miten working flair voi olla tässä avuksi?

Hyvin työvälineensä hallitseva baarityöntekijä on itsevarmempi, motivoituneempi ja myyntikykyisempi. Tämän huomion on tehnyt Rane Tiainen, VIP Bartenders -palvelun perustaja.

– Mitä enemmän jaksaa itseään kehittää, sitä motivoituneempi on pitkällä tähtäimellä myös myyntityössä.

Tiainen on tunnettu näyttävästä baarijonglöörauksesta, mutta vannoo nykyään vahvasti niin sanotun working flairin nimeen. Osaksi tehokasta työskentelyä upotettu persoonallinen tekeminen, kuten pullonavaajan pyörittely kädessä tai jääpalan heittäminen shakeriin, ovat esimerkkejä tästä flairtendingin alalajista. Tyhjien pullojen heittelyn sijaan Tiainen kehottaa kehittämään työvälineiden hallintaa jokapäiväisen työskentelyn näkökulmasta.

Miksi työvälineiden hallintaan pitäisi sitten kiinnittää huomiota? Persoonallisella työskentelykulttuurilla parannetaan asiakaskokemusta ja saadaan työntekijä kokemaan itsensä arvokkaaksi. Pienet päivittäiset onnistumiset ja oman kehityksen seuraaminen auttavat jaksamaan fyysisesti ja henkisesti kuluttavassa työssä. Tiainen kannustaakin työnantajia kokeilemaan working flairin sisällyttämistä osaksi baarin työtapoja.

– Jos työntekijät eivät ole aikaisemmin harrastaneet mitään vastaavaa, on tärkeää lähteä liikkeelle turvallisista liikkeistä ja tasoon sopivista tavoitteista. Jos saman tien annetaan kolme pulloa käteen ja käsketään jonglööraamaan, ilmoittaa moni ettei tämä ole minun juttuni. Lähdetään mieluummin siitä, että jokaiselle annetaan oma baarilusikka ja tehtäväksi opetella sillä pyöräytystemppu viikon aikana.

Monipuolinen koulutus motivoi myymään

Vaikka internetistä löytyykin paljon tietoa ja käytännön vinkkejä flairin aloittamiseen, kannattaa Tiaisen mukaan alkuun toteuttaa kädestä pitäen järjestetty koulutus ammattilaisen vetämänä.

– Kuntosalillakin saadaan tehokkaampia tuloksia, kun ammattilainen opastaa miten laitteita käytetään ja minkälainen liike sopii kenellekin. Muutaman tunnin flair-koulutuksella päästään hyvin vauhtiin, ja sen jälkeen voidaan jatkaa omatoimisesti treeniä vaikka Youtubesta löytyvillä ohjeilla.

Koronakevät on avannut pitkään alalla toimineen Tiaisen silmiä koulutukselle aivan uudella tavalla. Hän kannustaa panostamaan monipuoliseen koulutukseen. Tuotetietouden kohdalla hän panostaisi erityisesti valikoiman tuntemukseen. On tärkeää, että työntekijät tietävät, mistä tuotteet tulevat ja miten niitä juuri tässä ravintolassa käytetään. Varma ja uskottava myyjä pystyy vaikuttamaan huomattavasti asiakkaan ostopäätökseen.

– Perinteinen tuotekoulutus on tosi tär­keää, mutta henkilökunnalle pitäisi järjestää koulutusta myös myyntityöstä. Jos omasta porukasta löytyy myyntihenkisiä tekijöitä, kannattaa heitä ehdottomasti kehittää.

Iso osa päivittäisestä baarityöstä on tietysti myyntiä muutenkin, mutta baaritiskin takaa poistuttaessa ollaankin oman mukavuus­alueen ulkopuolella. On aivan eri asia myydä baariin tulleelle vakiasiakkaalle hanaoluen sijaan kalliimpi erikoisolut kuin tehdä kauppaa isoista kokonaisuuksista yritysasiakkaiden kanssa.

Rane Tiainen. Kuva: Pasi Murto
Rane Tiainen. Kuva: Pasi Murto

Ranen vinkit henkilökunnan motivointiin

  • Kehitä työvälineiden hallintaa jokapäiväisen työskentelyn näkökulmasta.
  • Kokeile tarjota henkilökunnalle muutaman tunnin flair-koulutus, jonka avulla päästään alkuun working flairissä.
  • Aseta flairin suhteen tavoitteet realistiselle tasolle, ettei alkuinnostus lopahda saman tien.
  • Panosta monipuoliseen koulutukseen – flairin lisäksi kannattaa kehittää muun muassa tuotetuntemusta ja myyntitaitoa.
  • Mahdollista kehittyminen aktiivisille ja myyntihenkisille työntekijöille.
Kuva: iStock.com/ViktoriiaNovokhatska
Kuva: iStock.com/ViktoriiaNovokhatska

Teknologia myynnin tukena – älä unohda lisämyyntiä

Juhlakaudella baarin sähköposti täyttyy pöytävarauskyselyistä ja tarjouspyynnöistä. Automatisoidun pöytävarausjärjestelmän jalkauttaminen osaksi toimintaa vapauttaa aikaa räätälöityjen kokonaisuuksien myyntiin. Verkkokaupan pystyttämistä kannattaa myös harkita: lahjakorttien sekä tapahtumien pääsylippujen myynti jouhevoituu sen kautta huomattavasti.

– Myös Mobile Pay -sovellusta voi kokeilla osana baarin maksujärjestelmää. Isompien ryhmien ennakkotilauksen voisi sen kautta veloittaa etukäteen, jolloin paikan päällä jää enemmän aikaa asiakkaan palveluun maksujen selvittelyn sijaan, Rane Tiainen kertoo.

Kesäsesongin poikkeuksellisten haasteiden vuoksi syksyn juhlakauteen kohdistuu ennennäkemättömät myyntipaineet. Nyt onkin tär­keää saada maksimoitua paikan päälle saatujen asiakkaiden kokemus, jolloin he myös kuluttavat enemmän. Laadukas pikkupurtava on yksi niistä elementeistä, joilla luodaan lisäarvoa ja tehdään hyvää lisämyyntiä. Kun tuotteet valitaan baarin konseptiin sopiviksi, tarjoilu mietitään jouhevaksi ja esillepano houkuttelevaksi, on lisämyynnin teko helppoa.

Julkaistu Shaker-lehden 3/2020 Juhlaekstrassa.

Tilaa Shaker!