Ravintola-ala on suurissa vaikeuksissa koronaviruksen aiheuttaman asiakaskadon vuoksi. Matkailu- ja ravintola-alan etujärjestön MaRan mukaan jopa 90 prosenttia alan ammattilaisista on menettänyt mahdollisuuden harjoittaa elinkeinoaan.

– Paikalliset ravintolayhteisöt ovat alan ihmisille melkein kuin perheitä, jotka ovat nyt hajoamassa. Työt ovat loppuneet valtaosalta alan ihmisistä, jotka ovat nyt epätoivoisessa tilanteessa, Baronan hotelli- ja ravintola-alan toimialajohtaja Mikael Nuotio toteaa. 

Hänen mukaansa akuutissa tilanteessa ei voi jäädä tuleen makaamaan.

– Nyt jos koskaan ravintola-alaa kokoavalle yhteisölle ja tuelle on valtava tarve. Paikallisesti onkin jo nähty, että uusia kotiinkuljetus- ja myyntikonsepteja on syntynyt eri puolilla Suomea. Haluamme saada nämä konseptit esiin ja yhä useampien tietoon, Nuotio perustelee verkkoyhteisön toimintaideaa.

Alan kumppaniverkosto tukena

Yadon alusta ja toiminta on suunniteltu vallitsevaan tilanteeseen eli etäkäyttöön soveltuvaksi. Alustalta löytyy muun muassa koottua viranomaistietoa ja ohjeita asiointiin eri tahojen kanssa sekä tietoa tulevista verkkokoulutuksesta ja avoimista työpaikoista.

Ravintola-alan työntekijöitä on jo siirtynyt Baronan kautta esimerkiksi myynnin ja kaupan tehtäviin Helsingissä ja Tampereella. Mahdollisuuksia siirtyä myös elintarviketuotannon ja logistiikka-alan tehtäviin selvitetään.

– Koronan aiheuttama kriisi herättää monia kysymyksiä työelämään ja omaan tulevaisuuteen liittyen. Me pyrimme vastaamaan niihin sekä rakentamaan turvaverkkoa alan työntekijöiden tueksi. PAMin näkökulmasta on erityisen tärkeää, että palvelualojen työntekijät eivät jää myöskään tällaisen kriisin aikana yksin, vaan rakennamme yhdessä alaa arvostavaa tulevaisuutta, toteaa Palvelualojen liitto PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen.

Yadon tavoitteena on luoda koko Suomen kattava, laaja kumppaniverkosto. Yksi hankkeen kumppaneista on Kotipizza Group. Sen toimitusjohtaja Tommi Tervanen uskoo ravintola-alan kriisin synnyttävän myös hyvää. 

–  Jo nyt voimme huomata, ettei kiinnostus ravintolaruokailuun ole vähentymässä, se vain muuttaa muotoaan. Kotipizza on jo pitkään panostanut noutoon ja kuljetukseen, ja on ollut mahtavaa huomata, miten hyvin ravintolamme ovat onnistuneet vastaamaan koronan myötä muuttuneeseen tilanteeseen. Haluamme, että koko ala voi hyvin myös tämän kriisin jälkeen, Tervanen sanoo. 

Myös Aromi-lehti on lähtenyt Yadon kumppaniksi. 

– Aromi tuottaa valtavan määrän laadukasta sisältöä ammattikeittiöiden, ravintoloiden ja kahviloiden ammattilaisille. Jokainen julkaistu artikkeli on käsityön tulos. Uudet lukukerrat ovat arvokkaita ja siksi haluamme osallistua Yadon toimintaan jakamalla ajankohtaisia hyötyjuttuja ammatillisen pääoman kasvattamiseen, Aromi-lehden liiketoimintajohtaja Nina Harlin kommentoi.

Yado-yhteisön nimi ja visuaalinen ilme on luotu luovan alan ammattilaisia tarjoavan Barona Luovan johdolla. Barona Luova vastaa myös yhteisön jatkokehityksestä.

yado.fi