Lokakuun alkupuolella Lontoossa järjestetty London Cocktail Week on vuosittainen tapahtuma, joka juhlistaa Britannian pääkaupungin cocktailkulttuuria. Tapahtuman erottaa esimerkiksi Berliinissä järjestettävästä BCBstä se, että London Cocktail Week on suunnattu erityisesti kuluttajille. Tapahtumaan osallistui tänä vuonna 300 lontoolaista baaria, ja viikon keskiössä oli Brick Lanelle rakennettu Cocktail Village.

Olin itse tapahtumassa ensimmäistä kertaa edustamassa Kyrö Distillery Companya, joka hätkähdytti brittiyleisöä viime vuonna baarimikoillaan, joilla oli päällään vain essut – jokseenkin jo kyröläisten tavaramerkiksi nousseet paljaat pyllyt herättivät paljon keskustelua tänäkin vuonna. Puheenaiheeksi nousi lisäksi yrityksen pisteelle rakennettu sauna, jossa järjestettiin 20 minuutin tastingeja. Asiakkaiden ei toki tarvinnut riisuutua alasti maistelua varten, mutta tunnelmaan päästiin Suomessa valmistetuissa kylpytakeissa saunan lauteilla istuen.

Erottautuminen kannattaa

Tastingin järjestäminen saunassa oli oiva tapa saada asiakkaat pysähtymään Kyrön tarinan äärelle hälyisällä messualueella. Neljän päivän aikana otettiin satoja selfieitä kylpytakeissa ja uskon, että sauna jäi monen messukävijän mieleen. Kun kyseessä oli vielä tiiviisti yrityksen tarinaan liittyvä elementti, eikä päälleliimattu brändäys, oli vaikutus sen mukainen – saunan ovella oli melkein jatkuva jono ja asiakkaat olivat tarinoista ja tuotteista haltioituneita.

Toiminnalliset elementit näkyivät muutenkin voimakkaasti messuilla. Kyrön Mölkky-pelin lisäksi alkoholibrändien pisteillä näkyi erilaisia pelejä, joilla joko valittiin juomiin raaka-aineita tai vietettiin aikaa ystävien kanssa. Esimerkiksi Greenall’s esitteli Wild Berry Giniään marjojen murskaus -altaan kera, jossa messuvieraat pääsivät suoja-asut päällään itse murskaamaan marjoja. Tällaiset osallistavat messupisteet jättävät kävijälle huomattavasti voimakkaamman mielikuvan kuin pelkkä perinteinen drinkkien tarjoilu. Parhaimmillaan kuvat hauskoista tempauksista leviävät orgaanisesti sosiaalisessa mediassa ja tavoittavat jopa messukävijöitä laajemman yleisön. Kun seuraavan kerran joku London Cocktail Weekin kävijä eksyy ginihyllyn eteen kaupassa ja huomaa siellä pullon Napueta, hän varmasti miettii: “Ai niin, tämä oli se gini mitä juotiin saunassa!”

Kuluttajatapahtumasta kaikki irti

Vaikka London Cocktail Week onkin suunnattu kuluttajille, on siellä paljon opittavaa myös baarimestarille. Uusien tuotteiden maistelu ja verkostoituminen ovat tietysti tärkeitä asioita, mutta myös kuluttajaymmärryksen ja tulevien trendien haistelu onnistuu tällaisessa tapahtumassa hyvin. Kun hetken aikaa seurailee, mitkä pisteet vetävät hyvin yleisöä ja mitä he ovat tehneet eri tavalla, voi hyvinkin olla lähellä parempaa ymmärrystä siitä, mitä kuluttajat juomilta toivovat.

Baarin nurkkaan ei toki tarvitse rakentaa saunaa tai pelialuetta, vaan toiminnallisuutta voi toteuttaa monilla tavoilla. Itse suunnittelin pari vuotta sitten A21 Decadesin kesälistalle italialaishenkisen juoma, joka tarjoiltiin pecorino-juustopalan ja miniraastimen kera. Asiakas sai itse raastaa juoman pinnalle juustoa tuomaan aromia ja suutuntumaa. Juoma herätti asiakkaissa suurta ihastusta – itse asiassa useampikin tuli vielä samana päivänä uudestaan ja toi kaverinsakin mukaan nauttimaan “sitä juustodrinkkiä”.

Miten omassa baarissasi saisit asiakkaan vahvemmin mukaan juomansa kokemuksen luomiseen? Entä jos tarjoilisitkin vaikka Gin&Tonicin koristeet ja tonicin erillään niin, että asiakas saisi personoida juomansa makunsa mukaan? Tai ehkä drinkin kylkeen voisi antaa pipettipullossa bitteriä, jolla juomaa voi muuttaa omaan makuprofiiliin sopivaksi? Vaarana tietysti on, että asiakas pilaa itse oman kokemuksensa, mutta oikeanlaisella ohjeistuksella on mahdollista luoda jotain persoonallista, uniikkia ja mieleenpainuvaa. Sitä kutsutaan elämykseksi.