Tislattua alkoholitonta

Pitkä tauko elinkeinotoiminnassa ei mahdollista paluuta rajoituksia edeltävään maailmaan sellaisenaan.

Juomabisneksessä trendit kehittyvät viruksista huolimatta. Y- ja Z-sukupolvien, eli nykyisten 20–40-vuotiaiden alkoholinkulutuksen väheneminen alkoi jo kymmenkunta vuotta sitten, eikä suomalaisen alkoholipolitiikan perustava opinkappale hinnan, saatavuuden ja kulutuksen määrän korrelaatiosta enää päde.

Elinkeinon on menestyäkseen otettava huomioon trendit ja kehitettävä omaa toimintaansa niiden mukaan. Alkoholittomien juomien tarjonta vähittäiskaupassa on moninkertaistunut korona-aikana. Myös laatu on parantunut. Esimerkiksi metallinen jälkimaku on poistunut monesta nollaoluesta valmistusmenetelmien kehityksen myötä.

Ensimmäiset alkoholittomat tisleet tulivat markkinoille Britanniassa viitisen vuotta sitten, eikä ole vaikea ennustaa niiden suosion kasvavan nopeasti myös Suomessa. Kieltämättä, alkoholiton Gin & Tonic tai Tom Collins kuulostavat houkuttelevilta vaihtoehdoilta. Alkoholia välttelevien asiakkaiden ei myöskään tarvitse enää tuntea oloaan baareissa ja ravintoloissa kiusaantuneeksi, saati istua pitkää iltaa pelkän limonadin kanssa.

Alan yritykset alkoholiton trendi haastaa myös luovuuteen sekä sekoitusten laatimisessa että hinnoittelussa. Yksittäisen drinkin tuoma liikevaihto todennäköisesti pienenee, mutta kate voi parantua huomattavastikin.

Kaiken edellytyksenä on kuitenkin alan toimintaa kohtuuttomasti rajoittavien määräysten poistaminen ja koronapandemian selättäminen. Hoidetaan rokotukset kuntoon, pidetään itsemme terveinä ja odotetaan aurinkoisia terassikelejä, alkoholilla tai ilman.

 

Kimmo Kallonen

vastaava päätoimittaja (vt.)

 

Julkaistu Shakerissa 2/21.

Sulje mainos Tilaa Shaker