Timo Siitoselta uusi aluevaltaus – myös ravintolaperheen uusin tulokas Flavourium uudistui koronasulun aikana

Jo vuosikymmenen ajan omista, pullotetuista tuotteista haaveillut Timo Siitonen on vihdoin saanut virvoitusjuomatehtaansa Natural Drinks Factoryn pystyyn. Teollinen tuotanto on haastanut cocktailkonkarin ajatusmaailmaa. Siitonen avaa myös uuden baarinsa Flavouriumin cocktailtuotteen taustoja sekä tulevaisuudensuunnitelmiaan cocktailkulttuurin kehittämiseksi.

Timo Siitonen.

Idea Natural Drinks Factoryn taustalla syntyi jo 2010-luvun alkupuolella.

– Ajatuksena oli, että olisi mahtavaa saada ikoniset A21 cocktailit pulloon ja kuluttajille. Tästä on puhuttu nyt vuosia ja vuosia. Alunperin oli tarkoituksena tehdä nimenomaan alkoholillisia pullotettuja cocktaileja, mutta se idea haudattiin aika nopeasti. Ei siksi, että se olisi ollut  liian haastavaa, vaan koska alkoholiton juomatuote on niin kovassa nousussa, ja alkoholin saa kuitenkin lisättyä jälkikäteen, Timo Siitonen kertoo.

Yhteistyökumppaneitakin katsottiin, mutta tuotannon ulkoistaminen osoittautui sekä haasteelliseksi että kalliiksi. Kun alkuperäinen A21 laitettiin kiinni vuonna 2018, oli aika kääriä hihat ja ryhtyä itse suunnittelemaan tuotantoa.

–  A21:sen sulkeminen vapautti aikaa ja fokusta siihen, että pystyttiin lähtemään oikeasti kehittämään tätä.

Tuotekehitys ja -testaus keskittyikin aluksi nimenomaan alkoholittomien juomasekoitusten pullottamiseen. Kun minitehdas saatiin pystyyn, nousi esiin idea myös artesaanilimonadeista.

– Artesaanilimonadi on kuluttajalle helppo ymmärtää. Rupesimme kehittämään yhden maun tuotteita raaka-mehuista, ja niitä haluamme tällä hetkellä painottaa.

Ajatusmaailma uusiksi tuotekehitystä varten

Mittavan baarialan kokemuksen omaava Siitonen on kohdannut tuotekehityksessä myös haasteita: oma ajattelu on pitänyt paikoin kääntää päälaelleen.

– Ehkä haastavinta on ollut se, että kun on tehnyt cocktaileja käsin ja siirtyy siitä teolliseen tuotantoon, niin samat lait ei päde siellä. Ei voida tehdä samanlaisella dna:lla cocktailia, koska se  ei ole mahdollista.

Siitosen mukaan on ymmärrettävä, mitä teollinen tuotanto vaatii raaka-aineilta ja missä muodossa niiden täytyy olla parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.

– Myös raaka-aineiden sekoitussuhde on aivan erilainen kuin peruscocktailia tehdessä. Täytyy myös miettiä, miten nämä uudessa muodossa olevat raaka-aineet saadaan toimimaan niin, että niistä saadaan aikaan sama makuprofiili kuin käsityönä tehdyssä cocktailissa.

Tutun makuprofiilin luominen uudessa formaatissa korostuu erityisesti alkoholittomien cocktailien kohdalla. Kun pohjana ovat A21:sen tutut drinkit tai klassikkococktailit, ei sinnepäin oleva makumaailma kelpaa. Horeca-alalle suunnatut Pro Series -sarjan pullotetut holittomat drinkit sopivat Siitosen mukaan erityisesti toimijoille, jotka haluavat tarjota laadukkaita tuotteita riippumatta siitä, kuka työvuorossa sattuu olemaan.

– Nämä ovat tuotteita, joita voidaan myydä missä tahansa kahvilassa, ravintolassa tai hotellissa. Asiakkaat saavat tuoreista, luonnollisista huippu raaka-aineista tehdyn juoman, ja standardi pysyy aina samana riippumatta siitä kuka on vuorossa.

Siitosen mukaan baarimestari on kallis työntekijä, erityisesti jos toimipaikka ei ole profiloitunut cocktaileihin ja niitä myydään muutamia illassa.

– Pro Seriesin tuotteen osaa tarjoilla esimerkiksi vastaanottovirkailija. Se helpottaa työskentelyä ja laajentaa mahdollisuuksia tuotevalikoiman rakentamiseen. Voimme myös tuottaa paikalle omia tuotteita pulloon tai hanaan, jolloin saadaan paikan omaa brändiä tuotua esille.

Siitosen uusin ravintola ja baari yhdistävät cocktaileja ja ruokaa maailmalta

Natural Drinks Factoryn limonadeja sekä pullotettuja cocktaileja ja hanadrinkkejä on testailtu ravintolaperheen uusimmassa tulokkaassa Flavouriumissa. Triplaan helmikuussa 2020 auennut cocktailbaari ja ravintola ehti olla vain hetken auki ennen koronaepidemian rantautumista Suomeen. Omistajat Timo Siitonen ja Matti Santala päättivätkin sulkea Flavouriumin kuudeksi kuukaudeksi, ja samalla konseptia kirkastettiin.

Ruokaravintolan ja cocktailbaarin entistä virtaviivaisempi konsepti kiteytyi World Tour -ajatukseen, joka oli vahvasti jo cocktailbaarin drinkkilistan teemana. Teema on tuttu myös sulkeutuneista A21 Cocktail Loungesta sekä A21 Diningista, jossa keskityttiin erityisesti cocktailien ja fine dining -ruoan yhdistämiseen. Flavouriumin ruokapuolella maistellaankin nyt moderneja annoksia eri puolilta maailmaa varta vasten räätälöityjen cocktailien kera. Ruoan ja cocktailien yhdistäminen on Siitoselle tuttua vuosien kokemuksella, mutta Flavouriumissa hän on päässyt tekemään ihan uudenlaisia yhdistelmiä.

– Tietyllä tavalla A21 Dining oli hyvä oppikoulu, mutta siellä keskityttiin pelkästään pohjoismaisiin makuihin. Flavouriumissa haluamme tuoda esille eksoottisempia maailman makuja, mikä mahdollistaa niin ruoka- kuin juomapuolella monipuolisemman makupaletin ja leikittelyn.

Vuosien varrella myös tekniikat ovat kehittyneet, ja niitä hyödynnetäänkin Flavouriumin makukombinaatioiden rakentamisessa ja tarjoilun sujuvoittamisessa.

– Jonkin verran uudet tekniikat mahdollistavat asioita, esimerkiksi juomien nostamisen huomattavasti nopeammin kuin jos lähdettäisiin tekemään nollasta niin kuin A21 Diningin aikana. Se tieto ja taito on tietysti tässä vuosien aikana lisääntynyt.

Samalla kun ruokapuolelle tuotiin drinkkejä vahvemmin osaksi konseptia, cocktailbaarin menua tiivistettiin.

– Meillä oli isompi cocktailmenu, kun avasimme helmikuussa. Syy, miksi halusimme sitä nyt typistää, on se että ruokapuolelle tuli 12 cocktailia lisää. Näiden lisäksi baarissa on nyt tarjolla A21 klassikoita ja niistä Flavouriumin twistit sekä erillinen World tour -menu, jossa on 5 kohdetta. Siinä on jo aika paljon nostettavaa.

Näiden lisäksi baariin on suunnitteilla vielä järkälemäinen 100 klassikkococktailin teos, jonka parissa asiakkaat voivat paneutua cocktailien historiaan.

– Sen tarkoituksena on avata ja kunnioittaa cocktailperinnettä. Se ei ole meidän päälista missään nimessä, mutta kaikki kyseisen listan juomat tulevat olemaan saatavilla mahdollisuuksien mukaan.

Klassisista vivahteista huolimatta Flavouriumin baarin on tarkoitus olla puhtaasti moderni cocktailbaari.

– Käytämme moderneja tekniikoita, ja A21:sen maku- ja tarinalähtöinen lähestyminen on siellä se juttu.

Makujen kokemuskeskus edistää cocktailkulttuuria

Flavouriumin konsepti kehittyy edelleen: kokonaisuudesta on rakentumassa makujen kokemuskeskus. Tämän puitteissa Siitonen haluaa myös edelleen kehittää suomalaista cocktailkulttuuria, ja yksi väline siihen ovat suunnitteilla olevat Bar Symposiumit.

–  Ajatuksena on luoda valituille huippuammattilaisille mahdollisuus tavata toisiaan neutraalissa ympäristössä useamman kerran vuodessa ja keskustella siitä, mihin he näkevät alan olevan menossa - hyvässä ja huonossa.

Siitonen korostaa, että vaikka hänen onkin tarkoitus isännöidä tilaisuutta, ei kyseessä ole koulutus tai seminaari, vaan keskustelutilaisuus, jossa vaihdetaan ajatuksia.

– Toivottavasti jokainen osallistuja sitoutuu viemään niitä yhdessä päätettyjä hyviä juttuja sitten eteenpäin kentälle. Haluaisin, että voisimme määritellä yhdessä alalle asioita, joita haluamme edistää,  korjata tai uudistaa.

Neutraali ympäristö ja titteleiden unohtaminen on Siitosen mukaan avainasemassa avoimen keskustelun luomiseksi. Tapahtumiin ei olla ottamassa sponsoreita, ja tarkoituksena on, että osallistujat edustavat itseään ihmisinä eikä työpaikkaansa tai brändiään. Toistaiseksi ollaan kuitenkin vasta suunnitteluvaiheessa, eikä ketään ole vielä kutsuttu osallistumaan.

– Tässä koronatilanteessa tapahtumaa ei vielä kannata laittaa pystyyn. Pikkaisen pitää ympäristön muuttua, että tätä voidaan alkaa järjestää.

Natural Drinks Factory

Osa Flavour Ventures -ravintolaperhettä, joka tunnettiin ennen nimellä A21. Ravintolaperheeseen kuuluu viisi ravintolaa: Flavourium Triplassa, Starter Helsinki Maria 01 -startupyhteisössä sekä Kellohalli, Flavour Studio ja Pizzala Helsinki Teurastamolla.

Natural Drinks Factoryn tuotteet valmistetaan luonnollisista raaka-aineista ilman säilöntäaineita ja ne makeutetaan sokerilla makeutusaineiden sijaan.

Omien tuotteiden lisäksi tehdään paljon yhteistyötä kolmansien osapuolien kanssa: tällä hetkellä tuotantoon on menossa esimerkiksi Laurea ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä suunniteltu villiyrttilimonadi.

Lue lisää Flavouriumista Aromin nettisivuilta: aromilehti.fi/artikkelit/flavourium-tarjoaa-makumatkoja-triplassa