Kiurun mielestä nyt pitää varoa toimia, jotka kääntyvät alaa itseään vastaan. Jos asiakkaalle on myyty tapahtuma, joka voidaan hetkessä hoitaakin virtuaalisesti, niin mikä sellaisen tapahtuman arvo on?

– Tapahtuman pitää erottua muusta markkinoinnista moniaistisella tarinankerronnalla ja sillä, että ihmiset kohtaavat toisensa, eivät ainoastaan verkostoidu. Sitä ei voi tehdä virtuaalisella kopiolla tapahtumasta. 

Kesän viikot käyttöön

Alalla on perinteisesti arvostettu isoja ja näyttäviä tapahtumia.

– Kuinka syvälle päästään, on tärkeämpää kuin se, kuinka iso tapahtuma on. Puitteet ovat toissijaisia. Tämän hetkinen tilanne voitaisiin hyödyntää esimerkiksi siten, että paikan päälle kutsutaan hyvin pieni joukko ihmisiä, loput voivat kokea tapahtumaa digitaalisesti. Nyt tarvitaan luovia ratkaisuja, joiden avulla syntyy jotain uutta. 

Lisäksi juuri nyt pitäisi panostaa tapahtumien siirtämiseen niiden perumisen tai hätäisen virtualisoinnin sijaan. Tarpeetonta perumista ei kannata myöskään tehdä vastuullisuuden nimissä. Kiuru korostaa, että tässä tilanteessa kannattaa ensisijaisesti luottaa viranomaisten päätöksiin ja asiantuntijoiden arvioihin. 

– Ei ole syytä reagoida yli, mutta ei myöskään ali. Se on aitoa vastuullisuutta. Ei moottoritielläkään voi ajaa neljääkymppiä, ja kutsua sitä vastuullisuudeksi. Matelu moottoritiellä on vaarallista. 

– Kesän ensimmäiset ja viimeiset viikot voisi esimerkiksi ottaa käyttöön. Ne eivät ole perinteisiä viikkoja tapahtumille, mutta nyt niitä voisi hyödyntää. Toimia pitäisi nyt, eikä jäädä odottelemaan, mitä seuraavaksi tapahtuu. Jos asiakas haluaa todella perua tapahtuman, kannattaa kysyä useamman kerran miksi-kysymys. 

Tilaisuus oppia uutta

Timo Kiuru asui Koreassa, kun maassa riehui mers-virus. 

– Tämä ei sen vuoksi tunnu kovin uudelta tilanteelta. Ajattelen tämän kaltaisista tilanteista siten, että näistä pitää oppia uutta. Koreassa opin esimerkiksi kättelemään silmiin katsomalla. 

Yrityksissä mietitään nyt tarkkaan, miksi tapahtumiin panostetaan. 

– Sellaiset tapahtumat, joita ei ole suunniteltu tavoitteellisesti ja moniaistillisesti, ja ovat rakennettu siten, että niissä on vain puitteet, saattavat pudota kokonaan pois. Liiketoiminnassa voittaa se, joka kohtaa asiakkaansa parhaiten. 

Virtuaalinen tapahtuma ei vaikuta ihmisen tunteisiin samalla tavalla kuin aidot kohtaamiset.

– Jos kiteytän tämän asian raflaavasti, niin silläkin on eroa, katsooko aikuisviihdettä tai harrastaa seksiä. Ne eivät vain kertakaikkiaan ole sama asia, Kiuru lataa lopuksi.