Talouden kasvunäkymät ovat OECD:n maaliskuun alussa julkaiseman raportin mukaan erittäin epävarmat. Koronaviruksen aiheuttama tuotannon supistuminen ja ihmisten vapaan liikkuvuuden rajoittaminen vaikuttavat maailmantalouden kasvuun negatiivisesti. OECD arvioi, että euroalueella kasvu laskee 0,8 prosenttiin.

 

Tuotannon supistuminen Kiinassa näkyy ympäri maailmaa.

Koronaviruksen vaikutus myös kansainvälisiin tapahtumiin on väistämättä negatiivinen. Ensimmäinen mittava peruutusuutinen saatiin Barcelonasta, kun Mobile World Congress peruttiin helmikuussa. Maailman suurin matkailualan messutapahtuma, Berliinin ITB, peruttiin maaliskuun alussa. Peruutusuhka leijuu mustana pilvenä oikeastaan kaikkien tapahtumien päällä tällä hetkellä. 

Miksi maailma on joutunut hysterian valtaan?

– Virus, joka on uusi ja tuntematon, herättää pelkoa. Pelko leviää vähintään yhtä nopeasti kuin virus. Sen vuoksi toimenpiteet ovat olleet poikkeuksellisen järeitä, sanoo Helsingin yliopiston viestinnän professori Esa Väliverronen.

Maailmantalous riippuvainen Kiinasta

Syy siihen, miksi tähän virukseen on reagoitu näin voimakkaasti, johtuu myös siitä, että maailmantalous on riippuvainen Kiinan taloudesta, jatkaa Väliverronen.

Huoli tartunnasta linkittyy vahvasti huoleen taloudesta.

FBTA:n toiminnanjohtaja Sari Viljamaa kommentoi aihetta Lontoosta, missä hän osallistui Euroopan suurimpaan liikematkustukseen keskittyvään tapahtumaan Business Travel Show:hun helmikuun lopussa. 

– Messut olivat ihan yhtä vilkkaat kuin normaalivuosina. Koronavirukseen ei Suomessakaan suhtauduta vähättelevästi, mutta en ole huomannut, että yrityksissä vallitsisi hysteriaa. Matkustusta rajoitetaan tai kielletään lähinnä suurimman riskin alueille. 

Lataamon myyntijohtaja Lauri Hanni painottaa, että tilanteeseen suhtaudutaan se vaatimalla vakavuudella. 

– Olemme konsultoineet terveysviranomaisia ja muita asiaan perehtyneitä tahoja ja sen pohjalta tehneet tarkan riskiarvion viruksen vaikutuksista liiketoimintaamme. Jokainen ulkomaantuotanto käsitellään tapauskohtaisesti, mutta ainakin toistaiseksi vaikutuksia ei toimintaamme ole juurikaan ollut.

– Pysymällä jatkuvasti tilanteen tasalla varmistamme, että asiakkaillemme tekemät tuotannot rullaavat jatkossakin turvallisesti ja vaikutukset liiketoimintaamme pysyvät mahdollisimman pieninä, jatkaa Hanni.

Woltin liiketoimintajohtaja Jarkko Kivikoski kertoo, että viruksen aiheuttama uhka näkyy heillä asiakkaiden matkustamisen rajoituksina sekä keskusteluina ja harkintana siitä, miten tilanne vaikuttaa suuriin tapahtumiin.

– Olemme tehneet riskiarviointia ja selvitystyötä myös siitä onko meidän tiimiläisten turvallista matkustaa.

Somella on sormet pelissä 

Väliverronen mainitsee, että verkottuneessa ja globalisoituneessa maailmassa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Pienikin häiriö voi johtaa laajoihin seurausvaikutuksiin. Herkästi tarttuvat pelot ja mediassa leviävät paniikit ovat myös tällaisia häiriöitä.

– Medialla on keskeinen rooli, mutta myös sosiaalisella medialla on voimakas vaikutus nykymaailmassa. Keskustelua käydään kuplissa, joita emme näe. Myös  ihmisten kyky erottaa uutiset valeuutisista on heikentynyt. 

Medialla on keskeinen rooli, mutta myös sosiaalisella medialla on voimakas vaikutus nykymaailmassa.

Myös visuaalisuus ruokkii pelkoja. Mediassa maailmanlaajuisesti levinnyt kuva kuolleesta miehestä kasvonaamari kasvoillaan on ollut tehokas pelon herättäjä.

– Kasvonaamarit ovat keskeisessä osassa tässä näytelmässä, sillä ne dramatisoivat tilannetta ja viestivät vaarallisuudesta. 

Miksi sitten Suomessakin on reagoitu vahvasti virukseen? Väliverrosen mielestä kyse on maineenhallinnasta. Menetettyä mainetta ei voi ostaa takaisin. 

– Esimerkiksi yritykset haluavat antaa viestin itsestään vastuullisena toimijana. Kyse on samalla mainehaitan hallinnasta, reagoidaan mielummin yli kuin ali.

Läpinäkyvyys on liiketoiminnasta keskeisemmässä roolissa kuin ennen. Jos jälkikäteen tulisi ilmi, että on alireagoitu, asia tulisi melko varmasti julkiseksi tavalla tai toisella.

Kasvonaamarit ovat keskeisessä osassa tässä näytelmässä.

 

–  Kun katsoin suomalaisesta mediatietokannasta Twitterin yleisimpiä hashtageja, suosituimmaksi Kiinan ja terveyden jälkeen oli noussut sijoittaminen. Koska Kiinasta on tullut yhä merkittävämpi tekijä maailmantaloudessa, terveysuhat sekoittuvat pelkoihin pörssiromahduksesta, jota on muutenkin ennakoitu jo jonkin aikaa.

Terveyspelot sekoittuvat Väliverrosen mukaan taloushuoliin myös silloin, kun Lapissa uutisoitiin ensimmäisestä koronatartunnasta tammikuun lopussa. 

Terveyspelot sekoittuvat taloushuoliin.

– Ensin mediassa levisi huoli tartuntojen leviämisestä, mutta seuraavana päivinä uutisoitiin jo siitä, miten matkailulle käy, kun kiinalaiset peruivat Lapin matkojaan.

Suurin kärsimys incoming-toimistoille ja hotelleille 

Lapissa koronavirus on vaikuttanut eniten Rovaniemellä, Kemissä ja Saariselällä. Koko Lapissa kiinalaiset ovat viidenneksi suurin asiakasryhmä, puolet koko Lapin kiinalaisista matkustaa Rovaniemelle. Rovaniemellä kiinalaisten osuus kokonaismatkailijamäärästä on suurin. 

– Emme tiedä vielä lopullisia lukuja menetetyistä matkustajista. Kovin moni lentoyhtiö perui kaikki Kiinan lentonsa, mikä on tietysti vaikeuttanut matkustamista. Suurin vaikutus kiinalaisten peruutuksista on osunut tänne Rovaniemelle ja arvioin, että menetimme noin tuhat matkustajaa. Etelä-Suomen lumettomuus oli meidän onni, sillä sen avulla olemme saaneet tänä talvena enemmän kotimaan matkustajia kuin olimme odottaneet, kertoo Visit Rovaniemen toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen. 

Tilanne normalisoituu, jos se jatkuu pitkään. Koronaviruksesta tulee yksi sairaus muiden joukossa.

Kärkkäisen mukaan haasteellisin aika on jo ohitse, sillä kiinalaisten kuumin sesonki on alkuvuodesta. Osa ryhmistä on siirtänyt matkaa, joten lopputulema ei ole vielä täysin tiedossa. 

– Vielä emme tiedä, milloin tilanne normalisoituu, joten senkään vuoksi emme pysty arvioimaan tappioita vielä. Huokaisemme helpotuksesta kuitenkin siinä mielessä, että ollaan jo tässä vaiheessa menossa kevättä, eikä muut ryhmät muista maista ole lähteneet tekemään peruutuksia.

Visit Rovaniemi tekee yhteistyötä 220 paikallisen yrityksen kanssa. 

– Suurin kärsimys on tullut incoming-toimistolle ja hotelleille. Me Visit Rovaniemellä emme tee itse ryhmäkauppaa, ja meillä onkin helmikuun osalta käynyt kauppa kuten viime vuoden helmikuussa. 

Tunnepohjaisia päätöksiä

 Matkailussa mennään tunnepainoisilla valinnoilla, etenkin lomamatkojen osalta. 

– Pelkotilat ohjaavat ihmisten toimintaa. Epävarmuudella on välitön vaikutus matkailuun. Ihmiset eivät yksinkertaisesti halua lähteä liikkeelle: pelätään, että virus saadaan jo heti lentoasemalla. 

Kärkkäisen mukaan tilanne normalisoituu, jos se jatkuu pitkään. Koronaviruksesta tulee yksi sairaus muiden joukossa.

– Näin käy aina tämänkaltaisen kriisin jälkeen nopeaan tahtiin. Tosin eihän meilläkään ole tämän mittakaavan ilmiöstä vielä kokemusta. Opimme joka päivä uutta.

Lapissa katsotaan kuitenkin kohtalaisen luottavaisin mielin tulevaisuuteen. 

– Voimme olla tyytyväisiä, että olemme monessa markkinassa tällä hetkellä kiinni. Kun joku markkina sukeltaa, niin meidän pitää reagoida leveillä harteilla. Asiakasrakenne on terveellä pohjalla. Vuoropuhelu on aktiivista kaikkien osapuolien kanssa. Esimerkiksi Visit Finlandin kanssa olemme käyneet keskusteluja aktiivisesti ja tehty toimenpiteitäkin jo. 

Myös tuleva kausi kärsii

Tilanne heijastuu kuitenkin Kärkkäisen mukaan myös tulevalle kaudelle.

– Myynnit eivät ole tällä hetkellä samalla tasolla kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Kuluva kausi olikin tosin ennätyksellisen kova. Epävarmuus siitä, mikä on kilpailullinen asetelma meidän osalta, kasvaa. 

Kärkkäinen pohtii myös investointeja Lapissa pientä huolta äänessään.

Täällä on kovat investoinnit takana ja suunnitteilla. Tilanne aiheuttaa jonkin verran pelkoa siitä, että jo suunnitellut investoinnit lykkäntyvät.

– Haluamme alan menevän eteenpäin laadukkain investointien avulla. Ympärivuotinen kasvu on tavoite, jota kohti haluamme edetä voimakkaasti, ja se vaatii investointeja.  

Kiinalaisten volyymi on korkeimmillaan talvella. 

– Asiakasrakenne tulisi muuttumaan, jos kiinalaiset putoaisivat pysyvästi pois. Talvituotteelle on tällä hetkellä kova kysyntä Kaakkois-Aasiassa, joten heidän neuvotteluasema paranee, jos kiinalaisten matkustuskäyttäytyminen muuttuu pysyvästi. Tästä meillä ei kuitenkaan ole vielä tietoa. 

Kiinalaisten volyymi on korkeimmillaan talvella. 

Kärkkäinen muistuttaa, että maailman mittakaavassa Suomi on pieni kohde.

 – Esimerkiksi Italiaan verrattuna matkailijoiden menetykset eivät meillä oli määrältään suuria. Meillä on hyvä maine; ihmisillä on hyvä mielikuva Suomesta. Täällä on turvallista ja asiat hoidetaan, niin kuin pitää. Se lisää luottamusta, päättää Kärkkäinen.  

THL päivittää nettisivuilleen ajan tasalla olevaa tietoa viruksesta päivittäin: www.thl.fi.