Tastingeista haetaan yllätyksiä, hyviä tarinoita ja hauskanpitoa

Tastingit ovat oiva tilaisuus täyttää asiakaspaikkoja arkena, kun muuten olisi hiljaisempaa, kirjoittaa päätoimittaja Outi Tuomivaara.

Istuin baaritiskillä, ja baarimestari nosti eteeni kolme shottilasillista juomia, vihreän, keltaisen ja punaisen. Tarkoitus oli tunnistaa juomien eroja tuoksusta ja mausta.

Vihreässä päälimmäisenä tuoksui raikas minttu, ja lime tuki yrttistä makua. Keltainen shotti toi kielelle eksoottiset hedelmät. Sitruunaa, mangoa... vai sittenkin ananasta? Punainen oli marjapommi, joka nosti muistot äidin marjamehusta.

Baarimestarin tuntien homma ei toki ollut näin yksinkertainen. Aloin epäillä arvioitani. Kun oikein keskityin, maistuiko punaisessa shotissa sittenkin sama minttu kuin vihreässä? Pian baarimestari paljasti: shotit olivat kaikki samoja.

Elämys-tastingissa sain muistutuksen siitä, kuinka höynäytettävissä aistit ovat. Parasta oli kuitenkin naurut baarimestarin ja muun tasting-seurueen kanssa. Menimme kaikki lankaan.

Tastingeista haetaan nyt myös muutakin kuin makuaistin virittämistä – yllätyksiä, hyviä tarinoita ja hauskanpitoa. Tastingeihin on kehittynyt uusi poikkitieteellinen ja -kulttuurillinen suuntaus, kertoo Viskin Ystävien Seuran tasting-vastaava Jarkko Nikkanen. Esimerkiksi tastingien kestosuosikkia viskiä ei maistella enää vain pelkältään vaan yhdessä ruoan tai oluen kanssa.

Kiinnostavinta kuitenkin on, että tastingien järjestämisessä on monenlaista liiketoiminnallista hyötyä. Se on oiva tilaisuus täyttää asiakaspaikkoja arkena, kun muuten olisi hiljaisempaa. Nyt kun muistelen, minäkin maistelin shottini torstaina.

Outi Tuomivaara

päätoimittaja

Julkaistu Shakerissa 3/21.

Sulje mainos Tilaa Shaker