Annetaan puheenvuoro ensin Momentin Restaurantsin toimitusjohtajalle Markku Orasmaalle. Alan konkari luotsaa paikkoja, jotka harrastajien piirissä tunnetaan ”kaloina”: Janoinen Lohi, Hilpeä Hauki, Kaunis Kampela ja niin edelleen, mutta Orasmaan talliin kuuluu myös Ison Roban ikoni Black Door.

Orasmaan mukaan olutravintolat on arkipäiväistyneet eli pelkillä uutuusoluilla ei enää herätetä kiinnostusta. Takavuosina talon saattoi täyttää yhden uutuuden lanseerauksella, joka oli jo juttu sinänsä.

– Asiakkaan valinnan perusteena on laaja ja kiinnostava olutvalikoima ja miellyttävä miljöö lisättynä osaavalla huomioivalla palvelulla – ei niinkään itse yksittäiset tuotteet, hän sanoo nyt.

Pienpanimo-oluiden merkitys on hänen mukaansa suuri, mutta sitten tulee yksi mutta:

– Koska tarjonta on laajentunut massiivisesti, asiakkaan suurin kiinnostus pienpanimoja kohtaan on kokenut inflaatiota.

Eivätkä kaikki välty kritiikiltäkään:

– Ostohalukkuutta toki löytyy, mutta tuotteita on jo liikaa tarjolla ja todella eri tasoisia: surkeista timantteihin. Huonot oluet syövät kotimaisten pienpanimoiden uskottavuutta.

Orasmaan mukaan mielikuvaltaan vahvat panimot voittavat. Tällaisia ovat hänestä muun muassa Hiisi, Fat Lizzard, Maku ja Pyynikki.

Ja kehityksen pyörä voi pyörähtää näinkin:

– Aidot maut eli perinteiset satoja vuotta vanhat panimot saavat taas jalansijaa. Runsaille ja joskus varsin liiankin fantasiamaisille ipoille, apoille ja soureille tarvitaan vastavoima, ja perinteiset maut ovat niitä. Korkea laatu satojen vuosien kokemuksella ja puhdas maku ovat nuoremille kuluttajille aivan uusi tuote!

Orasmaa uskoo, että panimoravintolat ja gastropubit kasvattavat suosiotaan. Myös yhden panimon nimikkopubit lisääntyvät.

Toisaalta menestys houkuttelee kilpailijoita. Fine dining- ja muutkin ruokaravintolat ottavat entistä laajemmin lähialueen pienpanimoiden tuotteita ruoan rinnalle. Isot panimot alkavat yhä suuremmissa määrin kilpailla pienpanimoiden kanssa.

– Kilpailu asiakkaista kovenee samalla kun me taistelemme työvoimapulaa vastaan. Olutravintoloissa on nyt kebabravintolailmiö eli niitä syntyy koko ajan, ja perustamisen kynnys on laskenut. Lähiöpubit muuttuvat olutravintoloiksi, kun uudet yrittäjät nostavat tasoa, mikä on hyvä asia kaikille. Perinteiselle pubille ei ole enää kysyntää.

Ja mikä on varmaa:

– Ruoan rooli osana tarjontaa kasvaa entisestään olutravintoloissa. Pelkät sipsit eivät enää riitä.

Kuluttajia edustavan Olutliiton puheenjohtaja ja oluttoimittaja Anikó Lehtinen on katsonut markkinaa monelta eri kulmalta uransa aikana ja haistellut alan uusia tuulia.

– Ipat ovat edelleen ”in”. Monet haluavat ravintolassa nimenomaan ipaa, hän kuittaa tämän hetken.

– Panimoiden kollaboraatio-oluet, jotka julkaistaan yhdessä ravintolassa, ovat jo haluttuja ja kiinnostavia. Kollaboraatio-oluella eli yhteistyöoluella tarkoitetaan olutta, johon kahden tai useamman panimon oluentekijät antavat omaa tietotaitoansa oluenteon reseptin suunnittelun alusta aina hanaan asti.

Vaikka Suomessa itäinen hapan ruokakulttuuri on jäänyt läntisen imelän jalkoihin, Lehtinen jaksaa uskoa:

– Hapanoluet tulevat voimakkaammin, varsinkin maustetut. Myös perinteisiltä panimoilta.

Ja sitten vielä jännempää:

– Tulevat juomahybridit eli olutvierteestä tehdyt viskit ja tisleet sekä oluet, joissa on käytetty viinimäskiä tai viiniä osana valmistuspohjaa.

Samaa, mitä tapahtuu ruokakulttuurissa, tapahtuu myös olutkulttuurissa:

– Alkuperämerkintä oluissa:  tarkka tieto, mistä raaka-aineet tulevat, panimoiden omat humalafarmit ja niin edelleen. Myös nose-to- tail -periaate (voisi olla suomeksi kärsästä saparoon) eli käytetään kaikki oluen raaka-aineet alusta loppuun asti panimossa.

Tynnyrikypsytys on Lehtisen mukaan tosi ”in” – myös kevyemmissä oluissa.

Ja sitten: Neipa, jota pääsee maistelemaan tänä viikonloppuna Helsinki Beer Festivalilla. Lyhennys tulee sanoista New England India Pale Ale . Kyse on vähemmän katkeroidusta tuotteesta kuin muut ipat eli India Pale Alet. Suutuntuma on vahva ja maku hedelmäinen, usein greippinen. Tyyli juontuu nimensä mukaan Yhdysvaltain itärannikolta.

Lue myös: Hassuttelu oluen kanssa lisääntyy - tässä olutfestareiden 8 erikoisinta makua