Sayonara Japanese whiskey?

Jo vuosia japanilaiset viskit ovat tehneet katoa niin Japanissa kuin maailmallakin. Miltä näyttävät tulevaisuudennäkymät tällä upealla Itä-Aasian tisleellä?

Muutamia vuosia sitten alkaneen japanilaisen viskin buumi aiheutti jo lyhyessä ajassa laman viskialalle. Whiskey shortageksi kutsuttu ilmiö johti siihen, että useat tislaamot ja jakelijat joutuivat pienentämään portfolioitaan sekä vetämään kokonaisia tuotteita tai tuotesarjoja pois markkinoilta. Niin kuin Suomessakin huomattiin, viskin kypsymisessä kestää vähintään kolme vuotta, joka kysynnän noustessa pilviin tuntuu lähestulkoon ikuisuudelta. Kysyntä vain ei vastaa tarjontaa.

Aiemmin kesällä Suntory ilmoitti lopettavansa Hakushun 12-vuotiaan viskin heinäkuussa ja Hibikin 17-vuotiaan viskin myynnin syyskuussa. Suntoryn mukaan tuotanto lopetetaan koska näiden tuotteiden kysyntään ei pystytä vastaamaan. He pyrkivät kuitenkin keskittämään tuotannon NAS eli Non-Age Statement -viskien valmistukseen eli ihan kuivin suin ei jäädä. Tislaus- ja kypsytyskapasiteettiä on lisätty Hakushun ja Yamasakin tislaamoilla, but the struggle is real.

Mutta onko japanilainen viski nykyäänkin vain konossöörien aarrejahtia, joka vaatii lennot Japaniin vai onko Suomessa markkinoilla japanilaisia jalokiviä joita pääsisi maistelemaan? Suomeen buumi ei iskenyt aivan niin hyökyaallon lailla, mutta pula näkyy silti markkinoilla olevan valikoiman laajuudessa.

Aarrejahtiin ei toki tarvitse lähteä vaan voi esimerkiksi piipahtaaHelsingissää Bulevardilla sijaitsevaan pohjoisaasialaiseen ravintola Gaijiniin, josta löytyy laajojen makuprofiilien ympärille rakennettu vajaa 30 japanilaisen viskin valikoima. Gaijinin valikoima on kasvanut viskilaman aikana, mutta tällä hetkellä tilanne Suomessakin näyttää siltä, että jos tuotteet loppuvat, takuuta uusista ei ole. Pääbaarimestari Matias Parkkisen mukaan yhteistyö maahantuojien ja tukkujen kanssa on erittäin tiivistä ja tavoitteena on saada heti ensimmäisenä Suomen kamaralle tulevat japanilaiset viskit ravintolan hyllyyn.

Suomessa japanilaiset viskit eivät ole vielä aiheuttaneet samaa Black Friday -tyyppistä ryntäystä kuin esimerkiksi Aasiassa ja Jenkeissä, mutta viskipulaa ennakoiden suositus maistelemaan japanilaisia viskejä on vahva.

– Asiakkailta löytyy selkeästi enemmän kiinnostusta ja uteliaisuutta japanilaisia viskejä kohtaan, niitä kysytäänkin selkeästi enemmän kuin muutama vuosi sitten. Vieraita rohkaistaankin testaamaan ja kokeilemaan uusia tuntemattomampia viskejä sekä viihtymään omien suosikkiviskiensä parissa, Parkkinen kertoo.

Tulevaisuus näyttääkin edelleen hyvin blendien ja NAS-viskien pelikentältä ja whiskey highballien ja Mizuwarien suosion jatkumiselta. Pitäisiköhän japanilaisten tislaamoiden tehdä myös erittäin hyvä peliliike ja alkaa tislaamaan japanilaista giniä viskin kypsymistä odotellessa? Nikkahan esimerkiksi valmistaa viskinvalmistuksen ohessa sekä vodkaa että giniä. Tämän on myös todettu Suomessa tuottavan maailmanluokan tuloksia.

Anna-Kaisa Karppinen on pitkän linjan baarimestari, joka on palannut koulunpenkille opiskelemaan ja haaveilee urasta sisällöntuotannon ja kirjoittamisen parissa.