Ruosniemen Panimo tähtää brändiuudistuksen myötä kansainvälisille markkinoille

Kansainvälistä kasvua hakeva Ruosniemen panimo vaihtoi nimekseen Ruosniemi Brewery. Samalla uudistui koko panimon visuaalinen ulkoasu.

Porin Ruosniemessä vuonna 2012 oluenpanon aloittanut Ruosniemen Panimo on vakiinnuttanut paikkansa kotimaisten käsityöpanimoiden kärkikaartissa. Monista muista niin sanotun kolmannen aallon pienpanimoista poiketen Ruosniemessä on keskitytty uusien nimikkeiden ja erilaisten hybridikokeilujen asemesta hyvään ja tasalaatuiseen perusvalikoimaan.

Korkean ja tasaisen laadun takana on tinkimätön asenne; raaka-aineista ei tingitä ja vaikeudet on tehty voitettaviksi. Strategia on kantanut ja panimo pikkuhiljaa kasvanut valtakunnalliseksi laatupanimoksi.

Seuraava askel on kansainvälistyminen, ja siihen liittyy myös nimenvaihdos sekä brändin kirkastaminen.

RUOSNIEMI BREWERYN toimitusjohtaja Antti Isomäki kertoo, että brändin uudistustyö aloitettiin syksyllä 2017. Avuksi otettiin helsinkiläinen suunnittelutoimisto Red & Blue Oy.

Ensin haluttiin selvittää omaa identiteettiä. Työpajoissa pohdittiin muun muassa eksistenssifilosofisia kysymyksiä oman olemassaolon erityisluonteesta sekä siitä, mihin suuntaan sitä halutaan kehittää. Tavoitteena oli löytää keinoja erottua massasta ja puhutella entistä suurempia yleisöjä.

Uudistuksessa pyrittiin pitämään kiinni vanhan brändin vahvuuksista ja korostamaan niitä entisestään. Merkittäviä positiivisia kilpailutekijöitä olivat jo mainittujen tasalaatuisuuden ja valtakunnallisen tunnettuuden lisäksi ammattinimikkeisiin pohjautuvat tuotteiden nimet.

Uuden brändin keskiöön haluttiin tuoda myös panimon arvot: luotettavuus, hyvän tekeminen ja rationaalisuus.

– Olennainen idea, joka eri työpajojen ja aivoriihien kautta raaputettiin esiin, oli se että suomalaiset ovat insinöörikansaa ja Ruosniemi Breweryn tehtävänä on valmistaa insinöörikansan olutta. Tältä pohjalta syntyi uusi graafinen ilmeemme, Antti Isomäki sanoo.

UUDEN BRÄNDIN myötä hanalätkiä ja etikettejä koristanut kuvitteellinen Ruosmarkku-hahmo sai väistyä uusien kasvojen tieltä. Kulmikkaan Ruosmarkun tilalle pullojen kylkiin haluttiin erilaisia ihmisiä, aitoja ammattiensa edustajia.

Esimerkiksi bergamotilla maustetun Humanisti-oluen etiketissä hymyilevä Ville on oikea humanisti, joka parhaillaan kouluttautuu tohtoriksi Helsingin Yliopistossa. Koodari-oluen etiketissä paikkansa ottanut Tiia Nyholm puolestaan on tehnyt Ruosniemi Breweryn uudet nettisivut ja Piirimyyjän Kata Jokinen kauppaa panimon oluita ympäri Suomen.

– Tuomme tietysti myös muiden oluidemme etiketteihin aitoja ihmisiä, kasvoja ja tarinoita. Uskomme, että tämä auttaa meitä erottumaan markettien oluthyllyillä, kun kilpailu asiakkaiden huomiosta entisestään kasvaa, Antti Isomäki visioi.

 

PANIMON INSINÖÖRITAUSTA tulee sekin entistä vahvemmin esiin uusissa etiketeissä, joiden selkeys ja äärimmilleen viety tarkkuus heijastavat insinöörimäistä ajatusmaailmaa. Rohkeaa sommittelua kehystävät viivasuoraan millimetripaperille ladotut tuotetiedot.

Mielenkiintoisen lisänsä brändiuudistukseen tuo myös uusi vaakunakilven muotoinen liikemerkki, joka rakentuu neljästä vaakatasossa olevasta kentästä.

Kun logoa lähtee perkaamaan ylhäältä alas, kaiken kattona on insinööritieteisiin viittaava hammasratas. Sen alapuolella olevat viisi pystypälkkia symboloivat Isomäen mukaan panimorakennuksen jykevää lankkuseinää, mutta minun nähdäkseni ne viittaavat myös Ruosniemen Panimon viiteen perustajaosakkaaseen.

Seuraavana tulee poikittainen oleva kenttä, joka mielestäni kuvastaa Kokemäenjokea ja yhtä sen yli kulkevaa siltaa. Ollaan siis Porissa, panimon juurilla, kotikulmilla.

Vaikka logo on tehty stabiiliksi ja vaakunan muotoon, löytyy siitä runsaasti symboliikkaa ja liikettä kaikkiin ilmansuuntiin. Selvästikin kyseessä on dynaaminen, alati muuttuva ja kehittyvä yritys.

Tai sitten liikemerkissä voi nähdä vain katsojalle virnuilevat pystytukkaisen teekkarin kasvot, leikkimielisyyttä ja pistävää teekkarihuumoria.

Ehkäpä panimon syvimmässä ytimessä onkin ajatus oluesta, joka on tehty iloiseen nautiskeluun eikä liian ryppyotsaisesti analysoitavaksi.  

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska