Koronapassin käyttöönotto on herättänyt alan toimijoissa huolta paitsi häirinnästä ja kiusanteosta, myös katteettomista pöytävarauksista. Koronapassikriittisellä sivustolla listataan koronapassin käyttöön ottaneita yrityksiä, minkä pelätään tarjoavan välineitä kiusaamiseen.

Somessa on levinnyt postauksia, joissa suunnitellaan katteettomien pöytävarausten tehtailua. Pöytävarausten tekemisen tarkoituksena on aiheuttaa ravintoloitsijoille taloudellisia menetyksiä, kun varauksen tehneellä seurueella ei olekaan koronapassia eivätkä he siten voi asioida ravintolassa.

Miten pöytävarausten tehtailua voisi estää? Yksi tapa on ulkoistaa varaustenotto alustalle, johon asiakkaan on syötettävä yhteystietonsa. Varauksiin erikoistuneita toimijoita ovat esimerkiksi Quandoo, DinnerBooking ja TableOnline. Näin ravintolan ei itse tarvitse kysellä asiakkaiden henkilötietoja. Mahdollisissa rikosepäilyissä tekaistutkin tiedot on mahdollista selvittää GDPR-säädösten mukaisesti.

TableOnlinen myyntijohtaja Kimi Rantalan mukaan alustalla varausta tehtäessä voidaan pyytää asiakkaan luottokorttitiedot tai periä ennakkomaksu.

– Tiedän, että monessa ravintolassa emmitään luottokorttitietojen pyytämistä, koska pelätään sen karkottavan asiakkaita. Asian voi kuitenkin esittää mahdollisuutena maksaa menun tai viinipaketin hinta etukäteen. Luottokorttitakausta ovat käyttäneet alustan kautta esimerkiksi Latitude 25 ja Kaskis. Asiakasta kannattaa muistuttaa siitä, että luottokorttitakauksissa ei veloiteta yhtään mitään, vaan tarkistetaan, että tili on olemassa. Veloitus tapahtuisi vasta, jos asiakas tekisi no-show’n.

Ravintola voi määrittää alustan asetukset niin, että pieniltä seurueilta ei tietoja kysellä, mutta isolta porukalta takaus tai maksu pyydetään. Rantala muistuttaa, että isojen pöytävarausten, kuten saunaosastojen tai kabinettien, varausten yhteydessä tietojen kirjaaminen ja ennakkomaksujen periminen on ravintoloilta ymmärrettävä ja asiaankuuluva toimenpide.

– Annoksen myyminen ennakkoon on alustallamme ihan normaali käytäntö esimerkiksi äitienpäiväbrunssien ynnä muiden täyteen myytyjen ajankohtien yhteydessä, jolloin ravintolalla ei ole varaa ottaa no-show’ta. Samaten korona on tehnyt no-show’sta entistä kalliimpaa.

Koronapassiin siirtyminen voi aiheuttaa ikäviä tilanteita ja epäselvyyttä, vaikka osapuolet olisivat liikkeellä vilpittömin mielin. Ihmisten tavat seurata tiedotusvälineitä ja viranomaistietoa ovat vaihtelevia.

– Suuriin muutoksiin tottuminen vie ihmisiltä aina hetken. Koronapassista kannattaa joka tapauksessa ilmoittaa aina pöytävarauksen yhteydessä mieluiten useita päiviä ennen, jotta asiakkaat voivat varautua. Alustalla tämä on mahdollista sähköpostivahvistuksen ja muistutusten muodossa, Rantala kertoo.