Pulttipullo erottuu muista vodkamerkeistä jo kaukaa.
Pulttipullo erottuu muista vodkamerkeistä jo kaukaa.

Pullopatentti edellä vodkamarkkinoille

Granata Suomen maahantuoma venäläinen ”pulttivodka” M68 nousi nopeasti Alkon tilauslistalta vakiovalikoimaan, kun myynti etenkin viime joulun alla ylitti odotukset. Kuluttajamyyntiä vauhdittaa pakkauksen omaperäinen muotoilu. Yhtiö etsii nyt jälleenmyyjiä horecaan.

Karkkilalainen Granata Suomi ryhtyi alkoholin maahantuojaksi viime vuonna tuomalla Azerbaidžanista granaattiomenasta tehtyä viiniä. Yhtiön omistajalla, toimitusjohtaja Jyrki Rimminkankaalla, on pitkä yrittäjäkokemus huolinta-alalta ja urheiluvälineiden maahantuonnista. Granatan varastot ovat Turussa.

Viime vuonna Rimminkangas aloitti myös M68-vodkan tuonnin Venäjältä. Aluksi Pietarissa valmistetun vodkan myynti on kasvanut muutamassa vuodessa sellaisiin mittoihin, että valmistuskin on siirtynyt Venäjän suurimpaan alkoholitehtaaseen Cristalliin Moskovan lähelle Kalugaan.

– Venäjällä sitä myyvät kaikki isot ketjut, eli kymmenet tuhannet kaupat eri puolilla maata, Granata Suomen viestintäpäällikkö Lera Gats-Rimminkangas kertoo.

M68 ei kilpaile hinnalla, vaan muotoilulla. Pultin muotoinen pullo erottaa sen muista vodkabrändeistä.

Pultin sai patentoida säiliöksi

Pulttipullon tarina alkaa vuodesta 2015, jolloin pietarilainen suunnittelija Alexander Linetsky (1984–2018) piirsi ideansa paperille ja näytti sitä toimistollaan käymässä olleelle Jevgeni Serkinille. Tämä näki pultin muotoisessa pullossa heti bisnesmahdollisuuden, ja on nykyisin tuotemerkin omistaja.

Vuoden verran asiaa käsiteltyään venäläiset viranomaiset hylkäsivät pulttipullon ensimmäisen patenttihakemuksen sillä perusteella, että pultti on ollut olemassa jo satoja vuosia, joten sitä ei voi mallisuojata. Tavaramerkkikiistoihin Venäjällä perehtynyt Linetsky keksi vastineessaan todeta, ettei patenttisuojaa haetakaan pultille, vaan sen muotoiselle säiliölle. Vielä puoli vuotta kestäneen käsittelyn jälkeen hakemus hyväksyttiin patenttivirastossa.

Saman tien venäläiskaksikko haki pultin muotoiselle pullolle kansainvälistä rekisteröintiä niin sanotun Madridin sopimuksen nojalla ympäri maailmaa. Useat maat hyväksyivät patenttisuojan heti, kun se oli mennyt läpi Euroopan unionissa. Yhdysvalloissakin rekisteröityminen edellytti useamman yrityksen.

Kolme perusmakua

M-kirjain vodkan nimessä viittaa metriseen järjestelmään, numero 68 on pultin halkaisija millimetreinä. Kierteisen pultin muotoinen lasipullo on vodkan mausta riippuen kullan, hopean tai mustan värinen eli läpinäkymätön. Irrotettavan yläosan sisäpinnassa on kiinni normaali kierrekorkki.

M68 toisintaa maskuliinista pulttimuotoa markkinoinnissaan, sillä myös vähittäismyynnissä käytettävä myymäläteline on pultin muotoinen. Kultaisissa pulteissa on vehnästä valmistettua vodkaa, hopean värisissä raaka-aineena on ruis ja mustan pultin sisältöä on maustettu viikunoilla. Pultista on saatavilla kaikki normaalit myymäläkoot. Se on Alkon, Systembolagetin ja Tallink-Siljan myymälävalikoimissa. Granata edustaa tuotemerkkiä muuallakin Euroopassa. Lera Gats-Rimminkankaan mukaan myynti Espanjaan on alkamassa.

– Ensimmäiset toimitukset Yhdysvaltoihin, Brasiliaan ja Meksikoon ovat marraskuussa, hän tietää.

Toimiiko design tiskin yli?

Kiiltävä pulttipullo on suosittu yrityslahja. Edistääkö pakkausdesign myös tiskin yli myyntiä, kun asiakas ei pääse samalla tavalla hypistelemään pultin kierteitä kuin kotona?

– Meillä ei ole vielä myyntiä horeca-alalle, vaan vasta etsimme jälleenmyyjiä. Meillä on valmiudet myydä myös itse ravintoloille, Gats-Rimminkangas toteaa.

Granatan suunnitelmissa on tuoda Venäjältä muitakin muotoilu edellä myytäviä juomatuotteita. Pietarilaisen Ladoga Groupin valmistaman Faberge-vodkan tuonti on alkamassa. Myyntipakkaukset ovat tietenkin kuuluisien Faberge-munien muotoisia. 

Pulttipullo erottuu muista vodkamerkeistä jo kaukaa.
Pulttipullo erottuu muista vodkamerkeistä jo kaukaa.
Granata Suomi alkaa tuoda Pietarista Faberge-vodkaa.
Granata Suomi alkaa tuoda Pietarista Faberge-vodkaa.

Julkaistu Shaker-lehdessä 3/2020.