Liiketoiminnan myynti on vuonna 2013 Helsingin Sofiankadulle avatun Bryggeri Helsingin käännekohta. Panimoravintola paraatipaikalla oli suomalaisen pienpanimopioneerin Pekka Kääriäisen pitkäaikainen haave. Niinpä hän tunsi piston sydämessään joutuessaan tekemään ison päätöksen.

– Tämä käy sydämen päälle, mutta meillä ei oikeasti ollut vaihtoehtoja. Tällä hetkellä 90 prosenttia ravintoloista painii samojen ongelmien kanssa, joten Hartwallin tarjous oli keino varmistaa Bryggerin jatkuvuus, Kääriäinen kuvaili yhtiökokouksessa.

Kaupassa on kyseessä on Rakuuna Olut Oy:n liiketoiminnan ja tuotemerkkien myynti Hartwallille. Kääriäinen jatkaa muun muassa Suuret oluet – pienet panimot –tapahtumien järjestämistä. Hän käänsi myynnin iloksi:

– Voimme olla ylpeitä, että olemme luoneet tuotteen, josta näissäkin oloissa joku vielä maksaa jotain! Pidin tarjousta ensin vitsinä, mutta hyvin nopeasti neuvottelut etenivät niin, että pääsimme molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Hartwallilla on resursseja kehittää toimintaa ihan eri tavalla kuin meillä, Kääriäinen toteaa hieman haikeana, mutta silmin nähden helpottuneena.

Hartwall satsaa craft-oluisiin

Hartwall perusti vuonna 2017 erikoisolutpanimo Mattssonin Lahden panimonsa yhteyteen. Viime vuonna Hartwall toi markkinoille legendaarisen oululaisen Toppilan oluen. Nyt toimitusjohtaja Kalle Järvinen iloitsee avauksesta Helsingissä.

– Pääsemme aloittamaan paikallisoluen panemisen myös pääkaupungissa. Etsimme pitkään keskeistä helsinkiläistä paikkaa, ja pääsemme nyt Helsingin paikalliseen olutkulttuuriin kiinni. Bryggeri on siihen loistava malli, nostamme sen uuteen nousuun, ja me pääsemme Helsinkiin uudella tavalla, Järvinen kertoo kaupanteon jälkeen.

Oluen maistelu ja siirtyminen määrästä laatuun on jo vuosia jatkunut trendi.

– Suomalaiset arvostavat yhä enemmän kotimaisia ja paikallisia tuotteita, mikä näkyy myös paikallisten käsityönä tehtyjen oluiden suosion kasvuna. Haluamme tukea tätä kehitytä ja viedä Suomen erikoisolutkulttuuria ja koko panimoalaa entistä suurempaan nosteeseen, Kalle Järvinen toteaa.

Bryggeri on jatkumoa Mattssonista alkaneelle kehitykselle.

– Tämä seuraava askelemme on pienemmän skaalan, vielä kokeilevampi ja paikallisempi yksikkö, Järvinen jatkaa.

Bryggeri jatkaa yrittäjävetoisesti

Torikortteleissa sijaitseva panimoravintola jatkaa itsenäisesti toimivana yrittäjävetoisena panimoravintolana. Bryggeristä halutaan entistä elämyksellisempi paikallinen olohuone, jossa luodaan uusia rohkeita oluita.

Hartwall vastaa panimotoiminnasta, ja päävastuun oluenpanosta Bryggerissä kantaa jatkossakin nykyinen tuotantopäällikkö Roope Lehtoranta. Myös ravintolan työntekijät siirtyvät uuden omistajan alaisuuteen vanhoina työntekijöinä.

Uudelleenavausta on suunniteltu vapun alle. Järvisen mukaan Hartwallilla on Bryggerin varalle jo kasvusuunnitelmia.

– Meillä on osaamista ja kyvykkyyttä, voimme vahvistaa ja kasvattaa nykyistä toimintaa merkittävästi. Uskomme, että tämä on hyvä brändi useammallekin ravintolalle. Toisaalta haluamme ravintolaan itsenäisen yrittäjän, sillä Hartwall ei halua kilpailla ravintoloiden kanssa.

Hartwallilla on Torikortteleihin erityinen side, sillä yhtiön ensimmäinen kivennäisvesitehdas perustettiin näihin kortteleihin, Sederholmin taloon, vuonna 1836.

– Palaamme Hartwallin juurille, sillä olemme lähteneet liikkeelle samasta korttelista 185 vuotta sitten, Järvinen summaa.