Samppa Kangasjärvelä päätyi brändihommiin cocktailkilpailun kautta. Hän osallistui neljä vuotta sitten Linie The Journey -kilpailuun, joka on Linie Aquavitin kansainvälinen cocktailkilpailu.

– Pääsin globaaleihin finaaleihin ja kisan aikana jollain tavalla uin Arcuksen tyyppien sydämiin. Itse asiassa heti kilpailun jälkeen kysyttiin, kiinnostaisiko minua siirtyä sinne tekemään koulutuksia ja hoitamaan brändilähettilään hommaa akvaviittipuolelle.

Kangasjärvelä oli jo ennen kisaa mielestään melko näkyvä hahmo alalla, ja siitä oli hyötyä: Arcuksella oltiin hänen mukaansa jo aikaisemmin mietitty, että hän voisi olla sopiva henkilö brändilähettilään rooliin. Vaikka aloite tulikin brändin puolelta, ei Kangasjärvelän tarvinnut pitkään arpoa tilaisuuden tultua.

– Brändihommat ovat aina kiinnostaneet, ehkä siitä lähtien kun aloin Issukan Jarkon kanssa hengailemaan, ja hän meni Bacardille töihin. Bacardin kanssa tehtiin yhteisiä juttuja Trillby & Chadvikin aikoina ja ajattelin, että tuo voisi olla hauskaa puuhaa.

Baarimestarin ominaisuuksista apua imagoaan rankemmassa brändityössä

Baarimestareille tyypillinen sosiaalisuus on hyvä piirre myös brändihommissa työskentelevälle. Brändilähettiläänä ollaan esillä jopa enemmän kuin baarityössä. Brändityötä helpottaa myös se, ettei tarvitse aloittaa ihan tyhjästä esimerkiksi alkoholin ominaisuuksien suhteen, sillä hyvät perustiedot alkoholin valmistuksesta ovat jo olemassa.

– Kyllä kuitenkin sanoisin, että sosiaalisuus on isoin etu: baarimestari ei pelkää yleisön edessä olemista.

Kangasjärvelän mukaan baarimestarit eivät yleensä pelkää työntekoa tai uusiin juttuihin heittäytymistä. Tästä on hyötyä brändeille.

Baarimestarit haluavat usein innovoida uutta, mikä tuo brändipuolelle uutta energiaa.”

– Baarimestarit haluavat usein innovoida uutta, mikä tuo brändipuolelle uutta ener­giaa. Baarimestari ei tule yritysmaailmasta kuten monet muut brändipuolen tekijät, joten hänen ideansa voivat olla tervetulleen tuoreita. Baaritaustan omaavana myös itse tietää, mitä brändeiltä tiskin takana halutaan ja mikä toimii parhaiten.

Baarimestarille näyttäytyy hyvin pieni osa brändilähettilään työstä, mikä saattaa luoda toimenkuvasta yltiöromanttisen vaikutelman. Myös Kangasjärvelä myöntää kuvitelleensa työn olevan muuta, kuin todellisuus paljasti.

– Itse ajattelin aluksi, että työ on vain sitä, että on esillä, vähän kouluttelee ja enimmäkseen puhuu alkoholista, mutta enimmäkseenhän työ on toimistohommaa ja asioiden suunnittelua. Mutta eipä sekään haitannut, se oli hyvää uuden opettelua.

Kangasjärvelä löysi itsestään toimistotyön kautta uusia puolia esimerkiksi markkinoinnin parissa.

– Baarimestarin hommissa ei ollut tullut tehtyä niin paljoa markkinointiin liittyviä juttuja ja opinkin, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.

Työkaluja tulevaisuuteen katsomiseen ja suunnitteluun

Muutaman brändivuoden jälkeen Kangasjärvelä alkoi kokea, että cocktailkulttuurille olisi kuitenkin annettavaa vielä tiskin takana.

– Halusin kehittää cocktail- ja ravintolakulttuuria. Kun minua pyydettiin uudistuneen Marski by Scandicin bar manageriksi, ei lopulta ollut vaikea päätös vaihtaa pois brändipuolelta.

Myös yksityiselämä oli kärsinyt brändilähettilään työhön liittyvästä matkustelusta ja poissa kotoa olemisesta.

– En ole enää kaksikymppinen nuori poikanen ja kaipaan tiettyä pysyvyyttä. Yksityiselämä voi paremmin, kun saa olla kotona.

Brändityö kuitenkin kehitti Kangasjärvelää myös baarimestarina. Nyt hän ymmärtää paremmin, että ravintolan pyörittäminen ei ole vain drinkin tekemistä, vaan siihen liittyy paljon muutakin.

– Aikaisemmin minulla oli aika vahvasti mielessä cocktailit, cocktailit ja cocktailit, mutta nyt pystyn katsomaan kokonaiskuvaa paremmin.

Myös Excel-taulukot ja toimistotyö ovat aiempaa vahvemmin hallussa.

– Kun ymmärtää, miten tärkeää se taustatyö kokonaisuudessa on, ei tietokoneella istumiseenkaan tylsisty niin nopeasti kuin ennen.

Myös markkinointiosaaminen ja tulevaisuuteen katsominen vahvistuivat. Kangasjärvelä kokee olevansa myös kärsivällisempi kuin aiemmin.

– Nyt en katso kapeakatseisesti yhtä viikkoa vaan pystyn suunnittelemaan pitkäjänteisesti asioita. Kaikki ei tule suoraan käteen, vaan pitää tehdä pitkäjänteisesti työtä. Kun vaihtoi isoon organisaatioon niin tajuaa sen, etteivät asiat tapahdu hetkessä. Sen myötä ei samalla tavalla ala saman tien ärsyttämään, jos joku asia ei tapahdu heti. Jossain saattaa mennä puolikin vuotta, mutta ei se lopulta ole pitkä aika.

Uutta on opittava

Baarimestareiden työllistymisessä brändipuolelle on riskinä, että tietotaitoa valuu pois tiskin takaa. Kangasjärvelä näkee brändityöhön siirtymisen vaikutukset alalle myös positiivisina.

– Alalle olisi hyväksi, että opittaisiin ymmärtämään ja arvostamaan maahantuontia enemmän. Monilla baarimestareilla on ajatus, että se on pilvillä leijailua ja kivaa edustamista, mutta työn tekemisen kautta ymmärtää, mitä se vaatii. Se ei ole pelkkiä brändejä ja alkoholia, vaan taustalla on ihmisiä, jotka tekevät todella kovasti töitä.

Kangasjärvelä myös painottaa, että ihmisten on opittava uutta. Brändityö avaa katseita siihen, mitä kaikkea alalla pystyy tekemään.

– Työskennellessä Helsingin keskustan cocktailkeskittymässä alkaa helposti kuvitella, että kaikkialla asiat tehdään näin. Mutta brändihommissa huomaa, että on miljoona erityyppistä paikkaa ja että ala ei ole niin yksinkertainen. Siinä oppii itsekin katsomaan eri tavalla ravintolan ja baarin pyörittämistä, kun näkee niin erilaisia tyylejä.

Usein sanotaan, ettei ravintola-alalla tarvitse käydä mitään kouluja, mutta Kangasjärvelä haluaa haastaa tätä näkemystä.

– Kouluttautuminen on tärkeää, että pysyy taidot muussakin kuin baarimestariudessa ja tarjoilussa. Esimerkiksi voi avata silmiä sille, mitä voi tehdä markkinoinnillisesti tai mitä muuta kuin Facebookin käyttöä voi tehdä tietokoneella. Kannattaa katsoa vähän muita aloja ja pyrkiä oppimaan myös niistä.

Samppa Kangasjärvelä

  • Aloittanut alalla: 2009.
  • Aiempia työpaikkoja baarialalla: Son of a Punch, Lapissa neljä talvikautta Luostolla.
  • Työpaikka brändihommissa: Arcus Finland oy, brand ambassador.
  • Työpaikka nyt: Marski by Scandic, bar manager.

Julkaistu Shakerissa 4/20.