Ilmiö ei välttämättä ole vielä ravintoloissa nähtävissä, mutta uskon sen yleistyvän asiakaspalvelun arvostuksen nousun myötä. Paljon matkustelleet kuluttajat ovat yhä tiedostavampia, ja haluavat heittäytyä ammattitaitoisen henkilökunnan palveltavaksi. Jos henkilökunnan ei luoteta lunastavan odotuksia, saatetaan pelata varman päälle ja tilata tuttu olut tai viini.

Henkilökunnasta saattaa nousta useampien käyntien myötä esiin ammattilainen, joka nappiin menneillä suosituksilla valloittaa asiakkaan ja johon hän jatkossa luottaa kuin kallioon. On helppo antaa tarjoilijalle tai baarimestarille vapaat kädet, kun on aiemmilla kerroilla saanut juuri sitä, mitä on toivonut.

Ammattilaiselle vakioasiakas on helppo, kun ei tarvitse arpoa, mitä asiakas toiveillaan tarkoittaa. Pidempi historia hyödyttää siis molempia osapuolia. On niitäkin tapauksia, joissa asiakas valitsee paikan pelkästään luottohenkilön takia. Aivan kuten sen parturi-kampaamon.

Jaana Vainio

toimituspäällikkö, jaana.vainio@aromilehti.fi