Nykykuluttaja valitsee useimmiten paikan, jossa kokee saavansa hyvää palvelua. Ravintolat, jotka ovat tämän huomioineet, täyttyvät kilpailijoitaan helpommin.

Liian usein sivuutetaan kuitenkin se tosiasia, ettei loistavaa asiakaspalvelua ole ilman hyvinvoivaa henkilökuntaa. Jos et ole itse iskussa, miten voit pitää huolta muista?

Ravintola-ala on sekä henkisesti että fyysisesti raskasta. Siinä missä aiemmin asiaa lääkittiin vuoron jälkeisillä after workeilla, nykyisin yhä useampi baarimestari hakee puhtia crossfitistä, juoksulenkeistä, terveellisestä ruuasta ja läheisistä ihmissuhteista. Myös työnantajat ja maahantuojat ovat kehitelleet tervehenkisempiä yhteisiä aktiviteettejä.

Tämä on hyvä alku, muttei yksinään riitä. Jos elämä muuttuu suorittamiseksi ja kalenteri täyttyy työvuorojen ja harrastusten lisäksi esimerkiksi opinnoista, on vaarassa palaa loppuun. Ole armollinen itsellesi, vaikka se tarkoittaisikin, että saatat joskus jäädä paitsi jostain kiinnostavasta.

 

Jaana Vainio

toimituspäällikkö

jaana.vainio@aromilehti.fi