Oulun baariskeneä viedään eteenpäin tapahtumilla ja viestinnällä

Ravintola-alaa vaivaava työntekijäpula on saanut F.B.S.K. Oulun aktiivit liikkeelle. Uusia työntekijöitä houkutellaan kohdennetulla viestinnällä ja kiinnostavilla koulutuksilla. Kuluttajia puolestaan sitoutetaan alueen juomakulttuuriin erilaisten tapahtumien kautta.

Tarvetta hyville ravintola-alan tekijöille on jatkuvasti. F.B.S.K. Oulun puheenjohtaja Iida Järvelinin mukaan alueen nuoret eivät ole kiinnostuneet alasta muun muassa normeista poikkeavista työajoista, sesonkiluonteisuudesta ja matalasta palkkatasosta johtuen. Myöskään sosiaalisessa mediassa näkyvillä oleva kiillotettu cocktail-kulttuuri ei puhuttele nuoria tekijöitä oikealla tavalla. 

– Henkilöstöpula näkyy Lappia myöten: Pohjoisen lomakohteisiin palkataan ulkomailta asti tekijöitä, koska Suomesta ei löydy.

F.B.S.K. Oulun alajaosto onkin lähtenyt muuttamaan viestintäänsä ja keskittynyt erityisesti opiskelijoiden intergroimiseen järjestön toimintaan jo opiskelun alusta alkaen.

– Opiskeluvaiheessa lähdetään heti kertomaan meidän toiminnasta. Näin nuoret saavat mahdollisuuden päästä osaksi yhteisöä jo ennen valmistumista.

Alalle tuleville nuorille pitäisi näyttää, miten paljon kiinnostavia juttuja ravintola-ala tarjoaa. Järvelinin mukaan viestintä on tärkeää, jotta saadaan muutettua mielikuvaa ravintola-alalla työskentelystä positiivisempaan suuntaan. Työvoimapula ei tule helpottumaan Oulun seudulla, jos asiaan ei reagoida nopeasti. Mielikuvat eivät myöskään muutu hetkessä.

– Ravintola-ala on monelle elämäntapa, jota yhdistyksenä haluamme tukea ja viedä kestävämpään suuntaan.

Esikuvilla muutosta mielikuviin

Monet näkevät baarimestarin ammatin edelleen välietappina, ei niinkään pitkäaikaisena ammattina. Järvelinin mielestä hyvien esikuvien kautta voidaan muuttaa mielikuvaa.

Petri Määttä ja Leena Komulainen ovat olleet omia esikuviani, joita seuraamalla olen nähnyt miten uraa luodaan ja mitä saavutuksia on mahdollista saavuttaa.

Järvelinin mukaan on mahtavaa, että ympärillä on 20 vuotta alalla olleita raudankovia ammattilaisia, jotka edelleen jaksavat innostua ja ratkaista alan ikuisuuskysymyksiä. Pitkään uraa tehneet baarimestarit ovat myös tärkeässä roolissa tietotaidon ylläpitämisessä. Myös F.B.S.K. Oulu on kiinnittänyt huomiota jäsentensä tietopohjan kartuttamiseen. Koulutuksia järjestetään yhteisön tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Pieni alajaosto pystyy tekemään ketterästi päätöksiä nopeastikin koulutusten sisällöstä.

– Järjestönä pyrimme kehittämään alueen ammattitaitoa ja jakamaan tietoa alan uusimmista suuntauksista, vaikka kaikki trendit eivät aina Oulun korkeuksilla näy niin voimakkaasti. Asiakaskuntamme on nykyään hyvin laatutietoista, mutta yleisesti etelään verrattuna vielä rennompaa.

Tapahtumilla alalle yhteisöllisyyttä ja arvostusta

Oulun alajaostossa on 10–15 aktiivista toimijaa, joiden lisäksi järjestön tapahtumissa käy laajempi kirjo alan ihmisiä. Kaupungin omaa nimikkodrinkkiä etsivä Oulu Cocktail Challenge on ollut tapa herätellä kaupungin baarimestareita.

– Kyseessä on helposti lähestyttävä kilpailu, jossa tuomarit menevät kylään kunkin osallistujan omaan baariin World Classin karsintojen tapaan. Tarkoituksena on ollut aktivoida porukkaa.

Viime vuoden voittajadrinkki Homoja Oulusta nousikin varsinaiseksi ilmiöksi hauskan nimen ja sen taustalla olevan tarinan ansiosta. Aku Kuorelahden kehittämää juomaa on myyty tuhansia kappaleita ja siitä on tullut Oulussa jo lähes moderni klassikko.

Vuoden 2019 Oulu Cocktail Challengen voittajadrinkki, Casimir Snellmanin Pinkki Paratiisi, kruunattiin Oulu Cocktail Festivalin yhteydessä elo-syyskuun vaihteessa. Ensimmäistä kertaa järjestetty festivaali oli tarkoitettu niin kuluttajille kuin ammattilaisille, ja kaksipäiväiseen tapahtumaan mahtui ohjelmaa gin blendingistä jäätelöjoogaan ja cocktail workshoppeihin.

– Tavoitteenamme oli tehdä matalan kynnyksen tapahtuma kuluttajille ja tuoda heitä lähemmäs kaupungin juomakulttuuria.