Iida Järvelin, Brand Ambassador Solera Finland ja FBSK Oulun puheenjohtaja sekä Noora Mommo, FBSK Oulun varapuheenjohtaja ja freelancer.
Iida Järvelin, Brand Ambassador Solera Finland ja FBSK Oulun puheenjohtaja sekä Noora Mommo, FBSK Oulun varapuheenjohtaja ja freelancer.

”Oululaisesta ravintolahenkilökunnan yhteishengestä voi olla ylpeä”

Mitä kuuluu Oulun baarimestareille? Kysymyksiin vastasivat Iida Järvelin ja Noora Mommo.

Miten baariskene voi kaupungissa?

Tilanteeseen nähden hyvin, Oulussa yöelämä on vironnut, mutta koronan vaikutukset näkyvät ihmisten käyttäytymisessä tiskin molemmin puolin.

Tietääksemme suurin osa kaupungin ravintoloista avasi ovensa rajoitusten purkauduttua mahdollisista taloudellisista vaikeuksista huolimatta, mikä on ollut mukava nähdä.

Miten kesä meni?

Kesä on ollut lämmin ja kohtalaisen pitkä, mikä on näkynyt ihmisten määrässä kaupungin terasseilla. Alkukesän ravintoloiden avaus toi elämää katujen varsille ja iltapäivälehdethän tituleerasivat Oulua ”pilepääkaupungiksi” täysien terassien takia.

Ehkä ravintola-ala ei itse asiaa näin nähnyt mutta oli toki tyytyväinen palaavasta kassavirrasta.

Vaikka suurin osa kesän kaupunkifestivaaleista peruuntuikin, vaikutti kesän tunnelma ravintolakatuja seuratessa kohtalaisen hyvältä.

Mitkä trendit näkyvät juomissa paikallisesti?

Cocktailien menekki on selvästi noussut koronan jälkeen, voisi ehkä veikata ihmisten arvostavan nyt juomasekoitusten valmistamista enemmän, koska koronakotoilun aikana niitä ei ehkä ole tullut valmistettua.

Myös täällä maakunnassa näkyvät globaalit trendit kuten lähituotanto, luomu, paikallisuus sekä raaka-aineiden arvostus sekä ruuassa että juomassa.

Mikä fiilis baarityötekijöiden keskuudessa?

Emme halua yleistää tätä kysymystä ja puhumme vain omasta näkökulmastamme. Koronan aiheuttama tilanne on kuitenkin jokaiselle aika henkilökohtainen asia ja jokainen siihen reagoi sekä käsittelee sen omalla tavallaan.

Vaikea arvioida yleistä tunnelmaa juuri tällä hetkellä, koska toinen aalto herättää varmasti paljon kysymyksiä. Uskoisimme monen toivovan, että toinen aalto ei johtaisi samanlaisiin toimenpiteisiin kuin keväällä, jolloin ravintolat suljettiin tai toimintaa rajoitettiin niin paljon, että se teki liiketoiminnan hyvinkin vaikeaksi. Epävarmuus ja huolestuneisuus alasta sekä omasta toimeentulosta ovat ehkä monella työntekijällä mielessä taas.

Miten baaritoimintaa voi nyt edistää?

Panostamalla turvallisuuteen terveyden kannalta. Huolehtimalla siitä, että henkilökunnalla sekä asiakkailla on turvallista olla ravintolaympäristössä.

Rajoituksista huolimatta ravintolan tunnelmaan voidaan panostaa; oululaisissa ravintoloissa ollaan kiinnitetty huomiota palvelumuotoiluun, esimerkiksi järjestetty ”turvaväli”-klubeja, ulkoistettu toimintaa striimaamalla ravintolan tunnelmaa kotisohville sekä lisätty pöytiintarjoilu osana palvelua. Näin pidetään huolta asiakkaan turvallisuudesta viihtyvyydestä tinkimättä. Monesta näistä on tullut niin sanotusti ”uusi normi” ravintolalle, eikä se haittaa liiketoimintaa vaan nimenomaan tukee sitä.

Onnistumiset, joita haluatte nostaa?

Kuten äsken mainitsimme monista onnistuneista palvelumuotoiluista, joita toteuttaa moni oululainen ravintola, esimerkiksi 1Bar, Cafe Kuluma, Jumpru Pub & Ravintola Kaarlenholvi ja 45Special.

Myös oululaisesta ravintolahenkilökunnan yhteishengestä voi olla ylpeä. Täällä tuetaan ja kuunnellaan toisia eikä jätetä kaveria pulaan. Vaikeassa tilanteessa myös alan yrittäjät tukevat toisiaan.

Julkaistu Shaker-lehdessä 3/2020.

Tilaa Shaker!