Annika Uurtamo.
Annika Uurtamo.

Onko yllätyksellisyys hyvästä drinkkikilpailussa?

Moni baarimestareista on kuullut Tee mulle joku kiva drinkki -pyynnön, jolloin täytyy asiakkaan mieltymyksiä kysellen luoda hetkessä juoma. Olen itsekin ollut tässä tilanteessa, ja välillä se on niin vaikeaa, kun pää lyö tyhjää ja tuntematon asiakas odottaa juomaelämystä.

Cocktailkisoissa asia on usein toisin. Juomia mietitään pitkään, ja niitä ehtii treenata niin kauan, että saa mieleisen maun aikaiseksi. Cocktailkilpailuihin osallistuminen onkin usein verrattavissa baarin drinkkilistan tekemiseen, jolloin pitkään hiomalla saadaan mieleinen kokonaisuus aikaiseksi.

Tanja Raunio ja Mauricio Allende.

Olikin hauskaa ja erilaista olla mukana Kyrö Distilleryn Extemporye-drinkkikisan tuomaristossa, sillä koko kilpailu perustuu juuri tuolle samalle yllätyksellisyydelle, mikä baarimestaria usein asiakkaan kanssa tiskillä odottaa. Kilpailun finaali oli täysi yllätys osanottajille. Luulivathan he olevansa palkintomatkalla tislaamolla, kun heidän eteensä heitettiin haaste: juoman luominen nopeasti kaupasta hankituista aineksista ja Kyrön tisleistä. Lisää yllätyksellisyyttä toi se, etteivät kilpailijat tienneet, käyttävätkö he itse hankkimiaan aineksia vai menevätkö ne muiden kilpailijoiden käyttöön.

Tämän yllätysfinaalin lopputuloksena oli joukko hyvin erilaisia juomia. Kilpailijoita oli viisi, ja näin saimme maistettavaksemme ja arvioitavaksemme viisi mielenkiintoista juomaa, joiden inspiraationlähteetkin olivat hyvin vaihtelevia.

 Cocktailkilpailuihin onkin hyvä tuoda erilaisia vaihtoehtoja, koska osa meistä saattaa suorittaa paremmin yllätettynä.

Tomi Hiltunen.

Annika Uurtamon juoma sai inspiraationsa vihannesshotista ja olikin kauniin punaisine väreineen kuin vitamiinipommi. Tanja Raunion klassinen juoma sai inspiraationsa naisista ja maistui tasapainoisen hienostuneelta sitä tarjottaessa paikallisen leivän ja samanlaisen Oltermanni-juuston kera, mitä aikanaan tislaamon paikalla olleessa meijerissä tehtiin. Tomi Hiltusen juoma oli voimakkaasti kasarivivahteinen sinisine väreineen sekä ananasaromeineen. Siihen oli käytetty myös alkoholitonta lasten kuohujuomaa. Matias Pietarinen oli valinnut kaikkein eksoottisimmat raaka-aineet – hänen juomansa rakentui niin tom yam -mausteista kuin tomaattisäilykkeestä ja nachosuolasta. Voittajaksi yllätyskisasta selviytyi Max Hanhike, joka toi juomaansa pehmeän kermaisia aromeja maapähkinäisellä viskijuomallaan.

Kokonaisuutena täytyy sanoa, että alkujärkytyksen jälkeen kaikki kilpailijat saivat aikaan hyvin korkeatasoisia juomia yllätettyinäkin. Itse pidin tämäntyyppisestä kilpailutavasta, sillä onhan tämä lähellä sitä oikeaa tilannetta, mikä baarimestarilla saattaa olla edessään joka viikonloppu. Cocktailkilpailuihin onkin hyvä tuoda erilaisia vaihtoehtoja, koska osa meistä saattaa suorittaa paremmin yllätettynä. Ainoa tämän kilpailun negatiivinen puoli onkin, että yllätystä on aika vaikea toistaa.

Kuuntele miten koko kisa suunniteltiin ja toteutettiin. Haastateltavana Kyrö Distilleryn Brand Ambassador Jussi Viljala.

Matias Pietarinen.
Matias Pietarinen.
Max Hanhike.
Max Hanhike.

Anikó Lehtinen on ravintolataustainen juoma-vaikuttaja, lehtori, toimittaja ja olutkirjailija, joka opettaa elämys-alan opiskelijoita Laureassa, kirjoittaa väitöskirjaa oluesta ja toimii Suomen Baarimestareiden Kannattajayhdistyksen (FBSK) hallituksessa. Vapaa-aikanaan Anikó hengaa ravintoloissa, juo hyvää kahvia ja etsii uusia ilmiöitä.