Onko rohkeasti kotikutoinen Ota olut -tapahtuma Suomen paras olutfestivaali?

Hyvien kokemusten rohkaisemana Espoon Otaniemessä toista kertaa järjestetty Ota olut -tapahtuma kasvoi kaksipäiväiseksi festivaaliksi kotoisasta tunnelmastaan tinkimättä.

Syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna järjestetty Ota olut -pienpanimotapahtuma kokosi sankoin joukoin opiskelijoita, Otaniemen asukkaita ja olutharrastajia Aalto-yliopiston kampuksella sijaitsevalle Urban Millille.

One Pint Pubin taustavoimien ja Aalto-yliopiston Jalostajat-kerhon yhteistyönä järjestämä festivaali oli järjestyksessään toinen.

Viime vuoden hyvistä kokemuksista johtuen festivaalialuetta laajennettiin ja tapahtuma venytettiin kaksipäiväiseksi. Samalla päätettiin paneelikeskustelujen ja muun oheisohjelman asemesta keskittyä tärkeimpään eli monipuoliseen olut- ja katuruokatarjontaan.

– Viimevuotisen palautteen perusteella päätimme ottaa valikoimaan myös erikoisuuksia ja siidereitä, kertoo Janne Koskenniemi Jalostajat-kerhosta.

Viime joulukuussa kirjoitin tässä samaisessa blogissa olutfestivaalien vuodesta 2016 ja kehuin ensimmäisen Ota olut -tapahtuman järjestelyjä ja tunnelmaa.

Tänä vuonna tapahtuma onnistui, jos mahdollista, vieläkin paremmin.

KOTIKUTOINEN JA OMALEIMAINEN. Ota olut -tapahtuman yksi erityispiirre on, että se on maksuton mukaan kutsutuille pienpanimoille. Lisäksi koko festivaali on pantu pystyyn talkootyönä.

Kevyt kulurakenne toimii asiakkaan eduksi, sillä tuotteet saadaan hinnoiteltua maltillisesti. Kahden desilitran annoksen miltei olutta kuin olutta sai kolmella eurolla.

Talkootyötä saa kiittää myös siitä, että henkilökunta lipunmyyjiä ja järjestyksenvalvojia myöten oli aidosti osa festivaalielämystä. Hyvän mielen pienpanimotapahtumassa palveluhenkisyys ja hymy olivat herkässä.

Usein kuulee sanottavan, että henkilökunta tekee ravintolan. Pätee muuten yhtä lailla olutfestivaaleihin.

– Ota oluen filosofiana ja missiona on ollut tuoda olutkulttuuri myös osaksi opiskelijayhteisöä. Halvimman perusoluen asemesta kannustamme nauttimaan vähemmän mutta parempaa, Koskenniemi kertoo.

YHTEISÖLLISYYTTÄ JA TOVERIHENKEÄ. Kaiken kaikkiaan paikalle oli kutsuttu 20 panimoa Suomesta ja Virosta. Viikonlopun aikana tarjolla oli arviolta parisataa olutta ja siideriä.

– Festivaalin henkeen kuuluu, että nostetaan kotikutoisuus kunniaan, Janne Koskenniemi sanoo.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että vuoden mittaan tehdään paljon yhteistyötä eri panimoiden kanssa. Keskustellaan, palaveerataan ja valmistellaan asioita aidosti yhdessä.

– Pyrimme löytämään sellaisia ratkaisuja, että kaikki voittavat: järjestäjät, panimot ja asiakkaat.

Tavoite näyttää onnistuneen, sillä panimoiden ständeillä sekä järjestelyjen toimivuutta että festivaalin tunnelmaa suorastaan kehuttiin kilpaa.

– Tunnelma täällä on poikkeuksellisen rento. Kävijät ovat kiinnostuneita oluista, mutta he eivät välttämättä ole mitään hardcore-harrastajia, tuumailee Sori Brewingin Heikki Uotila.

Saamaa mieltä on Tanker-panimon omistaja Jaanis Tanker.

– Todellakin, ihmiset tulevat tänne nauttimaan oluesta ja kokeilevat rohkeasti uusia makuja. Kun kaikki oluet maksavat saman verran, se rohkaisee testaamaan myös uutta ja erilaista.

OTANIEMESSÄ KUN OLLAAN, Ruosniemen Panimon tiskin takana tunnelmaa kohottaa ajatus siitä, että insinööripanimon juuret ovat lähtöisin Aalto-yliopiston teknillisen korkeakoulun luentosaleista.

– Meille tämä tapahtuma on paljon enemmän kuin pelkkä olutfestivaali, me olemme palanneet kotiin, herkistelee panimon osakas Antti Isomäki ja kertoo nähneensä kävijöiden joukossa paljon vanhoja opiskelukavereitaan 10–20 vuoden takaa.

– Täällä on hyvää jengiä, läheinen ja lämminhenkinen tunnelma, säestää Donut Island Brewingin Mika Oksanen.

– Aitous, spontaanius ja hyvällä tapaa kotikutoinen lähestymistapa luovat tapahtumalle ainutlaatuisen ilmapiirin. Sen takia Ota olut on tällä hetkellä kenties Suomen paras olutfestivaali, summaa olutmestari Ville Leino Olarin Panimosta.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska