Oletko läsnä asiakkaillesi?

Asiakaspalvelu on trendeille yhtä altis kuin ravintolaan valikoituvat ruoat, kalusteet ja musiikki. Sitä kopioidaan niin tietoisesti kuin tiedostamattakin. Yksi asia ei kuitenkaan koskaan mene pois muodista.

Pitkä historiani tiskin toisella puolella on saanut minut arvostamaan hyvää asiakaspalvelua aina kun siihen törmään. Valitettavasti näitä kohtaamisia ei ole liiaksi tullut eteen. Varsinkaan Suomessa.

Hyvä asiakaspalvelija lukee tilannetta ja toimii diplomaattina asiakkaan sekä hänen asioimansa paikan välillä. Usein saattaa joutua tilanteeseen, jossa asiakaspalvelijalta vaaditaan lähes mahdottomia, ajatuksenlukua. Tuolloin kamppailee asiakas yleensä omien halujensa ja toimiensa kanssa.

“ Mitähän sitä nyt ottaisi…” on varmasti jokaisen kuulema lausahdus lounasruuhkassa kilometrin pituisen jonon odottaessa omaa vuoroaan. Tällöin testataan asiakaspalvelijan perehtyneisyyttä työpaikkansa tarjontaan sekä ihmistuntemukseen.

Asiakkaan omatessa hankaluuksia päättää asioista, on hyvän asiakaspalvelijan tehtävänä osoittaa kaksi, maksimissaan kolme vaihtoehtoa. Tätä asiakas silloin pyytää – suosituksia ja valinnan helpotusta. Palvelua.

Taannoin asioidessani nimeltämainitsemattomassa ravintolassa koin nälän, väsymyksen ja kiireen takia vaikeuksia päättää lounasannokseni. Kysyin, mitä täällä kannattaisi ottaa. Vastaus oli nenäni edessä oleva menu ääneen luettuna. Siis yhtä tyhjän kanssa. Asiakaspalvelija tuhlasi sekä minun että hänen kallisarvoista aikaa.

Läsnäolon taito on jaettu harvoille äidinmaidossa. Sitä voi harjoittaa, niin ovat sen ammattilaisetkin aina tehneet. Siis ensi kerralla, kun kiire painaa päälle ja tunnet paineen tilausten kasaantuessa, katso asiakasta silmiin ja lue häntä päästä varpaisiin (kyllä, se on sallittua). Tätä ennen on tietysti hyvä tietää ne kuuluisat päivän vaihtoehdot. Joka kerta helpottaa potentiaalisen nälkäkiukun partaalla olevan asiakkaan huomaamisen, ja ennen kaikkea ansioikkaan palvelun.

Melko helppoa, kun vain on läsnä.

Tässä blogissa käsitellään ravintolamaailman ilmiöitä asiakaspalvelun kautta.

Arda Yildirim – aitoja kohtaamisia sekä rakkaudella valmistettua ruokaa ja juomaa peräänkuuluttava vapaa ruokatoimittaja ja -kriitikko.