Näin ravintola-asiakkaan voi osallistaa oluen avulla

Asiakkaat olivat valmiita käyttämään runsaasti aikaa ja paneutumaan asiaan, kun siihen annettiin mahdollisuus. Parhaimmillaan asiakkaasta saa lähettilään, joka levittää ravintolan sanomaa myös omissa sidosryhmissään

Ravintola-asiakas ei ole enää passiivinen kävijä, vaan vaikuttaja, joka pystyy omalla yksilöllisellä panoksellaan vaikuttamaan ravintolan toimintaan voimakkaastikin. Ravintolat ovat myös itse lähteneet hakemaan asiakkaistaan apuja oman toimintansa kehittämiseen.

Hyviä esimerkkejä tästä löytyy paljon, tässä niistä muutama.

Helsinkiläinen panimo- ja ravintola Stadin Panimo perusti oman kuluttajaraadin, jossa maistatettiin yrityksen tuotteita. Asiakkaiden mielipiteitä kyseltiin sekä oluista että niiden etiketeistä. Asiakkaat nauttivat kovasti tilaisuudesta ja kokivat, että saavat aidosti auttaa ja vaikuttaa siihen mitä tulevaisuudessa juovat. Asikkaat olivat tyytyväisiä, että heidän mielipiteensä kiinnostaa niin paljon, että panimo järjesti kuluttajaraadin.

Gastropub Stone´s taas otti kanta-asiakkaansa mukaan oman oluen suunnitteluun. Kun ravintolaan lanseerattiin tulinen, kimchillä maustettu hampurilainen, asiakkaat saivat hakea raatiin, jossa yhteistyössä Nokian Panimon kanssa suunniteltiin olut tälle vähän erilaiselle hampurilaiselle. Raati maisteli ja arvioi etukäteen hampurilaisen makua ja siihen sopivien oluiden mahdollisuuksia. Raatilaiset pääsivät myös osallistumaan oluen tekemiseen ja tietysti nauttimaan onnistuneesta lopputuloksesta. Ravintola oli tyytyväinen projektiin ja sai mielestään erinomaista apua asiakkailtaan.

On mielenkiintoista, miten asiakkaat innostuvat, kun he saavat aidosti antaa palautetta. Molemmissa tapauksissa asiakkaat olivat valmiita käyttämään runsaasti aikaa ja paneutumaan asiaan, kun siihen annettiin mahdollisuus. Tämä tietysti vaatii ravintolaltakin jonkin verran. Parasta on miettiä etukäteen joku tietty ongelma tai kehitysmahdollisuus, johon tarvitsee apua, niin asiakkaan on helpompi käsitellä asiaa. Jos kysyy vain yleisesti kehitysmahdollisuuksia, saa hyvinkin ympäripyöreitä vastauksia.

Asiakas voi olla suuri voimavara myös ravintolan tuotekehitykselle, jos asian hoitaa oikein ja muistaa myös palkita ajan uhraamisesta ja palautteen antamisesta. Parhaimmillaan asiakkaan mukaan ottaminen tarkoittaa myös asiakkaan entistä vahvempaa sitoutumista ravintolan toimitaan. Parhaimmillaan asiakkaasta saa näin omalle liikepaikalleen lähettilään, joka levittää ravintolan sanomaa myös omissa sidosryhmissään!

Anikó Lehtinen on vapaa olutkirjailija ja juoma-asiantuntija, joka kirjoittaa ruokajuttuja ja väitöskirjaa. Anikó luennoi oluesta, rakastaa ravintoloita ja hyvää kahvia sekä yrittää ehtiä oluentekoon vapaa-aikanaan.