Myyntiluvut paremmiksi palvelutuotteilla

Baareissa valtaosa myynnistä tulee juomatuotteista. Lisämyyntiä voi hakea paikan tyyliin sopivalla palvelutuotteella, joka voi olla esimerkiksi baariruoka tai elävä musiikki.

Sopivan palvelutuotteen valintaan vaikuttava ratkaiseva tekijä on baarin tai ravintolan konsepti. Kyseessä on tuote, joka tekee juuri sen ravintolan asiakkaat tyytyväiseksi ja saa heidät palaamaan uudestaan. Se voi lisätä myyntiä joko välittömästi tai pidemmällä aikavälillä vaikkapa uusien asiakkaiden muodossa.

– Jos kyseessä on vaikkapa olutravintola, voi palvelutuote olla esimerkiksi hyvä cocktail tai oluen kera nautittu suolainen purtava, kuten panini, toast tai pähkinät. Toisaalta elävä musiikki, jonka kuuntelemisesta ei tarvitse maksaa, voi houkutella paikalle sellaisiakin, jotka eivät normaalisti siellä käy. Nykyään asiakkaat ovat entistä valveutuneempia eli heitä voi houkutella paikalle myös luomucocktailien kaltaisilla tuotteilla, baarikonsultti Jani-Pekka Hiltunen vinkkaa.

Palvelutuotetta miettiessä on pidettävä kirkkaana mielessä sen tarkoitus – lisämyynti. Mikä on siis tuote, mikä saisi oman asiakaskunnan käyttämään illan aikana enemmän euroja ja mahdollisesti myös viihtymään pidempään.

– On tärkeää, että tuote tukee päämyyntituotetta ja tuo sille lisäarvoa. Ruokaravintolassa annoksien kanssa sopivat viini- ja olutvaihtoehdot sopivat tähän rooliin, sillä ne täydentävät kokonaiselämystä.

Erilaiset ruokatuotteet ovat hyviä vaihtoehtoja, kun puhutaan lisämyynnistä. Juodessa alkaa usein hiukoa tai ainakin tehdä mieli jotain pientä suolaista naposteltavaa. Jos sitä joutuu hakemaan jostain muualta, asiakas harvoin palaa, vaan siirtyy samalla reissulla luontevasti seuraavaan kuppilaan jatkamaan iltaansa.

– Ruokaa myymällä voi saada asiakkaan pysymään pidempään. Ja yleensä tilaamaan vielä yhden juoman annoksen kyytipojaksi.

Myyntiä myös valomerkin jälkeen

Mitä sitten kannattaisi tarjoilla? Yksi hyvä valinta ovat näppärät puolivalmiit baariruoat, joita löytyy tukuistakin laaja valikoima. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset nugetit ja pyörykät, ranskalaiset ja sipulirenkaat. Makkaraperunat, frittikorit ja nacholautaset ovat klassisia vaihtoehtoja. Myös kasvissyöjät kannattaa huomioida – yksikin nälkäinen voi saada koko seurueen lähtemään.

– Restel on ollut yksi baariruoan edelläkävijöistä. Hyvä esimerkki toimivasta baariruoasta ovat myös Teerenpelin toastit, joista on tullut jo käsite. Ne vievät helposti isommankin nälän ja annoksesta riittää useammallekin pikkunälkään.

Naposteltavan tarjoilu ei kaadu keittiön puutteeseen. Valmistukseen riittää usein pieni uuni tai voileipägrilli, jolloin laki ei vaadi rasvakaivoa.

Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla yöruokatarjonta voi olla suppeaa. Tilannetta kannattaa hyödyntää ja myydä viikonloppuisin valomerkin jälkeen purtavaa mukaan. Ravintolan edessä tai narikan läheisyydessä oleva hodarikärry vauhdittaa mukavasti myös ravintolasalin tyhjentymistä. Lisäksi se tarjoaa loistavan mahdollisuuden kasvattaa vielä hieman illan myyntiä.

Huom!

Tutustu elintarvikkeiden valmistukseen ja tarjoiluun liittyviin säädöksiin osoitteessa evira.fi.

Vinkit!

  • Muista, että palvelutuotteen tulee sopia ravintolan konseptiin ja tukea päätuotetta.
  • Jos käytössä ei ole keittiötä, valitse tuotteita, jotka valmistuvat pienessä uunissa tai voileipägrillissä.
  • Jo annos pähkinöitä voi siirtää asiakkaan lähtöä. Annospakatut pähkinät ja sipsit ovat hygieeninen ja säilyviä vaihtoehto.
  • Palvelutuote voi olla myös tietynlainen filosofinen ajattelu. Luomun ja lähiraaka-aineiden suosiminen ei välttämättä tuo sellaisenaan lisämyyntiä, mutta voi kuitenkin tuoda uusia asiakkaita, kun asiasta saadaan sosiaaliseen mediaan hypetystä.
  • Ilman erillistä pääsymaksua tarjolla oleva elävä musiikki houkuttelee usein paikalle niitäkin, jotka eivät muuten kävisi.
  • Pidä huoli, että asiakkaat tietävät palvelutuotteestasi. Muista markkinointi ja suositteleva myynti.