Moose On The Loose – Tarinallinen pienpanimo Porista

Kalle ja Minna Hirvikosken Moose On The Loose on käsityöpanimo sanan täydessä merkityksessä. Koko panimo on täynnä itse rakennettuja luovia ratkaisuja. Seuraava tavoite on panna maailman paras olut.

Keväällä 2017 Moose On The Loose sai Valviralta oluen valmistusluvan. Ensimmäinen olut Scary Red Ale tehtiin yhteistyössä nyttemmin jo toimintansa lopettaneen Paloaseman Panimon kanssa.

Ensimmäiset oman panimon tiloissa valmistuneet oluet olivat Shy Golden Ale, Bold Steam Beer ja Wild Saison.

Sekä Shy että Bold ovat 4,5 prosentin vahvuisia ruokakauppaoluita, Wild (6% ABV) sen sijaan on tarjolla vain ravintoloissa.

Moose On The Loose tekee tällä hetkellä kolmea olutta ympäri vuoden, mutta tulevaisuudessa tarkoitus on tuoda markkinoille myös kausioluita.

– Pidetään valikoima pienenä mutta laadukkaana. Katsotaan, mikä omaan suuhun maistuu parhaalta ja mistä asiakkaat tykkäävät, Hirvikoski summaa.

PANIMOPARISKUNNAN TYÖNJAKO on selvä. Kalle Hirvikoski vastaa oluenpanemisesta ja reseptiikasta, Minna-vaimo puolestaan huolehtii, että kaikki hallinnollisen puolen työt tulevat tehdyiksi.

Pienpanimon ohella molemmilla on vielä päivätyönsä. Kalle tekee päätyökseen sähköautomaatiohommia ja Minna työskentelee ravintolapäällikkönä Satakunnan Osuuskaupalla.

Työs eivät lopu kotirintamallakaan, sillä lokakuun puolivälissä perheeseen syntyi odotettu poikavauva Kaapo.

– Tässä tilanteessa on turvallisinta pitää kaksi työtä, vaikka se syökin tunteja. Vapaa-ajan ongelmia meillä ei todellakaan ole, Hirvikoski nauraa.

YHTEISTYÖSTÄ VOIMAA. Yksi esimerkki porilaisesta pienpanimoyhteistyöstä nähtiin Helsingin OlutExpossa, jossa kaikki Suomen Portlandin panimot esittäytyivät yhden tiskin takana.

Ruohonjuuritason yhteistyöllä panimoiden kesken on kuitenkin paljon pidemmät perinteet. Kunpa vielä saataisiin Porin kaupunki mukaan markkinoimaan vaikkapa viiden panimon kierrosta matkailijoille.

– Käytännössä autamme toisiamme aina tarpeen tullen. Meillä on hyvä henki porilaisten kesken; kaikki haluavat viedä porilaista olutta eteenpäin.

Mutta vielä on sarkaa kynnettävänä.

– Niin valitettavaa kuin se onkin, suomalaiset eivät ole vielä sankoin joukoin niin sanotun laatubissen perässä, vaan hinta ratkaisee. Teemme kovasti töitä sen eteen, että kulutus siirtyisi laadukkaisiin oluisiin, joiden takana on eläviä ihmisiä ja tarinoita.

Eikä yhteistyön tarvitse rajoittua pelkästään panimoiden välille. Hirvikoski haastaa mukaan talkoisiin kaikki paikalliset toimijat kuten lähituottajat ja kauppiaat.

– Itse pyrin aina käyttämään paikallisia raaka-aineita niin paljon kuin mahdollista. Esimerkiksi Wild-olueen karviaismarjat tulevat Kokemäeltä Anttilan tilalta. Yhteen 900 litran keittoon niitä menee 60 kiloa.

TARINAN VALTA toistuu Hirvikosken puheissa tuon tuosta. Itse asiassa koko Moose On The Loose -brändi on rakennettu tarinan ympärille.

Tarinoiden voima kokoaa ihmisiä yhteen oluen ympärille aivan kuin ennen muinoin leirinuotioille.

Tarinoista tulee olutkulttuuria.

Tarinat jatkuvat pullojen etiketeistä ja sisällöistä ihmisten mieliin ja leviävät sosiaalisessa mediassa. Panimolla on myös omat kanavansa Facebookissa, Instagramissa ja Youtubessa. Sarjakuvakin on.

Hirvikosken mukaan oluen pitää olla paljon enemmän kuin pelkkä juoma; se on yhdessä elettyjä kokemuksia ja läsnäoloa. Jokainen kuluttaja tuo oman lisänsä hirvipanimon tarinaan, ja tarinat luovat yhteisöllisyyttä.

Nimensä mukaisesti Moose On The Loose -panimon loihtimien tarinoiden päähenkilönä seikkailee irti päästetty Mosse-hirvi, jonka mielialat vaihtelevat pelokkaasta rohkeaan ja ujosta villiin.

– Meillä on hyvin tunnistettava oma tatsi. Oma missioni on tuottaa laadukkaita oluita ja yhteisöllisyyttä sekä saada porukkaa enemmän hyvän oluen pariin, Hirvikoski tuumaa.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska