Mocktailien suosio jatkaa kasvuaan

Alkoholittomat juomasekoitukset eli mocktailit ovat usein raikkaita, värikkäitä ja maultaan vaihtelevia. Mocktail-sana tulee englannista ja tarkoittaa vapaasti suomennettuna valecocktailia. Koska juomat eivät sisällä alkoholia, muiden raaka-aineiden merkitys korostuu.

Mocktailien uusi aika Euroopassa alkoi toden teolla kesällä 2013, kun Lontoon ensimmäinen pelkästään alkoholittomille juomasekoituksille pyhitetty Redemption-baari avasi ovensa. Nykyään Redemptionilla on Lontoossa kaksi toimipistettä, jotka molemmat arvotetaan useissa eri listauksissa mocktailbaarien terävimpään kärkeen.    

MOCKTAIL-BUUMILLE ominaista ovat paikallisuus ja läheltä saatavat tuoreet raaka-aineet. Suomalaisten juomissa mansikka pitää edelleen pintansa, joskin muut kotimaiset marjat, vihannekset ja tuoreet hedelmät kurovat eroa vuosi vuodelta pienemmäksi.

Suomalaisen työn liiton teettämän tutkimuksen mukaan seitsemän kymmenestä suomalaisesta valitsee aina tai useimmiten kotimaisen tuotteen, mikäli sellainen on saatavilla. Mielikuvien tasolla kotimaisuus viestii makujen puhtaudesta, tuotantoketjun läpinäkyvyydestä, eettisyydestä ja ennen kaikkea elintarvikkeiden turvallisuudesta.

Juuri makujen puhtaus, luonteikkuus ja monipuolisuus kiehtovat alkoholittomissa juomasekoituksissa.

BAARIMAAILMASSA mocktailit ovat vahvassa nosteessa. Ravintoloitsijat haluavat panostaa erilaisiin itse tehtyihin mehuihin ynnä muihin tuoreisiin raaka-aineisiin. Tänä päivänä alkoholittomia vaihtoehtoja suosivat monet muutkin kuin lapset, raskaana olevat naiset ja juoppokuskit.

Vuoden 2016 cocktailien maailmanmestari Markus Sillanpää toteaa, että mocktailien kasvava suosio näkyy baaritiskeillä päivittäin. Sillanpää arvelee mocktailtrendin syntyneen asiakkaiden omasta halusta saada parempaa juotavaa myös alkoholittomana.

– Ruokaravintoloissakin moni pyytää alkumaljaksi tai jälkiruokadrinkiksi alkoholittoman cocktailin. Monilla ravintoloilla on listallaan niin sanottu päivän mocktail, joka tehdään aina tuoreista raaka-aineista, Sillanpää valottaa.

Syitä mietojen ja alkoholittomien juomien suosion kasvuun voidaan hakea muun muassa television fitness-ohjelmista ja nuorten aikuisten elintapojen muutoksesta. Suurimpana selittäjänä on kuitenkin nykyisen baarimestarisukupolven kunnianhimo; kaiken reseptiikan eteen uskalletaan nähdä vaivaa.

 

 

KASVAVA KIINNOSTUS mocktaileja kohtaan on pantu merkille myös Itämerellä seilaavilla Tallinkin ja Siljan laivoilla, joissa viime kesänä lanseerattu "Silja 60 Mocktailmenu" sai paljon positiivista asiakaspalautetta. Siispä tälle kesälle päätettiin panostaa vieläkin enemmän alkoholittomiin vaihtoehtoihin.

Apuun kutsuttiin Markus Sillanpää, joka pääsi laatimaan varustamolle kahdeksan juoman mocktaillistan sekä kouluttamaan kaikkien laivojen baarihenkilökunnan alkoholittomien sekoitusten saloihin.

– Halusin luoda laivoille monipuolisen mocktailmenun, josta löytyy muun muassa tulista mangoa, neljää vuodenaikaa ja yrttistä karpaloa, Sillanpää sanoo.

Alkoholittomien juomien ongelmaksi muodostuu helposti liika makeus tai ohut rakenne. Koska alkoholin puuttuessa juoman runko tehdään sokerista, tarvitaan sen vastapariksi runsasta hapokkuutta, jotta kokonaisuudesta saadaan tasapainoinen.

– Makeutta voi leikata esimerkiksi sitrushedelmien mehulla, kuplavesillä, aromikkailla yrteillä tai vahvoilla mausteilla. Pitää myös muistaa, että mocktailin ulkonäkö ja tuoksu vaikuttavat erittäin paljon sen makuun, joten niiden kanssa täytyy olla huolellinen.

Sillanpää suosii vahapintaisia yrttejä, kuten timjamia, minttua ja rosmariinia sekä vahvoja mausteita kuten chiliä, inkivääriä ja kanelia.

– Laadukas drinkki näyttää aina hyvältä. Oikein valittu koriste antaa lisäksi aromia, joka viimeistelee juoman. Tutkimusten mukaan jopa 70 prosenttia makukokemuksesta tulee nenän kautta, joten ei ole ollenkaan yhdentekevää, miltä mocktail tuoksuu, Sillanpää muistuttaa.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska