Mikserivalikoimassa laatu korvaa määrän

Mikserit näyttelevät suurta roolia drinkeissä erityisesti kesäkaudella. Juuri nyt maailmalla jylläävät megatrendit vaikuttavat mikserimarkkinaan, jossa on nähtävissä samanlaista liikehdintää kuin oluissa ennen pienpanimobuumin alkua. Mutta miten kasvavasta kategoriasta koostetaan hyvä kokoelma ravintolaan?

Miksereiden kategoria on kasvanut viimeisten vuosien aikana päätähuimaavaa tahtia. Tällä hetkellä miksereihin vaikuttavat maailmalla jylläävät megatrendit: terveellisyyden korostuminen näkyy sokerittomien ja vähäkaloristen vaihtoehtojen etsintänä, kun taas käsityöläisyyden ja paikallisten tuotteiden arvostus edistää craft cocktail -miksereiden kasvua. Lisäksi nuoren sukupolven kokeilunhalu ja yksilöllisyyden kaipuu tuovat markkinoille maailmalla uusia makuja, kuten yuzua ja laventelia. Myös suomalaisille tuttu raparperi trendaa maailmalla.

Tulevana kesänä kyseiset trendit näkyvät asiakkaiden kiinnostuksen kohteissa niin, että erityisesti yksinkertaiset, kevyet ja matala-alkoholiset juomat ovat suosiossa. Highballeja ja spritzejä kannattaa siis viljellä drinkkilistoilla. Terveellisyys tulee myös olemaan yksi tärkeistä ostokriteereistä. Ready to drink -puolella on jo kuluttajamyynissä nähty maailmalla hard selzer -kategorian nousua, ja sama voi toistua laadukkaiden kivennäisvesien kysynnän kasvuna. Inkivääripohjaiset mikserit ovat olleet jo useamman vuoden suosittuja, ja tämä tulee jatkumaan. Myös gin & tonic -innostus on edelleen voimissaan, minkä ansiosta erilaiset maustetut tonicit ovat kysyttyjä. Näiden rinnalla myös maustetut soodat nostavat päätään.

Mikserit ansaitsevat samanlaisen huomion kuin moni muu kylmä­säilytettävä tuote.”

Henri Peltomäki

 

Hartwallilta kerrotaan, että sattuman kautta perinteinen Red Soda on lyönyt läpi viimeisen puolen vuoden aikana, ja sitä on yhdistelty esimerkiksi viskin, ginin ja proseccon kanssa. Italialaisen ruokatrendin voittokulkuun puolestaan sopivat aidot italialaiset limonadit Terme di Crodolta. Sitruunainen Lemon Soda sekä Lime-Mint sisältävät hedelmälihaa, ja ne sopivat niin sellaisenaan nautittaviksi kuin cocktailkäyttöön. Dayton puolestaan tuo Suomen markkinoille Britanniassa ihastuttaneen Fever-Tree Raspberry & Rhubarb tonic-veden, jonka matala kiniinipitoisuus nostaa vadelman makeuden ja raparperin raikkauden keskiöön. Maultaan pehmeä tuote houkuttelee myös asiakkaita, jotka eivät yleensä ole tonicin suurimpia ystäviä.

Ei määrä vaan laatu

Alati kasvavan mikserivalikoiman edessä saattaa helposti mennä pää sekaisin vaihtoehdoista. Ravintolan repertuaaria kannattaa alkaa rakentaa ensisijaisesti oman liikeidean pohjalta: valinnat riippuvat siitä, missä päin ravintola sijaitsee, minkälainen ravintola on kyseessä ja ketkä ovat sen asiakkaita. Valittujen tuotteiden tulisi tukea olemassa olevaa drinkki- ja ruokalistaa. Valikoima kannattaa joka tapauksessa pitää tiiviinä, ja panostaa määrän sijaan laatuun ja monikäyttöisyyteen. Parhaimmillaan laadukas, monipuolinen mikseri taipuu sekä highballeihin, spritzeihin että sellaisenaan nauttivaksi. Myös hävikki saadaan pidettyä kurissa, kun baaritiskin takana ei jatkuvasti ole auki kymmentä sorttia mikseripulloja.

Perusvalikoimassa olisi tänä kesänä hyvä olla ainakin korkealaatuinen tonic-vesi, ginger ale tai ginger beer, soodavesi ja kivennäisvesi. Näiden lisäksi valikoimaa voidaan lähteä kasvattamaan maustetuilla toniceilla ja soodavesillä. Kannattaa myös huomioida, että tietyillä brändeillä on aina imua, sillä kuluttajat tunnistavat ne. Tällainen tuote myy itse itsensä.

Säilytys ja tarjoilu kuntoon

Asiakkaalle taataan paras juomakokemus huolehtimalla miksereiden säilytyksestä oikealla tavalla. Liikkeelle kannattaa lähteä tutkimalla kunkin tuotteen päiväykset, säilyvyys ja suositellut säilytyslämpötilat. Suuri osa miksereistä voidaan säilyttää huoneenlämmössä, mutta osa vaatii kylmäsäilytystä. Varastoinnin aikana korkeaa lämpötilaa sekä suuria lämpötilan vaihteluita tulisi välttää. Myöskään suora auringonvalo ei ole hyväksi miksereille. Vaikka mikserin varastointi tapahtuisikin huoneenlämmössä, on sen viilentämisestä huolehdittava hyvissä ajoin ennen tarjoilua. Tämän vuoksi jo valikoimaa suunniteltaessa tulee varmistaa, että kylmätilaa on riittävästi. Mikserit ansaitsevat samanlaisen huomion kuin moni muu kylmäsäilytettävä tuote.

Sekoitussuhteet on myös hyvä olla hanskassa, jotta valmistettava juomasekoitus olisi tasapainoinen.”

Veli-Pekka Kähkönen

 

Mikserien tarjoilussa viilentämisen lisäksi tuoreus on avainasemassa. Mikään ei latista tunnelmaa kuin kuumana kesäpäivänä terassilla tarjoiltu, edellisenä päivän avatusta mikseristä valmistettu juoma, joka on laimea ja lämmin. Kuluttaja osaa vaatia tänä päivänä laatua, minkä takia hyvä, tuore ja jäähdytetty mikseri on oikea vaihtoehto. Hyvällä listasuunnittelulla ja monikäyttöisillä tuotteilla pystytään tarjoamaan asiak­kaille laatua ja minimoimaan hävikkiä.

Sekoitussuhteet on myös hyvä olla hanskassa, jotta valmistettava juomasekoitus olisi tasapainoinen. Nyrkkisääntönä voidaan pitää kolmea neljäsosaa mikseriä ja yhtä neljäsosaa alkoholia gin & tonicin kaltaisissa yksinkertaisissa juomasekoituksissa.

Tuotetiedot ja tarinallisuus myynnin apuna

Mikseri on helpompi myydä, kun tuotetietous on hoidossa. Säilyvyyteen ja tarjoiluun liittyvän tiedon lisäksi oleellista on tunnistaa käytetyt pääraaka-aineet, tuotteen makuprofiili sekä minkä tyyppisten alkoholien kanssa kyseistä tuotetta tulisi tarjoilla. Myös tuotteen alkuperä kannattaa selvittää, koska se kiinnostaa kuluttajia nykypäivänä. Hyvinvointibuumin jyllätessä myös tuotteen sokeripitoisuus ja käytetyt makeutusaineet sekä makuaineiden luonnonmukaisuus ovat kiinnostavia seikkoja. Niitä ei välttämättä kannata jokaiselle asiakkaalle avata, mutta tiedot tulee olla hallussa.

Kaikista brändeistä löytyy nykyään joku kiinnostava tarina, jonka tiivistäminen myyntihetkeä varten helpottaa tuotteen suosittelua. Ottamalla selvää miksereistä samalla innolla kuin viineistä tai väkevistä parantaa omaa ammattitaitoaan ja asiakkaan palvelukokemusta. Tuotetietoutta voidaan pitää yllä pullosta löyty­vien tietojen tutkimisen lisäksi seuraamalla sosiaalisessa mediassa brändien ja juoma-alan vaikuttajien tilejä sekä olemalla suoraan yhteydessä brändien edustajiin. Väkevien tuotteiden brändilähettiläillä ja kouluttajilla on myös usein hyvät tiedot miksereistä, koska ne liittyvät läheisesti heidän hallitsemiinsa tuotekategorioihin.

Miksereiden kategoriassa on nyt nähtävissä samanlaista liikehdintää kuin muutamia vuosia sitten oluen kohdalla: oluessa siirryttiin nappihanasta pullotuotteiden kautta pienpanimotrendiin. Samalla tavalla pistoolimikseri oli aikanaan ykkösjuttu, joka oli käytössä kaikissa baareissa, ja nyt siitä ollaan siirtymässä pienlimonaditehtaisiin ja räätälöityihin makuihin sekä kausituotteisiin. Aika näyttää, mihin miksereiden kohdalla trendi johtaa.

Artikkelia varten on haastateltu Daytonin avainasiakkuuspäällikkö Veli-Pekka Kähköstä sekä Henri Peltomäkeä, joka on Hartwallilla Diageo-portfolion tuotepäällikkö.

 

Julkaistu Shakerissa 2/21.

Sulje mainos Tilaa Shaker