Tarkoitan listoja, joissa pyritään pureskelemaan valmiiksi ja esittämään yksinkertaisena jokin todellisuudessa monimutkainen ilmiö.

Muutaman viime vuoden aikana tällaisia listoja on alkanut ilmestyä myös baaritoiminnan saralta. Nämä listat noudattavat aina tiettyä kaavaa: Baariammattilaiset antavat ”taviksille” toimintaohjeita, jotta ”tavikset” voisivat näyttää fiksummilta baarissa. Käytän tässä sanaa ”tavis” kuvaamaan sitä epäkunnioitusta vieraitamme kohtaan, joka on jokaisen tällaisen listan sisäänrakennettu ominaisuus. Näissä listoissa on lähes poikkeuksetta sellainen lähestymistapa, että baarimestarit halveksuvat vieraidensa käytöstä ja haluavat opettaa heidät käyttäytymään kuten itse käyttäytyisivät baarissa. Miksi, kaiken sen nimeen, mikä tässä maailmassa edelleen on puhdasta ja pyhää, miksi?

Kuinka on mahdollista, että näihin listoihin haastatellut ammattilaiset eivät tajua mitä tekevät? Miksi ne vieraat yleensäkään tulevat sinne baariin? Ennen vanhaan ehdottomasti tärkein syy oli seuranhaku, mutta ajat ovat muuttuneet. Meidän onneksemme muitakin syitä on. Nykyisin syynä voi olla esimerkiksi joku seuraavista: baariin astuminen on kokemus, se on jännittävää, se on viihdettä, se on opettavaa, se on rentouttavaa, se on aitoa vuorovaikutusta muiden ihmisten kanssa, ja sillä voi osoittaa oman statuksensa ryhmässä tai vaikka pelkästään kuulumisensa johonkin ryhmään.

Emme kaipaa rahojasi, mene pois, paitsi jos osaat käyttäytyä kuten baarimestari.”

Nämä ovat kaikki merkittäviä tarpeita kehittyneissä yhteiskunnissa, joissa enemmistön perustarpeet, kuten nälkä ja jano tulevat tyydytetyiksi. Meidän tehtävämme on ymmärtää ja tyydyttää näitä korkeamman tason tarpeita. Mitä edellä mainituista tarpeista tyydytämme, jos odotamme vieraidemme tuntevan alan sisäisen koodiston, jotta voimme kunnioittaa heitä? Minulle tällaiset listat ovat täyttä hulluutta, sama kuin kirjoittaisimme baarien oviin: ”Emme kaipaa rahojasi, mene pois, paitsi jos osaat käyttäytyä kuten baarimestari”. Jos haluamme saada kunnioitusta vierailtamme, jos haluamme saada heidät kiinnostumaan ja innostumaan siitä mitä osaamme, näin emme ainakaan siinä onnistu.

Olemme edelleen kaikki tässä yhdessä ja jokainen tällainen lista syö sitä kunnioitusta, jonka olemme onnistuneet vieraissamme herättämään. Haluan siis esittää vetoomuksen kaikille ravintola-alalla työskenteleville: Älkää koskaan vastatko median haastattelupyyntöihin, jotka vähänkin haiskahtavat tässä kuvatuilta ”klikkilistauksilta”. Älkää koskaan jakako sosiaalisessa mediassa yhtään ainoaa listaa, jossa vieraita pyritään opettamaan. Älkääkä koskaan toivoko, että vieraamme alkavat käyttäytyä kuten baarimestarit. Jos niin käy, olemme kaikki todella, todella pahassa pulassa. Kuten ikiaikainen sanonta kuuluu: ”Varo, mitä toivot, toiveesi saattaa toteutua”.

Iso osa sitä jännitystä, joka alaamme liittyy, on asioiden löytäminen ja hoksaaminen siinä oikeassa ympäristössä, todellisen ammattilaisen ohjaamana. Miksi tuhoaisimme osan siitä jännityksestä vain siksi, että emme itse halua opetella ymmärtämään ihmisten erilaisia osaamisen ja tiedon tasoja? Meidän tehtävämme on ymmärtää, ohjata ja yllättää, tuomitseminen ja ”kuittailu” eivät kuulu baarimestarin toimenkuvaan.