Mikael Karttunen: Alkoholin vähentämisen trendistä kaikki irti

Terveyden ja hyvinvoinnin megatrendi on vähentänyt väkevän alkoholin kulutusta kaikkialla maailmassa jo jonkin aikaa. Nuorten keskuudessa myös sosiaalisen median luoma sosiaalinen paine on ollut omiaan siistimään alkoholin käyttöä selkeästi aikaisempaa esittelykelpoisempaan suuntaan. Onko baarimestareiden leipälaji, eli väkevästä alkoholista loihdittava juomaelämys siis katoava luonnonvara ja uhkaako tämä kehitys baarimestareiden ammattikuntaa vai voiko taustalla pilkahdella myös mahdollisuuksien valonsäteitä?

Aivan ensin haluan muistuttaa tärkeästä oivalluksesta, jonka jokaisen ravintolatyöntekijän olisi kohdattava uransa jossain vaiheessa, mitä aiemmin, sen parempi. Kun puhutaan ravintolakäyntien motiiveista, on ensiarvoisen tärkeää huomata ja hyväksyä, että itse ruoka ja juoma on hyvin harvoin ravintolakäynnin todellinen motiivi. Se löytyy useimmiten näistä neljästä:

  • Seurustelu
    Ihmisten seura, ystävien tapaaminen, parinhaku, ryhmään kuuluminen ja niin edelleen.
  • Arjesta pakeneminen
    Ei jaksa/ennätä laittaa ruokaa, aihetta juhlaan, halutaan vaihtelua ja niin edelleen.
  • Viihde
    Kotona ei mitään tekemistä, keikka, tapahtuma, pubivisa, MM-kisa ja niin edelleen.
  • Itsensä kehittäminen
    Kiinnostunut ruuasta/juomasta harrastuksena, halu kokea uutta, halu näyttäytyä tietyissä paikoissa statuksen vuoksi ja kertoa se kaikille sosiaalisessa mediassa ja niin edelleen.

Tuote on siis lähes aina vain väline jonkin muun tarpeen tyydyttämiseen. Tästä johtuu, että ravintolakäynnin odotukset ja tarpeet eivät kohdistu vain ruokaan ja juomaan. Toki ihmiset odottavat vastinetta rahoilleen, mutta loistavalla palvelulla ja elämyksellä on mahdollista jossain määrin paikata puutteita tuotteessa, päinvastainen on lähes mahdotonta. Töykeällä palvelulla vieraalle saatettu tuote ei juuri koskaan maistu hyvältä, vaikka se olisi kuinka taiten tehty. Eli ravintolan tärkein myyntiartikkeli ei ole ruoka tai juoma sinänsä, vaan tarpeiden tunnistaminen ja täyttäminen.

Tuote on väline jonkin muun tarpeen tyydyttämiseen.”

Sitten itse asiaan, eli alkoholin vähentämisessä piileviin mahdollisuuksiin. Aiemmin me baarimestarit olimme tavallaan rajoitettuja telmimään vain väkevien alkoholien hiekkalaatikolla, koska vieraat odottivat rahoilleen vastinetta alkoholin muodossa. Tämä uusi kehitys on tuonut siihen rinnalle mahdollisuuden suunnitella vieraillemme kokonaiselämys, joka kutittelee kaikkia aisteja, eikä ponnahduslautana tarvitse olla alkoholi.

Kotimaisessa pelikentässä mahdollisuuksia on myös lainsäädännöllisissä seikoissa. Alkoholittoman juomaelämyksen markkinointia rajoittaa vain markkinoijan mielikuvitus. Lisäksi enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältäviä juomasekoituksia saa ravintola itse pullottaa ja myydä ulos ilman erillistä lupaa. Alkoholitto­mien ja matala-alkoholisten tuotteiden määrällisessä nauttimisessa ei ole samanlaisia fyysisiä rajoitteita kuin runsaammin alkoholia sisältävien tuotteiden kohdalla, mikä tarkoittaa yksinkertaisesti parempaa myyntipotentiaalia. Niinpä olen sekä baarimestarina että tuotekehittäjänä todennut, että alkoholin vähentämisen trendi tarjoaa vain rajattomia mahdollisuuksia uhkakuvien sijaan. Toivon, että ravintolat uskaltautuvat ottamaan näistä mahdollisuuksista kaiken irti, etenkin näinä mahdottoman vaikeina aikoina.

Mikael Karttunen

Altian Global Brand Ambassador

 

Julkaistu Shakerissa 2/21.

Sulje mainos Tilaa Shaker