Tekijäpulan kanssa painiskelee moni toimiala. Maamme sosiaaliturva takaa ihmisille riittävän toimeentulon ja huolenpidon kaikissa elämäntilanteissa. Työtä tekevä haluaa luonnollisesti enemmän ja rahan kanssa kilpailee moni muukin merkityksellinen asia.

Kuvitellaan, että ravintola-alan palkkaus saadaan kuntoon, työt paremmin organisoitua, väkeä riittävästi toimipisteisiin, kaikille riittävästi tunteja sekä reilut työvuorot. Täyttyvätkö avoimet työpaikat tekijöistä?

Työpaikan vetovoimaisuuteen vaikuttaa moni asia. Kun työ on kuormittavaa ja tahti kova, kokonaisuus ratkaisee. Työ saa tekijältään runsaasti aikaa ja mitä mukavampi työpaikka on, sitä paremmin siellä pysytään ja viihdytään. Tutkitusti palkankorotuksen tai bonuksen vaikutus on lyhytaikainen.

Paikan brändi, hyvä työtiimi, laadukas esimiestyö, työnantajan maine, työpaikan sijainti, työyhteisön ammattitaidon taso, omat kehittymisen mahdollisuudet ja työhyvinvoinnista huolehtiva työnantaja houkuttelevat. Perustaksi tarvitaan tasa-arvoinen ja reilu kohtelu sekä mahdollisuus tulla nähdyksi ja kuulluksi. Työntekijät luovat paikan tunnelman ja asiakaskokemuksen. Hyvinvoiva ja hyvin kohdeltu ihminen jaksaa antaa omastaan myös asiakkaille.

Hyvä kantaa kauas ja houkuttelee ammattilaisia töihin. Rahaa motivoivampia asioita on paljon. Houkuttelevina kilpailukeinoina korostuvat pehmeät arvot ja inhimillisyys. Sanojen helinä ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan tositoimia. Jos rahaa ei ole riittävästi, mitä muuta on tarjolla?

Oman toimipisteen, työyhteisön ja tekemisen laadun arviointi on tervettä. Millaisena te näyttäydytte tuleville työntekijöille ja mitä viidakkorumpu kertoo?

Vuosittain järjestettävässä PRO-gaalassa keittiö- ja ravintola-alan ammattilaisten arvostus on huipussaan. Jokaisen ehdokkaan takana on mieletön määrä kannustajia, työntekijöistään ylpeitä esimiehiä ja kiitosta jakavia tiimipelaajia. Kilpailun tuomaristo opiskelee 516-sivuisen manuaalin arvioidessaan finalisteja. PRO-ehdokkaista koottu materiaali kätkee menestyksen reseptin läpivalaisten koko toimialan.

Nina Harlin, liiketoimintajohtaja, Aromi, Shaker, Evento

Kirjoitus on julkaistu PRO-gaalan käsiohjelman pääkirjoituksena 30.1.2020.