Markettien pullotetut drinkit – uhka vai mahdollisuus?

Alkoholilain uudistus mahdollisti väkeviä alkoholeja sisältävien juomasekoitusten myynnin ruokakaupoissa. Markettidrinkit eivät kuitenkaan ole pelkkä uhka ravintolabisnekselle.

Vuoden 2018 alussa voimaan tulleen alkoholilain uudistuksen myötä ruokakauppojen hyllyille on ilmestynyt uusi tuotekategoria: tislatuista alkoholeista valmistetut pullotetut juomasekoitukset. Aiemmin ainoastaan käymisteitse valmistettujen pullotteiden rinnalle tuodut, väkeviä alkoholeja sisältävät tuotteet ovat mahdollistaneet monipuolisemman juomavalikoiman marketeissa. Suomalaisille rakas harmaa lonkero onkin saanut seurakseen kaikissa sateenkaaren väreissä koreilevia long drinkejä, spritzejä ja pullotettuja cocktaileja. Pulloon on päässyt niin klassisia juomasekoituksia, kuten Mojito ja Espresso Martini, kuin täysin uusia makuyhdistelmiä. 

Uudet tuotteet eivät ole kuitenkaan herättäneet alalla pelkästään ihastusta. Viime kesänä Me Naiset -lehden sokkotesti markettien valmisdrinkeistä herätti sosiaalisessa mediassa ironista keskustelua baarimestareiden keskuudessa. Markettidrinkit eivät kuitenkaan ole niin suuri uhka ravintolabisnekselle kuin voisi kuvitella. Esimerkiksi S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu kommentoi Helsingin Uutisille pian lakimuutoksen voimaantulon jälkeen, ettei usko uusilla juomasekoituksilla olevan suurta kaupallista merkitystä. Vaikka ravintoloiden pahin vihollinen onkin usein sanottu olevan kotisohva, on näiden pullotettujen markettidrinkkien negatiivinen vaikutus asiakasmääriin todennäköisesti varsin pieni. 

Markettidrinkit voisikin nähdä uhan sijasta positiivisena kanavana uusien asiakasryhmien löytämiseen. Kynnys ravintolassa drinkin tilaamiseen madaltuu, kun asiakkaalla on entuudestaan hyvä kokemus juomasekoituksesta, tuli se sitten marketin hyllystä tai jostain toisesta baarista. Uusien tuotteiden testailu on monelle huomattavasti houkuttelevampaa kolmen euron hintalapulla kuin viidentoista euron hintaisen cocktailin kautta. 

Katseet kääntyvätkin tässä kohtaa tuottajien suuntaan. Vastuu lonkerokansan makunystyröiden laajentamisesta cocktailien puolelle on vahvasti uusia ready to drink -tuotteita suunnittelevien tahojen harteilla. Kynnys uuden kokeilemiselle voi nimittäin myös nousta, jos kaupasta ostoskassiin tarttunut pullotettu Mojito, spritz tai muu drinkki on laadultaan heikko. Uskon vahvasti, että kotimaiset alkoholituottajat pystyvät vastaamaan tähän vastuulliseen tehtävään. 

Pullotettu drinkki ei kuitenkaan koskaan korvaa taidolla valmistettua cocktailia. Onneksi myöskään ravintolan uniikkia tunnelmaa tai loistavaa palvelua ei saa pullotettua.

Laura Hujanen on baarimestari, valokuvaaja ja sisällöntuottaja, jonka sydän sykkii sesongeille ja asiakaspalvelulle.

Kuva: Jaana Vainio