Livekuvitus auttaa rasittuneita aivoja

Livekuvittaminen prosessoi esitystä kuulijan puolesta ja auttaa keskittymään, kuuntelemaan ja olemaan läsnä. Näin se auttaa infotulvassa rasittuneita aivoja.

Vuonna 2011 Nordic Business Forum, nykyisin maailman suurimpien business-seminaarien joukossa paistatteleva tapahtuma, järjestettiin vielä Jyväskylässä. Ruotsinopettaja Linda Saukko-Rauta pestautui tapahtumaan vapaaehtoiseksi autonkuljettajaksi. Perehdytystilaisuudessa hän hahmotteli aikansa kuluksi muistiinpanoja piirroksen muotoon. Niin hänellä oli tapana muulloinkin istuessaan kokouksissa ja palavereissa. Mitä tylsempää, sitä enemmän piirroksia syntyi.

Tällä kertaa hän päätti lähettää muistiinpanonsa tapahtuman järjestäjälle ajatellen, että ehkä piirroksesta olisi hyötyä tai hupia muillekin. Ei mennyt kauaakaan, kun häneltä kysyttiin, josko hän kuitenkin tulisi tapahtumaan kuskin sijaan piirtäjäksi. Ja pian hän oli rohkeasti kuvittamassa muun muassa Yhdysvaltain entisen varapresidentin ja ilmastoaktivistin Al Goren puhetta. Kuvat levisivät sosiaalisessa mediassa ympäriinsä.

Seuraavalla viikolla sähköpostiin alkoi tippua tarjouspyyntöjä isoiltakin organisaatioilta.

– Minulla oli jo silloin toiminimi. Sen olin perustanut ruotsinopettajan elämästä kertovan sarjakuvablogin myötä tulleiden tarjouspyyntöjen takia. Seminaarin jälkeen aloin tehdä satunnaista keikkaa, mutta meni vielä muutama vuosi ennen kuin uskaltauduin ryhtyä päätoimiseksi yrittäjäksi, Linda Saukko-Rauta muistelee.

Kun yleisö saa vau-elämyksen nähdessään kuvituksen syntyvän, tilanteen ja asian muistaa helpommin myöhemmin.”

Joka tapauksessa, digiajan Kylli-täti oli syntynyt. Maalien ja pensseleiden sijaan nykyajan satutäti työskentelee iPadilla. 

Sopivasti sarkasmia

Linda Saukko-Rauta ehti toimia opettajana ammattikorkeakoulussa kymmenisen vuotta, ja sen jälkeen muutaman vuoden verkkopedagogiikan suunnittelijana. Ei siis ihme, että piirtäjällä on vahva pedagoginen ote työhönsä.

– Keskeistä livekuvittamisessa on olennaisen oivaltaminen, asioiden konkretisoiminen ja nopea reagointi. Visuaalisen puolen opintoja minulla ei ole lainkaan. Sen puolen olen oppinut itse.

Hän pitää itseään ennen kaikkea tulkkina tai tarinankertojana, ei niinkään kirjurina. Tarkoitus ei ole tuottaa neutraalia kerrontaa, vaan nostaa asioita esiin hauskassa ja helposti ymmärrettävässä muodossa – joskus sarkasmiakin viljellen. Parhaimmillaan kyse on pedagogisesta vuoropuhelusta ja jopa jännitteiden purkamisesta. Hän antaa esimerkiksi yrityksen strategiapalaverin.

– Saatan vaikka piirtää kuvaan änkyrän, joka vastustaa aina ja kaikkea, tai toisaalta vaikkapa toimarin, joka into pinkeänä hehkuttaa asiaansa. Koen, että piirros voi toimia silloin eräänlaisina sähkökaapeleina, joilla voi vähän jysäyttää, hän miettii eikä myönnä, että olisi piirroksillaan onnistunut loukkaamaan.

– Pystyn haistelemaan ilmapiiriä. Ja aina voi korjata, jos tuntuu, ettei piirros toimi.

Ikiaikainen viestintätapa

Livekuvittamisen pedagogisista hyödyistä tarkemmin puhuttaessa Saukko-Rauta valitsee kognitiivisen lähestymistavan: kun yleisö saa vau-elämyksen nähdessään kuvituksen syntyvän, tilanteen ja asian muistaa helpommin myöhemmin, sillä tunteen yhdistyessä tietoon muistijälki syntyy vahvempana. Kuva on myös sanoja nopeampi viestintätapa, ja kun ihminen näkee kuvan, aivot lähtevät täydentämään lopputarinan vähän niin kuin itsestään.

Linda Saukko-Rauta
Linda Saukko-Rauta

– Kuvittaminen tuo siis kokonaisuuteen yhden tehokkaan viestintäkanavan lisää. Seminaari on ikivanha perinne. Visualisoinnin avulla ihmiset saadaan imemään tietoa eri tavalla kuin pelkällä puheella.

Ei puheen visualisointi toki mikään nykyajan keksintö ole. Pohjanmaalla kasvanut Saukko-Rauta kertoo Isonkyrön kirkon seinämaalauksista, jotka ovat 1500-luvulta. 114 maalauksen joukosta löytyy esimerkiksi tarina, jossa kiveä vieritettiin Jeesuksen haudan suulta lapioilla. Maalauksen tarkoituksena on varmaankin ollut saada kirkkoväki samaistumaan ikiaikaiseen tarinaan paremmin.

Helpottaa keskittymistä

Ehkä tärkeimpänä asiana Saukko-Rauta nostaa esiin kuitenkin sen, kuinka livekuvittaminen auttaa yleisöä olemaan läsnä, kuuntelemaan ja keskittymään. Ja se tulee tarpeeseen, sillä nykyajan ihminen tuntuu kärsivän yhä pahemmista keskittymishäiriöistä. Aivotutkija Minna Huotilaisen mukaan keskittymiskykyyn liittyvät ongelmat johtuvat ennen kaikkea olosuhteiden muuttumisesta.

– Työelämän tahti on kiristynyt ja monella on useita päällekkäisiä vastuita, joista osa on laajoja, kuten suunnittelu- ja johtamistehtäviä, ja osa pieniä, kuten matkalaskujen laadintaa. Tämän lisäksi esimerkiksi älylaitteet pilkkovat ihmisten keskittymistä jatkuvasti, jos niitä käytetään huonosti, Huotilainen toteaa.

Myös hän on huomannut, että livekuvituksen seuraamisesta voi olla apua.

– Uusia asioita täytyy prosessoida, jotta ne voidaan ymmärtää ja muistaa. Koska livekuvitus ei vain kopioi, vaan tiivistää ja suhteuttaa esitystä, se kutsuu prosessoimaan eikä pelkästään kuuntelemaan. Samalla se tavallaan prosessoi esitystä kuulijan puolesta. 

Eikä sitä paitsi aina tarvita livekuvittajaakaan. Piirtämisen voi tehdä itsekin, sillä kyse ei ole siitä, miten hyvin piirtää vaan enemmänkin siitä, miten hyvin oivaltaa. Digiajan Kylli-täti suosittelee ainakin kokeilemaan, ja saa Minna Huotilaiselta tukea agitoinnilleen.

– Itse asiassa jo ihan merkityksettömien kuvioiden piirtelystäkin on useissa tutkimuksissa osoitettu olevan hyötyä kuulonvaraiseen oppimiseen eli siihen, jos esittäjällä ei ole mitään kuvamateriaalia, vaan hän vain puhuu. Livekuvituksesta voi myös napata ideoita omaan piirtämiseen.

 

Livekuvituksesta hyötyy niin kuulija kuin tapahtumajärjestäjä

Linda Saukko-Rauta on hahmottanut livekuvittamisen hyödyt nelikentäksi, jossa otetaan huomioon yleisö, tapah-tumajärjestäjä, puhuja ja etäosallistuja.

1.

Paikalla oleva yleisö hyötyy livekuvituksesta vau-elämysten, paremman keskittymiskyvyn ja oppimisen muodossa.

2.

Tapahtumanjärjestäjä voi tarjota yleisölle mieleenpainuvan elämyksen ja saa lisäksi markkinointimateriaalia, jota se voi hyödyntää välittömästi tai jälkikäteen vaikkapa sosiaalisessa mediassa. Esimerkiksi Nordic Business Forumeissa livekuvitusmateriaali on ollut ahkerimmin jaettua some-materiaalia.

3.

Puhuja hyötyy livekuvittamisesta muun muassa siten, että kuvituksen myötä asia konkretisoituu yleisölle ja puhuja voi samalla tarkistaa, onko hänen pointtinsa mennyt perille. Kuvittaminen voi parhaimmillaan myös toimia icebreakerina ja lieventää esiintyjän jännitystä.

4.

Etänä seminaariin osallistuja saa nopeasti ja hauskasti kuvan siitä, mistä on puhuttu.

Kuka?

Linda Saukko-Rauta

  • Ammatti: Livekuvittaja ja yrittäjä
  • Koulutus: Filosofian maisteri ja kieltenopettaja
  • Asuu: Jyväskylässä
  • Perhe: aviomies ja kaksi lasta

redanredan.fi