Lahtikko tekee näyttävän paluun

Hartwall tuo 1980-luvulta tutun Lahtikko-olutkorin kauppojen hyllyille maaliskuussa. Uusi kymmenen pullon kori on päivitetty versio alkuperäisestä Oy Mallasjuoma Ab:n Lahtikosta. Samalla lähes 90 vuoden ikäinen lagerolut Lahden Erikoinen kaivetaan naftaliinista.

LAHTIKKO VIE AJATUKSET 1980-luvun Suomeen. Mallasjuoman legendaarinen olutkori oli tuttu näky kesämökeillä ja rantasaunoissa. Koria oli helppo liikutella sen keskellä olevan kantokahvan ansiosta.

Alkuperäinen oranssi Lahtikko oli toiselta sivultaan suljettu ja toiselta avoin. Molemmin puolin koria luki Mallasjuoma, suljetulla sivulla oli lisäksi isokokoinen panimoyhtiön logo. Lahtikkoon mahtui 12 kappaletta 0,33 litran olutpulloa.

Uusi Lahtikko on ulkomitoiltaan muutaman sentin edeltäjäänsä matalampi ja lyhyeltä sivultaan kapeampi. Kantokahva on pitkittäissuuntainen ja pyöristetty, kun taas alkuperäsessä se oli poikittain ja muotoilultaan selvästi kulmikkaampi. Hartwall Lahden Erikois -logo koristaa jokaista neljää seinämää.

Uutuuskori ei ole edeltäjänsä tapaan pantillinen myyntipakkaus vaan nostalgiaa henkivä käyttöesine. Kymmenen oluttölkkiä tai -pulloa vetävää Lahtikkoa valmistetaan noin 10 000 kappaleen erä ja sen voi ostaa tyhjänä hyvin varustelluista päivittäistavarakaupoista.

LAHDEN ERIKOIS -OLUEN tarina alkoi lähes 90 vuotta sitten vuonna 1930, joskin tuotemerkin ensimmäinen vaalea olut, Lahden Erikois Pils, korkattiin ensimmäisen kerran muutaman vuoden kuluttua kieltolain kumoamisesta 1935.

1950-luvulla Lahden Erikoista mainostettiin varsinaisena vitamiinipommina sekä voimaa tuovana juomana. 1960-luvun puolivälin tienoilla Mallasjuoman oluita alettiin saada ympäri Suomen, ja Erikois-oluet tulivat koko kansan huulille.

Tutuiksi tulivat mainoslauseet "Ei oo Lahden voittanutta!" ja "Moi lahtelaista"

1970-luvulla Mallasjuoma oli Suomen suurin panimoyritys, mutta 1980-luvulla se jäi kolmanneksi Hartwallin ja Sinebrychoffin jälkeen.

Vihreäetikettinen Lahden Erikois -olut oli kuitenkin jäänyt pysyvästi 1980-lukulaisten mieliin samoin kuin Pyynikin Kippari- ja Amiraali-oluet. Lopulta Mallasjuoma yhdistyi Hartwall-yhtymään 1988, ja tunnetut Lahden olut- ja virvoitusjuomamerkit hävisivät.

EI OLE SATTUMAA, että Lahden Erikois Pils -oluen uusi tuleminen ajoittuu Lahden MM-kisojen (22.2.–5.3.) aikaan, sillä oluen historia kisajuomana on pitkä. Esimerkiksi kesällä 1969 Mallasjuoma järjesti hiihtoviestin Lahden keskustassa, jonka asfaltilla sivakoivat erilaiset ravintolajoukkueet. Kisajuomana oli tietysti Lahden Erikois -olutta.

MM-Kisojen jälkeen Lahden Erikois Pils ja vielä julkaisematon Erikois IPA -olut on saatavilla koko maassa 20.3. lähtien.

Lahden Erikois Pils on lähes alkuperäisen reseptin mukainen täysmallaslager. Hartwallin omistukseen siirtynyt perinteikäs klassikko tuo pöytiin yli 80-vuotisen tarinansa.

4,5 prosentin vahvuinen Lahden Erikois Pils on saksalaistyylinen täysmaltaasta pantu kullankeltainen pohjahiivalager. Maultaan se ei juurikaan eroa verrokeistaan eli kotimaisista massalagereista, mutta oluen tarinallisuus ja siihen liittyvät muistot ovat miellyttävä lisä etenkin monille nostalgianjanoisille.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska