Mika Kallio otti tuntumaa KymiRingin rataan viime kesänä jo ennen virallisia MotoGP-testejä.
Mika Kallio otti tuntumaa KymiRingin rataan viime kesänä jo ennen virallisia MotoGP-testejä.

Lahti kiihdyttää kansainvälisenä tapahtumakaupunkina – ratamoottoripyöräilyn MM-sarja palaa Suomeen 40 vuoden tauon jälkeen

Suomen suurimmat investoinnit sekä liikenteeseen että tapahtuma-alalle ovat vireillä Lahden seudulla. Eteläinen kehätie valmistuu loppuvuodesta. KymiRingin moottorirata on jo valmis, varikkorakennusta vielä viimeistellään.

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen pitää KymiRingiä Lahden ratana, vaikka se sijaitsee Iitissä melkein Kouvolan rajalla. Lahti Events vastaa radan tapahtumatoiminnasta.

– Tästä on alle puoli tuntia radalle, Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen sanoo työhuoneessaan.

Ensi kesänä 10.–12. heinäkuuta KymiRingillä ajettava MotoGP on maailman suurimpia urheilutapahtumia. Sen medianäkyvyys on paljon suurempi kuin esimerkiksi Jyväskylän Neste Rallin. Myös sosiaalisen median puolella MotoGP:n seuraajat lasketaan miljoonissa.

Ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaa ei ole ajettu Suomessa kohta 40 vuoteen. Kuninkuusluokan paluun mahdollistaa 180 hehtaarin alueelle valmistunut 4,6 kilometrin pituinen rata, joka täyttää kaikki moottoriurheilun luokitukset ainoana Pohjoismaissa. KymiRingin investointi on tähän mennessä noin 20 miljoonaa euroa. Ratayhtiössä ovat mukana moottoriurheilun valtakunnalliset järjestöt, yksityisiä sijoittajia ja pienellä osuudella Iitin kunta.

Valtio on tukenut tieratkaisuja. Lahden kaupunki päätti viime kesänä ostaa ratayhtiöstä 12,5 prosentin osuuden tapahtumayhtiölleen Lahti Eventsille. Päätöksestä on kuitenkin tehty valitus, jota käsitellään hallinto-oikeudessa.

MotoGP on globaali tapahtuma, jonka sponsoritkin toimivat globaalisti, ja samalla valtava järjestelyponnistus Lahden seudulle. Kun lipunmyynti alkoi, ensimmäisten kahden päivän aikana myytiin kymmenentuhatta pääsylippua. KymiRingin kannalta on kuitenkin oleellista, että tapahtuma-alueella on käyttöä muulloinkin kuin kolmipäiväisen MotoGP:n aikana.

– KymiRingin juttu on käyttöaste, eli löytyykö toimintakonsepteja ja sisältöjä, että se pystyisi pyörimään mahdollisimman monta päivää vuodessa, kaupunginjohtaja sanoo.

Tänä vuonna radalla ajetaan motocrossin MM-osakilpailuja. KymiRingillä on jo juostu, ja alue sopii myös konsertti- ja messutapahtumiin. Timosen mielestä rata istuu Lahden kansainvälisen tapahtumakaupungin profiiliin hyvin.

Sadan vuoden traditio suurtapahtumista

Pekka Timonen siirtyi Lahden kaupunginjohtajaksi elokuussa 2018 valtioneuvoston kansliasta, missä hän toimi Suomi 100 -hankkeen pääsihteerinä. Työurallaan hän on ollut eri tavoin tapahtumien kanssa tekemisissä jo 20 vuotta. Tapahtumakaupungin johtajalle siitä on etua.

– Ainakaan ei ole huono asia, että kaupunginjohtajakin ymmärtää asiasta, hän sanoo.

Lahdessa on laaja poliittinen yhteisymmärrys kaupungista kansainvälisenä tapahtumakaupunkina, ja sellaisena sitä myös kehitetään. Kaupunginvaltuusto on kirjannut tapahtumatarjonnan vahvistamisen strategiaan. Tavoite on kasvattaa tapahtumien määrää kolmella prosentilla vuosittain.

– Se on sekä elinvoimapolitiikkaa ja kaupunkimarkkinointia että kaupunkilaisten osallistamista ja sitouttamista, Timonen sanoo.

Tähän markkinaan tarvittaisiin kaksi tai kolme uutta hotellia.”

Lahden seudulla on sadan vuoden traditio suurtapahtumien järjestämisestä. Mikään muu kaupunki maailmassa ei ole isännöinyt hiihdon MM-kisoja seitsemää kertaa. Salpausselän kisat eli hiihdon maailmancup ovat joka vuosi. Myös Finlandia-hiihtoon osallistuu vuosittain hiihtäjiä noin 40 maasta. Kaupunginjohtaja viittaa työhuoneensa ikkunasta näkyviin hyppyrimäkiin ja stadioniin, jonka yleisökapasiteetti on suurempi kuin Olympiastadionin.

– Tällaista infraa ei ole Suomessa Lahden lisäksi kuin Helsingin seudulla.

Lahdella on ystävyyssuhteet Kiinan Zhangjiakoun kanssa. Se on Kiinan Lahti, tunnin päässä Pekingistä ja 2022 talviolympialaisten maastohiihdon ja mäkihypyn kisapaikka.

– Zhangjiakousta tulee Kiinan talviurheilun keskus, ja siksi se on meille luonteva kumppani 2020-luvun talviurheilumaailmassa.

Helsinki-Vantaa on Lahden valtti

Lahdessa tapahtumat eivät ole vain talviurheilua. Ympäri vuoden toistuvien tapahtumien määrä alkaa olla huomattava.

Red Bull 400 -tapahtuma kokoaa Lahden Suurmäkeen ja urheilukeskuksen alueelle ylämäkijuoksun harrastajat tänä vuonna jo kolmannen kerran. Triathlonin Ironman 70.3 -tapahtuma järjestetään ensi kesänä niin ikään kolmannen kerran. Marraskuun alussa kaupunginvaltuusto päätti yksimielisesti hakea Ironman 70.3 MM-kisojen isännyyttä vuodeksi 2022.

Lahdessa on laajaa messutoimintaa ja vetovoimainen kaupunginteatteri. Se on myös Suomen uusin yliopistokaupunki Lappeenrannan–Lahden teknillisen yliopiston LUT:n aloitettua toimintansa. LUT-yliopiston kampus Niemen kaupunginosassa on hyvässä kasvussa. Sen toiminta tuo mukanaan kansainväliset tieteelliset kokoukset ja kongressit Lahteen.

– Sekin tasaa vuoden kiertoa, ja on ihan uusi kohderyhmä, jota voimme hyödyntää myös matkailussa, Lahden seutu -matkailuyhtiön toimitusjohtaja Raija Forsman sanoo.

Kaupunginjohtajan mukaan Lahden on pakko ottaa seuraava steppi pysyäkseen kansainvälisesti kilpailukykyisenä.

– Lahden viiteryhmä on kansainvälinen. Emme voi ajatella, että kilpailemme vain Suomen sisällä. On otettava koko ajan huomioon, mitä maailmalla tapahtuu.

Kansainväliset urheilutapahtumat eivät sijoitu tuntia kauemmas lentoasemasta. Se on Lahden valtti. Aika moneen suomalaiskaupunkiin tarvitaan ylimääräinen lento maan sisällä.

– Meidän etu on ”no extra flights” ja vielä 2,5 tunnin junayhteys Pietarista, Timonen hehkuttaa.

300 miljoonan euron hintainen eteläinen kehätien eli valtatie 12:n uusi linjaus Lahden kohdalla valmistuu vuoden kuluttua. Se nopeuttaa pääsyä vaikkapa KymiRingille Tampereen ja Hämeenlinnan suunnista, ja vie raskaan liikenteen pois kaupungin keskustasta. Jos niin sanottu lentorata rakennetaan Helsingin keskustasta lentoaseman kautta Keravalle, pääsee Lahdesta suoraan lentokentän kakkosterminaaliin 38 minuutissa.

Lentorata voi olla totta kymmenen vuoden kuluttua, mutta jo nyt Lahdesta pääsee moottoritien ansiosta kansainväliselle lentokentälle nopeammin kuin monesta paikasta Helsingin seudulla.

Kaupunginjohtaja Pekka Timosen mukaan Lahdessa on ymmärretty tapahtumateollisuuden merkitys työllistäjänä. 
Tapahtumien ansiosta myös matkailun oheispalvelujen tarjonta on viime vuosina kasvanut.
Kaupunginjohtaja Pekka Timosen mukaan Lahdessa on ymmärretty tapahtumateollisuuden merkitys työllistäjänä. Tapahtumien ansiosta myös matkailun oheispalvelujen tarjonta on viime vuosina kasvanut.
Rantakartanon alueen rakentaminen alkaa tänä vuonna. Vesiurheilukeskuksen viereen Lahden keskustaan tulee kylpylähotelli.
Rantakartanon alueen rakentaminen alkaa tänä vuonna. Vesiurheilukeskuksen viereen Lahden keskustaan tulee kylpylähotelli.
Kaupungin matkailuyhtiön toimitusjohtaja Raija Forsman aikoo hyödyntää LUT-yliopiston kansainväliset tieteelliset kokouk­set ja kongressit Lahden matkailun edistämisessä.
Kaupungin matkailuyhtiön toimitusjohtaja Raija Forsman aikoo hyödyntää LUT-yliopiston kansainväliset tieteelliset kokouk­set ja kongressit Lahden matkailun edistämisessä.

Hotellien käyttöaste koholla

2020-luvun haasteena Timonen pitää investointien saamista Lahden seudulle vastaamaan parantuvan logistisen sijainnin tarjoamiin mahdollisuuksiin. Majoituskapasiteetti alkaa olla pullonkaula tapahtumakasvulle.

– Tähän markkinaan tarvittaisiin kaksi tai kolme uutta hotellia.

Forsmanin mukaan Lahden seudun hotellien käyttöaste on noussut vuoden 2013 tasolta 45 prosentista nykyiselle 57 prosentin tasolle paljolti tapahtumatarjonnan takia. Lahdessa on ollut pakko oppia laskemaan Vierumäen ja Pajulahden urheiluopistojen tilat suurtapahtumien majoituskapasiteetiksi, mutta pitkästä aikaa uusia hotelleja on tulossa keskustaankin. Valtuusto on jo hyväksynyt kaavan Rantakartanon alueel­le, joka sijaitsee Lahden kauppatorin ja Vesijärven välissä. Kokonaan uuden kaupunginosan rakentaminen alkaa tänä vuonna. Rantakartanoon tulee vesiliikuntakeskus ja uusi kylpylähotelli. Operaattorina on sama Folks Hotels, joka avaa ensi kesänä hotellin Helsingin Vallilaan.

Myös Luhta-Kiinteistöillä on vireillä hotelliprojekti, ja perinteinen Lahden Seurahuone Aleksanterinkadulla laajentaa kahdessa vaiheessa; sekä naapuritaloon että kadun toiselle puolelle Sokoksen yläkertaan. Luhta-Kiinteistöt omistaa keskustan tuntumassa korttelin, jolla sijaitsee jo vuonna 2016 suljetun Anttila-tavaratalon kiinteistö. Sen tilalle on pitkään suunniteltu hotellia, ja Luhta-Kiinteistöillä uskotaan hankkeen nytkähtävän eteenpäin jo kuluvana vuonna. Hotellista suunnitellaan jopa 18-kerroksista. Hanketta kutsutaan nimellä Kortteli 42.

Kaupunginvaltuusto on kirjannut tapahtumatarjonnan vahvistamisen strategiaan.”

Osa kaupunginjohtajan kaipaamaa ”seuraavaa steppiä” on myös taidemuseo LAD, joka on rakenteilla Malskin vanhaan panimoon. Se avataan ensi vuonna. Taidemuseon kylkeen tulee uusia tapahtumatiloja, kuten Sammio-sali, ja tietenkin ravintolatarjontaa. Myös Sibeliustaloon tehdään peruskorjausta, jolla kongressisiiven käytettävyyttä parannetaan.

EU:n itäisin ja pohjoisin ympäristöpääkaupunki

Lahti on ensi vuonna EU:n ympäristöpääkaupunki. Toisin kuin kulttuuripääkaupunkeja, ympäristöpääkaupunkeja on vain yksi kerrallaan. Komission valitsemana Lahdesta tulee kautta aikain unionin pienin, itäisin ja pohjoisin ympäristöpääkaupunki.

– Meillä on tiimi, joka parhaillaan rakentaa vuoden mittaista kansainvälistä ohjelmaa. Jo ensi syksynä on yhdysvaltalaisten kanssa tehtävä kestävän kaupunkikehityksen Ecocity Forum 2020 -kongressi, Timonen kertoo.

Hän haluaa johtavan suomalaisen ympäristökaupungin asemasta Lahdelle pitkäaikaisen kilpailutekijän.

– Olemme nyt jo huomanneet, että se on kaikille tapahtumajärjestäjille tärkeä ja nouseva trendi. Pystymme tukemaan tapahtumia kestävässä kehityksessä uskottavasti.

Tapahtumakaupunkina Lahti pääsee hyödyntämään etunojaansa ympäristöasioissa. Kaupunki on luopunut kivihiilestä. Sillä ei ole enää edes kaatopaikkaa, mutta maailman ensimmäiset hiilineutraalit sinfoniaorkesteri ja ammattiurheiluorganisaatio Pelicans sillä on.

Suurelta osin tapahtumien energiatehokkuus liittyy kuitenkin logistiikkaan. Lahteen junalla saapuvat yleisöt pääsevät kisa- ja tapahtumapaikoille käytännössä kävellen. Tapahtumien hiilijalanjälkeä pienentää sekin, ettei maan sisäistä jatkolentoa tarvita.

Julkaistu Evento-lehdessä 1/2020.