Helsinki Drink Festival järjestetään toistamiseen Vanhalla Ylioppilastalolla maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Tarkoituksena on luoda Helsingin suurin kuluttajalähtöinen cocktailfestivaali.

– Toivon, että tapahtumalla on suuri merkitys koko alalle, ja että se vakiinnuttaa asemansa cocktailskenessä. Haluamme tarjota cocktailbaareille ja maahantuojille näytönpaikan omalle osaamiselleen, kertoo tapahtuman järjestäjiin kuuluva Juho Pajunen.

Viime vuonna mukana olleet baarit ja maahantuojat kehuivat Pajusen mukaan tapahtumaa onnistuneeksi. Valtaosa tekijöistä lähti mukaan tänäkin vuonna.

– Baarien välistä yhteistyötä kehuttiin, samoin tunnelmaa. Rakentavaa palautetta saimme lähinnä pienistä käytännön asioista, jotka olemme huomioineet tänä vuonna paremmin.

–  Oli hienoa huomata, etteivät baarit ja maahantuojat tapahtumassa kilpailleet keskenään vaan tsemppasivat toisiaan. Yhteisöllisyys oli tärkeä tekijä monille lähteä uudestaan mukaan: kaikki haluavat olla mukana kehittämässä suomalaista cocktailkulttuuria.

Kuluttajan aktivointi keskiössä

HDF pyrkii tarjoamaan kuluttajalle paikan, jossa hän pääsee illan aikana tutustumaan cocktailskeneen laajasti ja kukkaroystävällisesti. Baarien ja maahantuojien juomia pääsee maistelemaan viiden euron drinkkilipukkeilla.

Tänä vuonna ohjelmaa uudistetaan aktivoivaan suuntaan. Jo viime vuonna olleiden luentojen rinnalle tuodaan enemmän konkreettista tekemistä.

–  Rakennamme festareille Home Bar -pisteen, jossa kuluttajat pääsevät itse tekemään juomia maahantuojien baarimestarin opein. Koemme, että pitkässä juoksussa cocktailbaarien kassavirta kasvaa, jos ihmiset tekevät kotonakin cocktaileja. Kaikki kiinnostus drinkkikulttuuria kohtaan on plussaa!

Pajunen vertaa kotona drinkkien tekemistä ruoanlaittoon: hän itse tykkää kokata kotona, mutta käy silti aktiivisesti ulkona syömässä. Kuluttajien aktivointi on koko alan etu.

– Ihmisillä on edelleen vähän mielikuva, että cocktailbaareissa pitää pukeutua hienosti tai ettei sinne voi mennä muuten kuin juhlan vuoksi. Pyrimme tuomaan rennompaa ja helpommin lähestyttävää ilmettä.

Tapahtuman ajankohta aiheuttaa baareille omat haasteensa

Yksi uudelleen tapahtumaan lähtevistä tahoista on Kämp, joka promosi viime vuonna Hotel Kämpin baaritoimintaa. Tänä vuonna on mukana koko Kämp Collection Hotelsin yhteinen baari.

– Meillä on groupissa aika hemmetin monta upeaa ja yksilöllistä hotellibaaria. Ylipäätään hotellibaarien uusi tuleminenhan on ollut selkeä trendi sekä Helsingissä että kansainvälisesti, kertoo Hotel Kämpin Bar Manager Ville Liikanen.  

Ville Liikanen.

– Moni potentiaalinen drinkkien ystävä ei välttämättä tiedä Havenista, St.Georgesta tai Lilla E:stä, saatikka Kämpistä. On hienoa, jos saamme tapahtumakävijöiden baarikierroksille vastaisuudessa uusia drinkkikohteita.

Tapahtuman viikonlopulle osuva ajankohta on baareille haasteellinen, sillä henkilökuntaa pitää järjestää sekä tapahtumaan että baariin. Liikasen mukaan hyvällä suunnittelulla ja ennakoinnilla järjestelyistä selvitään kivuttomasti.

– Tarpeeksi laaja ammattitaitoinen henkilökunta ja ennakkovalmistelu takaavat, ettei homma kaadu. Tietenkään kyseisenä viikonloppuna normaalin bisneksen laatu ei saa kärsiä. 

Kämp Collectionissa tapahtumaa hyödynnetään lisäksi drinkkikampanjassa.

–  Toivottavasti se kantaa hedelmää uusien tuttavuuksien muodossa varsinaisen tapahtuman jälkeenkin.

Cocktailit kiinnostavat myös Turussa ja Jyväskylässä

Huhtikuussa järjestettävä Turku Grand Cocktail Weekend levittäytyy yhteentoista baariin ympäri kaupunkia. Paikalle saapuu baarimestareita muun muassa Puolasta, Irlannista, Ruotsista, Ukrainasta, Latviasta, Slovakiasta ja Virosta. Kolme päivää kestävän tapahtuman aikana tapahtumavieraiden on mahdollisuus tavata kansainvälisiä baarimestareita ja maistella heidän luomuksiaan.

Jyväskylässä drinkit puolestaan nousevat  parrasvaloihin lokakuussa. Toista kertaa järjestettävä Syö Juo JKL kokosi viime vuonna kaupungin parhaan drinkki- ja ruokatarjonnan yhteistyökumppaneiden kera saman katon alle maisteltavaksi.

–  Viime vuoden tapahtumaan oltiin yleisesti tyytyväisiä kaikkien järjestäjien ja yhteistyökumppanien osalta, kertoo Cocktailgaten perustaja Tomi Hiltunen.

Tänä vuonna tapahtuman luonnetta ohjataan selkeämmin uuteen suuntaan: viime vuoden messumaisuuden sijaan tarkoituksena on tarjota “kaupungin parhaat etkot”. Myös kiinnostavaan oheistoimintaan panostetaan edellisvuotta enemmän.

– Haluamme tarjota hauskan paikan aloittaa lauantai-illan vietto. Tapahtumaa viedään nyt viihdyttävämpään ja asiakasystävällisempään suuntaan. Tässä jatkuvasti haetaan sitä, mikä jyväskyläläisiä ja keskisuomalaisia eniten kiinnostaa: tarjotaan se ja himpun verran enemmän!

Helsinki Drink Festival 1.– 2.3.

Turku Grand Cocktail Weekend 11.– 13.4.

Syö Juo JKL 26.10.