Kohtuullistaminen näkyy premium-alkoholien kysynnässä

Kuluttaja kiinnittää entistä enemmän huomiota alkoholikuluttamiseensa ja käyttämiensä tuotteiden laatuun. Viski on harrastajien suosiossa ja gini suurin nousija, myös pientuottajat ja luomutuotteet kiinnostavat Alkon asiakkaita.

Trendejä seurataan Alkossa tiiviisti. Ei riitä, että oma tuoteryhmä on hallussa, vaan työntekijöiden pitää olla kartalla myös muiden tuotteiden suhteen. Alan ilmiöitä sparraillaan tiimien kesken, jotta tiedetään, ilmeneekö samat asiat useammassa tuoteryhmässä. Suomen tilanteen lisäksi halutaan tietää, mitä maailmalla tapahtuu. Tässä auttavat muun muassa tiivis yhteistyö tavarantoimittajien ja maahantuojien kanssa.

– Analysoimme ja seuraamme aktiivisesti asiakkailta saamaamme tuotetoiveita ja -palautteita. Myymälöistä saamme ajantasaista tietoa, mikä asiakaskohtaamisissa puhututtaa ja minkä tyylisiä tuotteita valikoimaan toivotaan. Lisäksi Master of Wine -tutkinnon omaava tuoteviestintäpäällikkömme ja muut tuote- ja palvelukouluttajat tuovat trendikuulumisia, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Kasper Kukkonen

Tällä hetkellä on huomattavissa, etteivät kaikki Ruotsissa pinnalla olevat ilmiöt resonoi täällä ollenkaan. Toisaalta kauempana vallitsevat trendit saattavat rantautua Suomeen hyvinkin nopeasti.

Valintoja peilataan oman arvomaailman kanssa.

Vaikka yleensä seuraamme mitä muualla maailmassa tapahtuu, ovat Pohjoismaat tietyissä asioissa edelläkävijöitä. Tällaisia ovat muun muassa vegaaniset viinit ja viinien hanapakkaukset.

– Pohjoismainen kierrätysmalli kiinnostaa. Lisäksi olemme vastuullisuudessa useita maita edellä. No waste -ilmiö on siirtynyt ravintoloista myös baareihin.

Vastuullisuutta ja kohtuullistamista

Kuluttajien kiinnostuksesta vastuullisuusasioita kohtaan kertoo se, että Alkossa luomu- ja vihreän valinnan tuotteiden menekki kasvaa.

– Luomutuotteet kiinnostavat etenkin viineissä. Myös alkuviinit ovat vahva trendi. Panimotuotteissa ja väkevissä kiinnostavat luomua enemmän craft- ja pientuottajien tuotteet. Kotimaisuudellakin on näissä tuoteryhmissä selkeä lisäarvo. Läpinäkyvyys on tärkeää eli halutaan tietää, millainen tuote on ja mistä se tulee.

Yksi pinnalla oleva ilmiö on kohtuullistaminen. Kuluttajat hakevat balanssia kuluttamiseensa ja tavoittelevat parasta versiota itsestään. Valintoja peilataan oman arvomaailman kanssa.

– Tietoisuus omasta kuluttamisesta ja siitä, miten se vaikuttaa omaan oloon, on kasvanut koko ajan. Viimeisimmät tutkimukset osoittavat, että nuorison suhtautuminen juomiseen on muuttunut.

Tämä näkyy myyntilastoissa muun muassa nousevana käyränä alkoholittomien tuotteiden kohdalla. Tänä vuonna kasvua oli tammikuun aikana yli 20 prosenttia.

– Käyttötottumusten muutos on osa kohtuullistamista. Toisissa tilanteissa nautitaan alkoholittomista versioista, välillä valitaan alkoholillinen vaihtoehto. Tärkeä huomio on, että alkoholittomienkaan kohdalla ei haluta tinkiä mausta. Kohtuullistaminen näkyy myös siinä, että alkoholia ostetaan vähemmän, mutta laadukkaampia tuotteita.

Sinkkutalouksien suuri määrä ja kohtuullistaminen näkyvät pakkauskokotoiveissa. Kuluttajat kaipaavat pienempiä pulloja viinien lisäksi myös väkeviin juomiin.

Viski harrastajien suosikki

Kuluttajien tietämys laajenee kiinnostuksen myötä. Harrastajien keskuudessa viski on tällä hetkellä suosittu. Siinä missä viisi vuotta sitten suomalaiset suosivat skotlantilaisia mallasviskejä ja savuviskien luvattu saari Islay oli kuningas, nyt ovat nousseet kotimaisten tuotteiden lisäksi myös irlantilaiset ja yhdysvaltalaiset viskit.

– Suomessa ensimmäinen viski, johon tykästytään, on usein savuinen. Muualla maailmassa, esimerkiksi Jenkeissä, aloitetaan usein kevyemmästä tyylistä. Meillä mieltymyksiin vaikuttaa varmasti makuperimämme, olemme tottuneet täällä voimakkaisiin makuihin ja esimerkiksi savu on tuttu elementti ruokapuolelta. Siksi emme kavahda tuhtia turpeisuutta viskeissäkään.

Kukkosen mukaan myös viskit resonoivat premium-trendiin, eli kuluttajat valitsevat laadukkaampia tuotteita.

– Asiakkaat ovat halukkaita kokeilemaan uusia tuotteita ja uudet viskimaat kiinnostavat. Uskon, että esimerkiksi aasialaisviskit kasvaisivat varmasti Suomessa, jos saatavuus olisi parempi.

Pientuottajien ginit suosittuja

Kovin kirijä väkevien myyntitilastoissa on gini, jonka osuus on viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut merkittävästi. Craft- ja pientuottajien tuotteiden kysynnän nousu näkyy tässä tuotekategoriassa Kukkosen mukaan vahvasti.

– Gineissä kotimaiset tuotteet kiinnostavat. Kuluttajat ovat selkeästi ylpeitä siitä, että Suomesta löytyy tislaamo-osaamista. Kotimaisten yritysten tuotteet ovat pärjänneet myös kansainvälisissä kilpailuissa.

Ginin suosion kasvua on edesauttanut Gin&Tonic-buumi. Monista muista cocktailbaarien tarjoamista juomista poiketen GT on helppo tehdä itsekin.

– Kotonakin kokeillaan nyt eri tonicien ja ginien yhdistelmiä sekä testaillaan erilaisia koristeita.

Kukkonen toivoo ginituottajien pysyvän tyylille uskollisena kiristyvästä kilpailusta huolimatta.

Suomessa ensimmäinen viski, johon tykästytään, on usein savuinen.”

– Uusien tuottajien pitää erottautua. Olisi kuitenkin hienoa, että ginituottajat suosisivat aitoja makuja ja pysyvät uskollisena tyylille. Kuluttajien kiinnostus voi laskea, jos katajamarjan hallitseva maku jää liian kauas.

Vaikka ginien ja viskien harrastajien joukko on aikaisempaa isompi, on vodkan ja viinan kokonaiskysyntä edelleen suurin. Kukkosen mukaan myynti on kuitenkin laskenut näissä kategorioissa huippuvuosiin verrattuna.

Asiakkaat suosivat tuttuja ja aitoja makuja

Kuten viskien osalta jo ilmeni, tutut maut puhuttelevat kuluttajia. Likööripuolella tämä tarkoittaa Kukkosen mukaan tiettyä retroutta. Ostoskoriin päätyvät helposti muun muassa salmiakin, mintun, karpalon, greipin ja mustaherukan makuiset tuotteet.

Lisätyn sokerin vähentäminen myös ruokavaliosta on kenties vaikuttanut siihen, että erilaiset katkerot ovat jälleen nousseet trendikkäiksi.

– Katkeroihin suhtautuminen on selkeästi muuttunut. Yksi vaikuttava syy on varmasti olutpuolella näkyvä IPA-trendi sekä kahvin trendikkyys. Makumieltymykset näyttäisivät muuttuneen katkerampia tai karvaampia makuja sekä aitoja, luonnon raaka-aineiden makuja kohti.

Jenkeissä näkyvissä oleva agaavepohjaisten alkoholien tequilan ja mezcalin kysynnän kasvu ei ulotu Kukkosen mukaan vielä Suomeen.

– Sataprosenttisesta agaavesta valmistetut tequilat ja mezcalit ovat verrattavissa viskeihin ja konjakkeihin. Niitä voi nauttia samalla tavalla tai ginin tapaan tonic-vedellä jatkettuna. On myös hyvä tiedostaa, että niiden valmistuksessa on perulaisen piscon ohella merkittävä osa käsityötä, Kukkonen muistuttaa.

Sulje mainos Tilaa Shaker