Matala-alkoholisuus ja alkoholittomuus

  • Laadukas alkoholiton olut
  • Luonnollisesti makeutetut ready-to-drink-juomat

Asiakkaat haluavat yhä enemmän laatua ja vähemmän määrää.”

- Edrington

Alkoholin voi lisätä hyvään mocktail-pohjaan sen sijaan että mietittäisiin, miten tehdään alkoholipitoisesta cocktailista holiton version.”

- Altia

Natural-viinitrendi on taittumassa.” - Nordalco

Vastuullisuus

  • Kotimainen työ, paikallisuus
  • Vastuulliset pakkausratkaisut
  • Zero waste
  • Vastuullinen juominen

Kuluttajille on entistä tärkeämpää saada aito, mahdollisimman vähän terveydelle haitallinen ja täysin läpinäkyvä tuote.”

- Altia

Luonnollisuus ja aitous

  • Lisäaineettomuus
  • Vähäsokerisuus
  • Aidot maut marjoista ja hedelmistä
  • Yrtit

Ajatus sellaisesta kaikille sopivasta juomakategoriasta on hiipumassa, ja kuluttajat haluavat yksilöllisiä, juuri heille kohdistettuja tuotteita.”

- Laitilan Wirwoitusjuomatehdas

Klassikot ja perinteet

  • Klassikko-oluet: Lager ja Pilsner
  • Klassikkodrinkit
  • Tuttu ja turvallinen

Joissain tilanteissa edullinen hinta voi olla ostopäätöksen ajuri. Toisaalta sama kuluttaja voi juhlahetkiin ostaa kalliita ja laadukkaita brändejä. Ostouskollisuus pirstaloituu.”

- Lingell & Piispanen

Tässä yllättäen muuttuneessa maailmantilanteessa kaikkein perinteikkäimmät tuotteet nostavat päätään.”

- Altia

Nousussa myös:

  • Ammattilaisten kehittämät valmisratkaisut kotibaareihin
  • Kevyet punaviinit, samppanjat ja Prosecco.

 

Kyselyyn vastasivat: Tornion panimo, Kalevala distillery, Altia, Edrington, Lingnell & Piispanen, Laitilan Wirwoitusjuomatehdas ja Nordalco.

Julkaistu Shakerissa 2/20.