Kokeilunhalu lasissa ja lautasella on seurausta kotoilusta: kotona ollessa on aikaa panostaa hyvään ruokaan, olla yhdessä, ja lasiinkin halutaan jotain hyvää, kun nähdään vaivaa ruuan takia. Anri Lindström nostaa esimerkeiksi kokeilunhalusta uudenlaiset ruoan ja juoman parit:

– Nyt testaillaan uusia juttuja kuten IPAa jälkiruoalle ja roseesamppanjaa pihville. Ostokset Alkosta voivat olla aiempaa arvokkaammat, ja myös puna- ja valkoviinien keskiostos on noussut 13 euroon.

Terveys- ja hyvinvointitrendit näkyvät vahvasti juomavalinnoissa. Jos ruokavaliossa vältellään sokeria tai kaloreita, niihin kiinnitetään huomiota myös juomisessa.

– Ruokavalio näkyy lasissa: sokeri-, alkoholi- ja kalorimäärä kiinnostavat yhä enemmän, Lindström toteaa.

Vahvana trendinä näkyy myös alkoholittomuuden nousu. Se liittyy isoon trendiin, jossa suhtaudutaan elämään leikkisästi.

– Nyt nousee sober curious, utelias suhtautuminen alkoholittomaan elämään. Ei välttämättä täysin kieltäydytä alkoholista, mutta leikitellään ajatuksella ja viedään holittomuutta arkeen, Lindström kuvailee.

Uteliaisuutta ja kokeiluja ruokkii alkoholittomien tuotteiden kasvanut kirjo. Tarjolla on viiniä, kuohuviiniä, oluita, tisleitä ja tietysti entistä laadukkaampia mehuja, limonadeja ja mocktaileja.

Arki ja juhla sekoittuvat

Neljäntenä vuoden 2021 juomatrendinä Anri Lindström nostaa esiin sen, miten arjen ja juhlan ero hämärtyy:

– Arki voi olla arvokasta, kun taas juhlista halutaan rentoja. Nyt tarjoamme läheisillemme hemmottelua, yhdessäoloa ja makuelämyksiä vaikka tavallisena tiistaina.

Hyvät raaka-aineet voivat tuoda juhlan arkeen, ja toisaalta juhlan järjestämisestä voi tulla helpompaa, kun kotiin tilataan ravintolan valmistelema illalliskassi. Juomapuolella samaa huolella esivalmisteltua käsityötä edustaa Cocktail Box.

Erikoisuutena Lindström nostaa esiin suomalaisten rakkauden samppanjaan: samppanjan myynti kasvoi Suomessa koronavuonna 2020 vastoin globaaleja trendejä.

– Osaamme löytää juhlan paikkoja myös arjesta! Samppanjan myynti kasvoi Suomessa viime vuonna lähes 18 prosenttia, kun se muualla laski kolmanneksen.

Vaaleanpunainen vallankumous puolestaan on kestänyt jo pitkään, mutta saa Lindströmin mukaan koko ajan uutta tuulta siipiensä alle.

– Raikkaus on iso trendi, ja kun haetaan raikkautta, rosee sopii siihen. Rosee voi olla rohkea ja kokeileva vaihtoehto, ja pinkkien juomien kirjo on laaja gastronomisista samppanjoista kuohuviineihin ja perusviineihin. Rosee Prosecco yhdistää nerokkaasti kaksi globaalia juomatrendiä, roseen ja kuohuvan, Anri Lindström huomauttaa.

Lähijuomia ja verkkopruuveja

Lähimatkailun myötä kiinnostus lähituotantoon syvenee entisestään. Meillä Suomessa tehdään erinomaisia ja kiinnostavia oluita, tisleitä, liköörejä ja tilaviinejä, joihin voi tutustua myös valmistuspaikalla. Samalla nousevat arvoon lähiluonnon raaka-aineet ja satokausiajattelu etenee myös juomiin.

– Kuusenkerkkäsiirappi tai voikukanlehtihilloke – kulinaristiset kokeilut voi hyödyntää myös drinkeissä, Lindström innostaa.

Juomaharrastaminen on osin olosuhteiden pakosta siirtynyt kotiin ja verkkoon. Verkko tarjoaa upeita mahdollisuuksia: maistelutilaisuudet siirtyivät verkkoon, pruuvin voi järjestää myös kodista kotiin ja virtuaalivierailun minne vain. Niin maahantuojat, tuottajat, viinitilat kuin panimot ja tislaamotkin ovat jo löytäneet suoran kontaktin kuluttajiin verkon yli.

– Virtuaalimaisteluista ja -vierailuista on kuitenkin nähty vasta pintaraapaisu, Lindström toteaa.

Virtuaalitastingit ovat koronan uudelleen järjestämässä juomamaailmassa elinehto. Monelle pienelle viinituottajalle, joka on elänyt tilamyynnin varassa, ne ovat viiniturismin ehdyttyä ainoa keino saada kontakti kuluttajiin. ProWeinin vuoden 2020 lopulla teettämän tutkimuksen mukaan peräti 25 prosenttia viinituottajista järjestää virtuaalimaisteluita ja -vierailuja.

Huoli ilmastosta näkyy viinihyllyllä

Vastuullisuus on yhä laajeneva trendi. Alko on reagoinut tähän lisäämällä vihreiden valintojen mahdollisuutta myymälöissään, ja niiden kasvu olikin viime vuonna peräti 50 prosenttia. Luomu kasvoi 29 prosenttia. 

– Kasvissyönti ja vegaanisuus ei ole mikään pienen piirin juttu. Vegaanisuus on vahvasti nousussa, ja Alkon luokittelusta saa tietoa muun muassa viinien vegaanisuudesta, Lindström muistuttaa.

Alkon valikoimassa on yli tuhat vihreää valintaa eli eri tavoin sertifioitua tuotetta. Uusin symboli viestii hiilineutraaliudesta.

– Kiinnostus ympäristöystävällisiä juomapakkauksia kohtaan lisääntyy entisestään. Suurin kuormitus tulee lasipullosta, vaikkei aina tule ajatelleeksi, että pakkaus on isoin pahis. Ekologisessa toiminnassa viiniala on suurennuslasin alla, paine tuottaa ympäristöystävällisiä pakkauksia on iso, joten tässä varmasti nähdään isoja harppauksia, Lindström sanoo.

Klassista ja yksinkertaista

Korona-aikana haetaan toisaalta tuttua ja turvallista, mikä merkitsee klassikoiden paluuta.

– Klassiset tyylit ja tuotemerkit palaavat, ja esimerkiksi perinteiset viini- ja olutmaat ovat myynnin kärjessä: Italia punaisissa, Saksa valkoisissa. Villeistä makumaailmoista liikutaan kohti yksinkertaisempia valmistustapoja ja hienostuneita makuja, Lindström luonnehtii.

Pinnan alla poreilee kuitenkin nuorempi ja omaleimaisempi viinimaa Portugali, jota kohtaan mielenkiinto nousee maailmalla tällä hetkellä. Alko nosti Portugalin teemaksi jo tammikuussa, ja kansallisten rypäleiden ja omintakeisten pienten viinialueiden Portugali sai kuluttajat liekkeihin.

Myös yksinkertainen on kaunista. Jos kotona on ollut aikaa konmarittaa kaappeja, se siirtyy nyt myös lasiin.

– Konmaritus lasissa tarkoittaa kaiken turhan karsimista. Mitä oikeasti tarvitsen? Simppeli resepti, laadukkaat raaka-aineet. Lisäksi ihmisiä kiinnostaa korvattavuus: kuinka teen tämän niillä aineksilla, joita minulla on, Lindström huomauttaa.

Yksinkertaisesti voi syntyä myös yllättäviä makuyhdistelmiä ja elämyksiä. Anri Lindström nimeää yksinkertaisuuden vuoden drinkki-ilmiöksi ja antaa muutaman vinkin, miten yksi plus yksi on enemmän kuin osiensa summa.

– Otetaan vaikka laadukas vadelmasorbetti ja yhdistetään se kuohuviiniin. Miten ihanan raikas pari.

 Lindströmin toinen täky on gin & tonic -buumin myötä nostetta saaneen tonic-veden yhdistäminen muihin, kepeämpiin juomiin. Vermutista ja tonicista syntyy elegantti drinkki, samoin vaalean portin ja tonicin yhdistelmästä.

Vermutista ja tonicista saa elegantin cocktailin.

 Eri juomakategorioiden laatujuomilla voi myös pelailla: käsityömäinen lemonade yhdistettynä roseeviiniin on kevään tuoja. Toinen ihanasti kesästä muistuttava raikas makuyhdistelmä on seljankukkamehun ja kuohuviinin yhdistelmä – hetkessä olet Hugo-kannun äärellä terassilla.

 Myös oluella voi leikitellä: mausta hapanolut pirteän värisellä marjasiirapilla ja tarjolla on olutcocktail.

 Alkotoive ja alueelliset trendit

Trendikatsauksen jatkoksi Alkon kehityspäällikkö Jussi Tan kertoi viime syksynä lanseeratusta Alkotoive-verkkopalvelusta.

– Alkotoive tarkoittaa, että voit toivoa mitä tahansa tuotetta omaan lähimyymälääsi. Pyrimme tarjoamaan maailmanluokan kokemuksen, ja toiveiden myötä valikoima vastaa parhaiten paikalliseen kysyntään, Tan kertoo.

Toiveita voi esittää myös valikoiman ulkopuolisista tuotteista. Tan luonnehtii näiden toiveiden toimivan polttoaineena pidemmällä aikavälillä. Kaikki toiveet käsitellään viikoittain osana paikallisesti räätälöidyn valikoiman kehittämistä ja niitä toteutetaan sitä mukaan kuin tuotteita on mahdollista ottaa hyllyyn.

– Olemme vastaanottaneet 16 800 toivetta neljän ensimmäisen kuukauden aikana. Näistä toiveista 19 prosenttia on toteutettu, mikä vastaa aika hyvin tavoitettamme toteuttaa 20–30 prosenttia toiveista. Meille on keskeistä helppous ja nopeus, Tan toteaa.

Eniten toiveita tulee punaviineistä, valkoviineistä ja oluista.

– Oluen osuus toiveista on korkeampi kuin myynnistä, mikä kertoo, että kattava olutvalikoima on asiakkaillemme tärkeä.  

Jussi Tan nosti joitakin alueellisia huomioita Alkotoiveista. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toiveissa korostuvat valkoviinit, Lounais-Suomessa kuohuviinit ja Pohjois-Suomessa liköörit ja katkerot. Länsi-Suomessa korostuvat oluttoiveet, mutta toisaalta Itä-Suomessa toivotaan erityisesti kotimaisia pienpanimo-oluita. Pieniä viinipulloja kaivataan lännessä, mutta yksi pitkäkestoinen trendi jyllää koko maassa: luomua toivotaan ympäri maan.