Pekka Mäkinen.

Maajohtaja Pekka Mäkinen inspiroituu Islannista yhä uudelleen, ja tapaa ilokseen jatkuvasti ihmisiä, joille pääsee esittelemään Islantia uutena kohteena.

– Inspiroidun Islannista kokousmatkailukohteena. Yksi Islannin valtti yritysmatkakohteena on se, että moni ei ole siellä käynyt, mutta monella on maasta myönteinen kuva ja ”uusi planeetta” on vain kolmen tunnin lennon päässä. Sen luonnossa on jotain niin maagista, että sitä ei voi kokea kerran käymällä, ja islantilaisten mutkaton suhtautuminen elämään ja ihmisiin inspiroi.

Islannissa yhdistyvät kaupunki- ja luontoloma.

– Voit majoittua ja illastaa laadukkaasti, mutta koet myös luonnon – valaat, hevoset, kuumat lähteet – helposti, ilman vaelluskenkiä. Saat parissa päivässä paljon irti, Mäkinen kuvailee.

Islantilaiset hanskaavat matkailun

Reykjavikin Harpa-konsertti- ja konferenssikeskus on maailmankuulu ja se valittiin vastikään Archi­tectural Digest Magazinessa maailman kymmenen merkittävimmän arkkitehtonisen kohteen joukkoon.

– Matkailu on enemmän kuin tuplaantunut kymmenessä vuodessa, ja sen osuus Islannin BKT:sta on noin 50 prosenttia. Matkailu- ja ravintolapuolen tuotekehitys on jatkuvaa. Jos kysyt hotellin vastaanotosta, mitä voisit tehdä, tarjolla on samalle päivälle 50 tai 100 juttua, luontoelämykset tietysti tärkeimpinä.

Mäkinen mainitsee pari keskeistä nähtävyyttä: Husavik Pohjois-Islannissa on maailman valaankatselun pääkaupunki. Paikallinen saunakulttuuri eli ulkouinti kuumissa altaissa kuuluu Mäkisen suosituksiin. Reykjavikissa tai missä hyvänsä kylässä voi viettää sosiaalisen aamuhetken ”heitur pottir” -altaissa.

Innovatiivisuus taas näkyy Friðheimar-tomaattiplantaasilla, jolla vierailee puoli miljoonaa kävijää vuodessa. Tomaatinviljelijä on kehittänyt muun muassa Virgin Bloody Mary -sortimentin maisteltavaksi.

Mäkinen nostaa esiin liike-elämän dynamiikan: Islannissa ei nyrpistellä nenää millekään duunille. Sama ihminen voi olla koulun rehtori, taksikuski ja valtakunnansovittelija, ja juuri dynamiikka on hyvä syy lähteä Islantiin.

StopOver ja Islannin kautta Pohjois-Amerikkaan

Icelandairin kärkituote ovat joutuisat yhteydet lukuisiin Kanadan ja Yhdysvaltain kaupunkeihin. Samalla lentohinnalla voi tehdä pysähdyksen matkalla Pohjois-Amerikkaan.

– Pohjois-Amerikka on meille suomalaisille usein vain New York, Miami ja Los Angeles. Siellä on paljon upeita kohteita kuten Boston, Washington, San Francisco, Seattle, Portland, Denver, Vancouver, Toronto ja Montreal. Esimerkiksi Denver on Mile High City, joka on 1,5 kilometrin korkeudessa, ja siellä on yli 300 aurinkoista päivää vuodessa, Mäkinen innostuu.

Amerikka on edelleen, 2020-luvulla, hereillä olevien tapahtumajärjestäjien eldorado. Otetaan vaikka Orlando.

– Orlando on tehty matkailijalle. Siellä voi oppia, miten logistiikka, etäisyydet ja palvelut rakennetaan. Laittaisin alan ammattilaisten työlistalle Orlandon esimerkkinä siitä, miten tapahtumia, konsertteja, viihdettä, ruokaa ja elämyksiä rakennetaan.

Matkustamisen merkitys kasvaa

Pekka Mäkinen toimii myös Suomessa toimivien lentoyhtiöiden BARIF-yhdistyksen puheenjohtajana ja saa molemmissa rooleissaan pohtia lentomatkustamisen tulevaisuutta. Haasteita on paljon, mutta lentoliikenne maailmassa tuplaantuu seuraavan 20 vuoden aikana. Vuonna 2020 maailmassa on arviolta neljä miljardia lentomatkustajaa ja vuonna 2037 jo kahdeksan miljardia lentomatkustajaa.

– Emme voi lyödä käsijarrua päälle, se ei johda mihinkään. Lentoliikenteen kasvu voi kuulostaa hurjalta, mutta jos ajattelet väkirikkaita Intian ja Afrikan maita, joissa ihmiset yhä unelmoivat ensimmäisestä lentomatkastaan, meillä on valtavan laaja matkustamisen ja lentämisen kenttä. Sitä voi olla vaikea mieltää täältä Pohjoismaista.

Lentoyhtiöt ja kuluttajat ovat entistä tietoisempia matkustusmotiiveista ja haluavat toimia vastuullisesti. Lentoyhtiöiden tulee myös entistä selkeämmin kertoa, millaisia parannuksia ne tekevät ja ovat jo tehneet. Lentoliikenne on mainettaan parempi kulkumuoto.

– Ympäristöasioiden ja talouden rinnakkais­elo on monelle vaikeaa, mutta asiaa pitää arvioi­da kokonaisuutena. Esimerkiksi Ruotsissa paljon puhuttu lentomatkustuksen väheneminen ei johdu pelkästään siitä, mitä kutsutaan nimellä flyg­skam, vaan suurempi tekijä on Ruotsin kruunun heikko kurssi. Arviolta jopa puolet voi johtua siitä, että ostovoima on heikentynyt, Mäkinen puntaroi.

Lentoveroa Mäkinen ei pidä ratkaisuna, etenkään jos se on vain yhden maan tai alueen määräämä.

– Ratkaisua täytyy miettiä globaalisti, ja ainoa keino on kansainvälinen ratkaisu ja se, että kuluttajille annetaan mahdollisuus kompensoida. Paikalliset verokäytännöt vääristävät kaupankäyntiä ja eriarvoistavat kuluttajia.Mäkinen muistuttaa, että yli sata maata on jo sitoutunut päästöjen osalta kunnianhimoiseen ympäristötavoitteeseen niin kutsutun Corsia-sopimuksen kautta.

Hyvä uutinen on se, että kaikki lentoliikenteen päästöt kompensoidaan vuoteen 2027 mennessä, jolloin se tulee pakolliseksi. Lentoliikenne kasvaa, mutta päästöt eivät kasva samassa suhteessa ja hiilijalanjälki tasaantuu, Mäkinen toteaa.

– Tarvitaan läpinäkyvä, kansainvälisesti luotettava mittaus, mutta myös selkeä näkemys siitä, mihin kompensaationa kerätty raha ohjautuu. Vastuullisuudesta tulee standardi ja kaikki haluavat vaikuttaa siihen.

Lentoliikenne on myös rauhan bisnes.

– Se mahdollistaa eri ihmisten ja kulttuurien kohtaamiset kaukana ja nopeasti. Konfliktit ratkeavat vain tapaamalla ja ymmärtämällä. Mitä enemmän ymmärrät, sitä vähemmän vihaat, Mäkinen filosofoi.

Icelandair

Icelandair perustettiin 1937 ja on Pohjois-Atlantin lentoliikenteen pioneeri. Se tarjoaa nopeimmat yhteydet useimpiin kohteisiin Pohjois-Amerikassa. Icelandair lentää Helsingistä päivittäin ja kesäkaudella kahdesti päivässä ja tarjoaa mahdollisuuden tehdä StopOver-pysähdys samalla lentohinnalla.

Reykjavik on yhtiön pääkohde ja sillä on lisäksi 16 kohdetta Pohjois-Amerikassa. Kohteet Kanadassa ovat Edmonton, Montreal, Toronto ja Vancouver ja USA:ssa Anchorage, Boston, Chicago, Denver, Minneapolis, New York, Orlando, Philadelphia, Portland, Seattle ja Washington D.C. Se liikennöi kaikkiin pohjoismaiden pääkaupunkeihin ja yhteensä 22 kohteeseen Euroopassa.

Yhtiö kuljetti vuonna 2019 noin 4,5 miljoonaa matkustajaa. Pörssiyhtiö Icelandair Group -konsernin palveluksessa on 4 500 työntekijää. Yhtiö on Islannin suurin yksityinen työnantaja.

www.icelandairgroup.com

www.icelandair.fi