Hymy on palvelun aurinko

Olen miettinyt palvelua vuosien varrella todella paljon ja tullut siihen tulokseen, että hymystä ja erityisesti hymyn taakse kätkeytyvästä ilosta ei puhuta tarpeeksi. Tai olisi ehkä oikeampaa sanoa, että hymyn roolia ei mielestäni vieläkään ole nostettu riittävän keskeiseksi.

Olen havainnut pitkän valmentajanurani aikana, että niin yksinkertaista konseptia ei olekaan, etteikö sitä voisi paremmin havainnollistaa jonkin tunnetun ilmiön kautta. Niinpä olen kehitellyt inspiroivaa mallia myös palvelusta. Mitäpä jos ajattelisimme palvelun ikään kuin tähtijärjestelmänä, sellaisena, kuin oma aurinkokuntamme? Palvelun eri osa-alueet: tieto, taito, motivaatio, ajanhallinta ja hyvinvointi planeettoina ja hymy, ilo sekä onnellisuus kaikkea pyörittävänä aurinkona koko järjestelmän keskellä.

Aivan kuten aurinkokunnassamme niin myös palvelun tähtijärjestelmässä kaikkien planeettojen painovoimat vaikuttavat toisiinsa pitäen järjestelmän tasapainossa. Tasapainolle tärkeitä ovat myös planeettojen kuut, kuten vaikkapa hyvinvoinnin planeetalla ihmissuhteet, liikunta, ravinto ja uni. Kaikkein suurin vaikutus on kuitenkin auringolla. Ilon ja onnellisuuden ylläpitävää vaikutusta motivaatioon ja hyvinvointiin ei varmaankaan tarvitse avata, mutta miten ilo voi vaikuttaa keskeisesti tietoon, taitoon ja ajanhallintaan?

Tutkimukset ovat todistaneet, että dopamiinilla on merkittävä rooli oppimisessa ja muistamisessa. Hymy taas saa dopamiinin liikkeelle aivoissamme. Vanha sanonta: ”Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa”, on täyttä totta. Näin tiedon ja taidon kehittäminen on suoraan sidottu onnellisuuteen.

Tiedon ja taidon kehittäminen on suoraan sidottu onnellisuuteen.”

Ajanhallinta taas on sekä flow-tilan että vieraan ja palveluammattilaisen keskeisen kunnioituksen muodostama kokonaisuus. Väitän, että niin flow-tilan kuin kunnioituksen syntyminen vaatii palvelun eri osa-alueiden tasapainoisen hanskaamisen lisäksi ennen kaikkea onnellisuutta, joka mahdollistaa hyvän fiiliksen ja hymyn. Hymy on merkittävää varsinkin kun puhutaan toisilleen tuntemattomista ihmisistä, joiden välille täytyisi syntyä kunnioitus käytännössä ensivaikutelman perusteella.

Tähän asti monen mielessä varmasti pyörii epäilys tästä mallista, sillä se ei näyttäisi ottavan huomioon elämän eri osa-alueiden ja onnellisuuden vastavuoroisuutta. Yleinen olettamushan on, että onnellisuus syntyy elämän eri alueiden onnistuneesta vuorovaikutuksesta. Tässä tulee tämän ideologian tärkein oivallus: Onnellisuus ei ole elämässä sattumalta onnistuneiden tapahtumien summa vaan päinvastoin. Onnellisuus on elämäntapa, sisäinen palo, päätös olla onnellinen, joka johtaa onnellisuutta synnyttäviin tekoihin. Kun aamulla herätessäsi, tai ainakin viimeistään ensimmäisen kahvikupin jälkeen päätät hymyillä ja tehdä päivästäsi onnellisen, niin erittäin suurella todennäköisyydellä siitä tulee sellainen. Jokainen meistä on siis kuin oma tähtijärjestelmänsä, ja sisällämme oleva onnellisuuden palo on aurinkomme, joka säteilee elämänvoimaa hymyn kautta. Lisäksi on tärkeää huomata, että kaikki tähtijärjestelmät, miljardien tähtijärjestelmien muodostamat galaksit ja kokonaiset galaksien ryhmät ovat kaikki sidoksissa toisiinsa ja vaikuttavat toistensa toimintaan ja liikkeisiin. Juuri näin on myös meidän ihmisten kohdalla. Tehdään siis palvelus itsellemme, toisillemme ja palvelulle. Päätetään olla onnellisia, myös tänään.

 

Mikael Karttunen

Altian Global Brand Ambassador

Julkaistu Shaker-lehdessä 3/2020.

Tilaa Shaker!

Sulje mainos Tilaa Shaker