Maustettujen vesien suosion kasvu on ollut näkyvissä jo pitkään, mutta vasta viime aikoina humalilla maustetut vedet ovat lyöneet itsensä läpi. Nyt tämä Yhdysvalloista lähtöisin oleva trendi voimistuu myös Suomessa.

Juomayhtiö Hartwallin teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes joka kolmas suomalainen on vähentänyt alkoholin kulutustaan viimeisen kahden vuoden aikana. Erityisen näkyvää kulutuksen väheneminen on ollut 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä.

Tutkimus osoittaa, että opinnoista työelämään siirtynyt ikäluokka karsii alkoholipitoista juhlimista, jolloin ostovoima siirtyy kohti alkoholittomia vaihtoehtoja.

Ilmiö on havaittu myös kotimaisella pienpanimokentällä. Isoille teollisille panimoille humalaveden kysyntä on vielä liian pientä, mutta pienemmille toimijoille humaloidut vedet antavat mahdollisuuden profiloitua trendien edelläkävijöinä.

Laitila avasi pelin

Ensimmäisenä kotimaisena panimona oman humalavetensä lanseerasi Laitilan Wirvoitusjuomatehdas keväällä 2020, kun Citra Humalavesi tuotiin markkinoille.

– Idea humalaveden tekemiseen tuli, kun jokunen vuosi sitten tuotekehitystiimissä haisteltiin nousevia kansainvälisiä trendejä ja tuumittiin, että aidolla humalalla maustettu vesi voisi osua suomalaiseen makuhermoon, muistelee Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka.

Aarikka kertoo, että tuotekehitysvaiheessa tehtaalla kokeiltiin useita eri humalalajikkeita. Koe-erien perusteella tuotantoon päätyi ensimmäisenä Citra Humalavesi, koska sen aromit koettiin parhaiksi ja kaiken lisäksi Citra-nimi kuvaa hyvin lajikkeen makuprofiilia.

Citra tulee Yhdysvalloista ja se antaa juomaan muun muassa sitruunan, greipin, limetin, karviaisen ja passionhedelmän aromeja.

Laitilasta kerrotaan, että humalaveden myynti on vetänyt hyvin. Sarjaan on tarkoitus tuoda myöhemmin myös muilla humalilla maustettuja yhden humalan vesiä. Citran tapaan ne nimetään kulloinkin käytettävän lajikkeen mukaan.

Korona vauhditti Hopplyn syntyä

Humalavetoiset alkoholittomat juomat ovat välkkyneet espoolaisen Fat Lizard Brewing Companyn visioissa jo useamman vuoden ajan, mutta suurimpana pullonkaulana niiden tuotannolle on ollut kapasiteetin puute. Oluiden kysyntä on ylittänyt tarjonnan jatkuvasti, ja oluenvalmistus jos mikä on panimon ydintoimintaa. Uusille avauksille tai rönsyille ei ole ollut aikaa eikä tilaa.

Sitten maaliskuussa 2020 korona lamaannutti ravintola-alan, ja yhtäkkiä sekä aikaa että voimavaroja vapautui amerikkalaistyylisten humaloitujen vesien tuotekehitykseen. Uusi kehitysidea vakuutti myös Business Finlandin, joka myönsi projektille täysimääräisen 100 000 euron tuen.

Näin syntyi Fat Lizardin alkoholittomaan tuotantoon keskittyvä alabrändi Hopply Drinks.

Hopply-tuotemerkin alla valmistetaan alkoholittomia nautiskelujuomia aikuiseen makuun. Humalien määrässä tai laadussa ei tingitä, vaan maut ovat voimakkaita ja Fat Lizardille ominaisia.

Voidaan sanoa, että Hopply-vedet ovat eräänlaisia olukkeita, oluen korvikkeita. Sitä korostaa etikettiin painettu teksti Adult Content.

– Hopplya varten kehitimme täysin uusia tapoja käsitellä ja prosessoida humalaa, kertoo panimon toimitusjohtaja Eero Kukko, mutta ei halua liikesalaisuuteen vedoten avata prosessien yksityiskohtia.

Eniten se liittyy siihen, missä vaiheissa, millaisissa lämpötiloissa ja missä olomuodoissa eri humalat lisätään, jotta niistä saadaan juuri halutut ominaisuudet irti, hän täsmentää.

Toistaiseksi Hopplyn katalogiin kuuluu kaksi humaloitua vettä: Citralla ja Amarillolla maustettu Sacramento Nude sekä samoilla humalilla mutta lisäksi mm. hibiskuksella, vadelmalla ja karhunvadelmalla maustettu Boston Berry Blend.

Seuraavana on luvassa kamomillalla maustettu vesi, joka nimetään Tennesseen pääkaupungin Nashvillen mukaan.

Kevyt ja monikäyttöinen

Mitä enemmän humalavesiä tuodaan markkinoille, sitä enemmän myös ihmiset kiinnostuvat niistä. Humalilla maustettu vesi ei ole pelkästään raikas janonsammuttaja tai terassijuoma, vaan se antaa myös enemmän mahdollisuuksia ruokaravintoloille.

Koska oluiden tapaan humalavesiä voidaan lisämaustaa mitä erilaisimmilla hedelmillä ja marjoilla tai vaikkapa lakritsijuurella, makujen kirjo on loputon. Se puolestaan tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia ruoan ja humaloidun veden yhdistämiseen.

Toisin sanoen ravintoloille avautuu ainutlaatuinen tilaisuus kehittää uniikkeja ja loppuun asti mietittyjä makukokonaisuuksia myös niille asiakkaille, jotka syystä tai toisesta valitsevat mieluummin juomaksi alkoholittoman vaihtoehdon. 

Monipuolisuuden lisäksi humalavesissä houkuttelee niiden keveys. Luonnollisista raaka-aineista makunsa saavat vedet ovat lähtökohtaisesti täysin kalorittomia.