Alakerrassa sijaitseva pääbaari on perinteinen cocktailbaari, jossa on pöytiintarjoilu.
Alakerrassa sijaitseva pääbaari on perinteinen cocktailbaari, jossa on pöytiintarjoilu.

HIMKOK – Oslon palkittu baarikonsepti

World’s 50 Best Bars -listan sijalta 20 löytyvä HIMKOK on monipuolinen yhdistelmä erilaisia toimintoja – pääbaarin lisäksi tiloista löytyy hanacocktail- ja siideribaarit, tislaamo, katuruokaa, tapahtumatila ja parturi. Baarissa uskotaan johdonmukaiseen tekemiseen ja siihen, että yksinkertaisetkin asiat voivat olla hyviä.

Oslon keskustassa toimivan HIMKOKin sivukadulla sijaitseva sisäänkäynti saattaa mennä helposti ohi. Tarkkaavaisia odottaa kuitenkin sisään astues­saan kiinnostava konsepti: saman katon alta löytyvät pääbaarin lisäksi hanacocktail- ja siideribaarit, tislaamo, katuruokaa, tapahtumatila ja parturi.

– Idea baarista sai alkunsa 2012 kun omistaja vieraili Yhdysvalloissa ja näki monia mikrotislaamoja. Siitä alkoi sopivan liiketilan metsästys, mutta tuohon aikaan ei ollut tarjolla riittävän isoja. Vuonna 2013 löytyi 1800-luvulta peräisin oleva rakennus, jossa oli 1 850 neliötä ja jonka vuokranantaja halusi purkaa saamatta siihen kuitenkaan lupaa. Meni yli kaksi vuotta rakentaa lopullinen konsepti, kertoo general manager Yunus Yildiz.

Huhtikuussa 2015 ovensa avanneen baarin suosio kasvaa edelleen, sillä vieläkin löytyy ihmisiä, jotka eivät ole paikasta kuulleet.

– Uskon, että tämä johtuu siitä, ettei meillä ollut alussa markkinointia. Niinpä koko kaupunki ei käynyt meillä yhden päivän aikana etsimässä uutta konseptia. Meitä ei ole koskaan hehkutettu hulluna ja sitten unohdettu kokonaan. Teimme alusta lähtien niin kuin meistä tuntui parhaalta ja keskityimme johdonmukaisuuteen. Meillä menee edelleen vahvasti, kiitos asiakkaidemme, jotka tajusivat tämän. 

Valttina suuri koko

Suosioon saattaa vaikuttaa sekin, että baarin konsepti houkuttelee paikalle monenkirjavaa asiakaskuntaa.

– Kerran meillä oli iäkkäämpi daami viettämässä 90-vuotispäiväänsä perheensä kanssa ja viereisen pöydän hipsterit lauloivat hänelle. Oslo taitaa olla niin pieni kaupunki, että kaikki käyvät kaikkialla. Toisaalta tämä johtuu myös meistä – haluamme olla kaikkien baari, emme vain yhden segmentin.

Yksi HIMKOKin vahvuuksista on baarin suuri koko, sillä asiakkaat löytävät lähes poikkeuksetta itselleen paikan. Isommat ravintolat myös houkuttelevat väkeä, sillä niissä tapaa varmemmin enemmän muita ihmisiä kuin pienemmissä paikoissa. Toimintaa helpottaa paljon se, että henkilökunta pystyy tarvittaessa avaamaan ja sulkemaan baarin eri osia.

– Kaikki tekemisemme on myös johdonmukaista. Asiakas voi luottaa saavansa joka kerta saman kokemuksen. Kaikki baarimestarimme ovat yhtä hyviä ja tekevät juomia samalla reseptillä. Uskomme vahvasti yksilöiden sijaan vahvaan tiimiin ja johdonmukaisuuteen. Tietysti myös kaikki baarin tarjoa­mat pienet elementit vaikuttavat kokonaisuuteen. Tärkeintä on kuitenkin asiakaspalvelu. Asiakkaiden tulisi viihtyä baarissamme ja haluamme tarjota heille parastamme, Yildiz pohdiskelee. 

Tilaamisen pitää olla helppoa

Cocktaileissa johtoajatuksena on yksinkertaisuus ja tyylikkyys.

– Asioiden ei tarvitse olla supermonimutkaisia ollakseen hyviä. Eikä cocktailin saamiseen tarvitse mennä 45 minuuttia. On muistettava, että loppujen lopuksi asiakkaat haluavat saada nopeasti sitä, mitä ovat tulleet baarista hakemaan. Tästä johtuen teemme ennen vuoroa paljon asioita valmiiksi, jotta voimme palvella nopeasti. Ja koska olemme baari, teemme asiakkaan pyynnöstä myös muita juomia kuin niitä, jotka löytyvät kulloiseltakin listaltamme. Yksi suosituimmista juomista on omasta Sloe Ginistämme valmistettu Slo Gin Gimlet.

Koska kyse on suuren volyymin baarista, on kaikki osa-alueet mietitty niin, että ne ovat mahdollisimman helppoja asiakkaan näkökulmasta. Tämä näkyy myös cocktailmenussa.

– Asiakkaat tulevat tänne nauttimaan illastaan esimerkiksi illallisen jälkeen. Eivät lukemaan hankalaa listaa tai kuuntelemaan, kun joku kertoo heille ummet ja lammet juomista, joista heillä ei ole hajuakaan. Joskus ihmiset haluavat vain juoda. Joten miksi hämmentää heitä, kun asiat voi tehdä helpoksikin.

HIMKOKin nykyiseltä listalta löytyy juomia, joiden nimi on esimerkiksi Apple ja Sage makumaailman mukaan. Raaka-aineiden lisäksi on myös pieni piirros lasista, jolloin asiakas saa heti käsityksen minkä tyylisestä juomasta on kyse.

– Kahdella ensimmäisellä listalla meillä oli jopa valokuvat juomista, sillä se helpottaa usein valintapäätöstä. Yksi syy ratkaisuumme oli se, ettei kaupungissa avatessamme ollut vielä kuin muutama hyvä pieni cocktailbaari, ja niissäkin kävivät vain cocktaileista kiinnostuneet. Niinpä meidän piti ottaa huomioon se, että asiakkaat saattoivat tulla meille nauttimaan ensimmäistä cocktailiaan ja tehdä siitä mahdollisimman luontevaa, Yildiz kertoo.

HIMKOKin tislaamossa valmistuu akvaviittia, giniä ja vodkaa.
HIMKOKin tislaamossa valmistuu akvaviittia, giniä ja vodkaa.
Yunus Yildiz.
Yunus Yildiz.

HIMKOK

Storgata 27, Oslo

himkok.no 

  • Aloitti toimintansa 13. huhtikuuta 2015. Auki päivittäin aamukolmeen.
  • Norjan sana himkok tarkoittaa pontikkaa, millä viitataan baarin tiloissa toimivaan tislaamoon.
  • Baarissa on keskiviikkoisin ja torstaisin livemusiikkia, kuten jazzia tai swingiä, tuomassa kunnon cocktailbaaritunnelmaa. 
  • Suosii käsityöläistuotteita ja norjalaista tuotantoa. Ykkösalkoholina akvaviitti, jota tislaa itse ginin ja vodkan lisäksi.
  • Alakerran pääbaarin listalta löytyy 12–13 drinkkiä, yläkerran hanoista saa 7 eri cocktailia ja siideribaarista 4 hanacocktailia.

 

Akvaviitti näyttelee pääroolia

HIMKOKin tislaamossa valmistuu akvaviittia, giniä ja vodkaa. Ykköstuote on Pohjoismaiden ykkösalkoholi akvaviitti, johon tislaamonkin tuotanto keskittyy. Oman baarin lisäksi alkoholeja riittää myös myytäväksi muille baareille, löytyypä pulloja myös norjalaisen Vinmonopolet-alkoholiliikkeiden hyllyiltä.

– Olemme myyneet vuoden alusta jo lähes 5 000 pulloa. Siitä saamme varmasti suurimmaksi osaksi kiittää asiakkaitamme, sillä alkoholin mainostaminen on Norjassa kielletty. Lähes kaikki cocktailimme HIMKOKissa on tehty omista alkoholeistamme. Vuodenvaihteesta alkaen olemme myös valmistaneet pullotettuja cocktaileja myyntiin.

Aiemmin akvaviitti on ollut Norjassa lähinnä jouluryyppy. Nykyisin monikäyttöinen alkoholi on löytänyt tiensä myös cocktailbaareihin ja sen myötä nuorison laseihin. Akvaviitin käyttö on cocktailien myötä lisääntynyt myös Pohjoismaiden ulkopuolella.

– On hyvä muistaa, että voit vaihtaa lähes missä cocktailissa tahansa ginin akvaviittiin, jota ei ole ikäännytetty. Rommin, viskin ja konjakin sijaan voi puolestaan käyttää hyvää ikäännytettyä akvaviittia, Yildiz muistuttaa.

Tarjolla on seitsemän erilaista hanacocktailia.
Tarjolla on seitsemän erilaista hanacocktailia.

Hanacocktaileilla volyymia myyntiin

Hanacocktailit ovat osoittautuneet onnistuneeksi ratkaisuksi yläkerrassa, johon pakkautuu etenkin viikonloppuisin paljon asiakkaita. Tällä hetkellä hanacocktaileja saattaa mennä jopa 1 600–1 800 illassa.

– Taptailsit ovat loistavia, jos käytössä on oikea systeemi ja tiedät mitä teet. Olemme tehneet töitä niiden kanssa jonkin aikaa ja olemme nyt siinä pisteessä, että homma toimii hyvin. Baarissamme hanacocktailin saa hanaolutta nopeammin.

HIMKOKista lähtöisin oleva konsepti tunnetaan nykyisin Taptails International -nimellä. Tarjolla on sekä järjestelmä että cocktaileja tynnyreissä, joissa juomia voi säilyttää kolmisen kuukautta.

– Ja jos haluat tehdä omassa baarissasi, kuten me teemme HIMKOKissa, voisi olla hyvä idea tehdä kokeiluja erilaisilla hapoilla cocktailin happamuuden kanssa, jotta et käytä liikaa rahaa ja tuota hävikkiä.

HIMKOKin palkinnot ja ehdokkuudet

2015

Best New Opening – Oslo Barshow

2016

  • Sijalla 42 The World’s 50 Best Bars -listalla
  • Best Barprogramme – Oslo Barshow
  • Best High Volume Bar – Oslo Barshow
  • Ehdolla Tales of the Cocktailissa Best newly opened cocktail bar -sarjassa

2017

  • Sijalla 20 The World’s 50 Best Bars -listalla
  • Ehdolla Tales of the Cocktailissa International High Volume Cocktail Bar -sarjassa
  • Best High Volume Cocktail Bar – Oslo Barshow
  • Best Bar – Oslo Barshow
  • Ehdolla 10 Best European Bars -sarjassa Mixology Awardsissa