Helsinki International Beverage Competition on alkoholijuomien uusin pilipalikilpailu

Maailmalla on lukemattomia eri alkoholijuomien laatukilpailuja, joista suuri osa järjestetään helpon rahan toivossa. Vastineeksi osallistumisesta kilpailuun tuottajille luvataan markkinointityökaluja, mutta laatukilpailujen lupauksista vain ani harva kestää kriittistä tarkastelua. Nyt tämä trendi on tullut myös Suomeen.

Alkoholikilpailuista puhuttaessa on aluksi hyvä tehdä ero niin sanottujen aitojen kilpailujen ja laatukilpailujen välille. Aidoissa kilpailuissa eri juomia arvioidaan rinnakkain ja ne asetetaan keskinäiseen paremmuusjärjestykseen palkitsemalla esimerkiksi jokaisesta kategoriasta kolme parasta tuotetta.

Laatukilpailuissa puolestaan jokainen tuote pisteytetään ennalta määrätyllä asteikolla. Tiettyyn haarukkaan osuva pistemäärä oikeuttaa kulta-, hopea- tai pronssimitaliin. Mitä tunnetumpi ja arvostetumpi laatukilpailu on kyseessä, sitä paremmin siitä saadut mitalit auttavat myös kuluttajaa valintatilanteissa.

Sitten on niitä kilpailuja, joilla on vain komealta kalskahtava nimi, jolla luodaan mielikuva jostain tärkeästä; kuluttajaa ja pahimmillaan myös juoman kilpailuun ilmoittanutta tuottajaa johdetaan pahasti harhaan. Näin tekee muun muassa uusi Helsinki International Beverage Competition, jossa luiden ympärillä ei ole lihaa nimeksikään. 

Hälytyskellot soivat

Olen kirjoittanut paljon eri kilpailuista, varsinkin olutkilpailuista, ja tutustunut niihin laajalti myös tuomarin roolissa. Kun toukokuussa kuulin ensimmäistä kertaa HIBC-kilpailusta ja luin järjestäjän nettisivut, hälytyskellot alkoivat soida saman tien.

Kilpailu toteaa tähtäävänsä pääasiassa kansainvälisille markkinoille ja toivoo saavansa mukaan pieniä ulkomaalaisia laatutuottajia. HIBC tarjoaa sivuillaan suuria puheita ja vielä suurempia lupauksia, mutta todellisuus verhon takana on täysin toinen.

Herättää hienoista hymähtelyä, että kansainväliselle huipputasolle itsensä asemoinut kilpailu on saanut sponsoreikseen porvoolaisen ravintolalaivan, kuopiolaisen keskitason olutravintolan ja alle 400 Facebook-tykkäystä keränneen suomalaisen nettikasinon. Siitä on hyvä lähteä esikuviaan ja kilpailijoitaan haastamaan, mene ja tiedä.

Eräs tuotteensa mukaan ilmoittanut valmistaja kertoo saaneensa lupauksen, että paikalla on paljon maahantuojia ja ostajia. Kysytäänpä asiaa kilpailun järjestelyistä vastaavalta yrittäjältä Jimi Uimoselta.

– Emme ole kommunikoineet maahantuojien kanssa ollenkaan, Uimonen sanoo.

Pientä bisnestä ilman meriittejä

Kilpailun järjestää Solve Group Oy, jonka päätoimiala on kaupparekisterin mukaan muu liikkeenjohdon konsultointi (70220), ei siis vaikkapa messujen ja kogressien järjestäminen (82300).

– Kummallakin meidän tiimissä on baaritaustaa, mutta kilpailutapahtuman järjestämisestä meillä ei ole aikaisempaa kokemusta, Uimonen toteaa kysymykseeni järjestäjien ansioista alkoholibisneksessä.

Internetin hakutoiminnolla selviää, että nelisen vuotta sitten Uimonen on kertonut julkisuudessa koivuveden vientisuunnitelmistaan Aasiaan. Silloisissa lehtihaastatteluissa miehen henkselit paukkuivat ja puheet olivat suuria, mutta tulokset jäivät vähäisiksi. Vuonna 2017 Uimosen osittain omistama juoma-alan yritys teki 7 000 euron liikevaihdolla 2 000 euron tuloksen.

Sama näyttäisi olevan suunta nyt. Uimonen havittelee kilpailuun mukaan noin sataa eri tuotetta, joilla liikevaihtoa syntyisi 8 500 euroa. Toisin sanoen tuloksena olisi mukavasti taskurahaa ja alkoholijuomia illanistujaisiin.

Puolet tuomareista ummikkoja

Verkkosivujen mukaan kilpailun tuomaristossa istuu suomalaisia ja kansainvälisiä asiantuntijoita, maahantuojia, ostajia, kuluttajia ja kriitikoita. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Kysytäänpä jälleen Uimoselta.

– Meillä on 19 tuomaria, joista yhdeksän edustaa harrastelijoita ja kuluttajia. Siellä on myös pari ihan entry level -kuluttajaa, koska halusimme monipuolista näkemystä. Kymmenen tuomareista on sitten ammattihenkilöitä alalta kuten baariammattilaisia, mies vastaa ja lisää, että tuomareille ei makseta palkkaa.

Sama suomennettuna: Kilpailussa on alle 20 tuomaria juomapalkalla ja heistä puolet pelkällä kuluttajakokemuksella. Toinen puoli on ammattilaisia, joiden työ liittyy jollain tavalla alkoholiin. Hurraa! Mahalasku pitkästä uhosta.

Kun kysyn tuomariston nimiä, Uimonen vaikenee.

– Olemme alusta asti luvanneet, että tuomariston nimiä ei kerrota, elleivät he itse tee aloitetta. Haluamme myös välttää sellaisen tilanteen, että joku tuottajista ottaisi yhteyttä tuomareihin.

Sen verran tuomariston rekrytoinnista Uimonen silti paljastaa, että jos kilpailu järjestetään myös ensi vuonna, luvassa on isoja muutoksia. Vastaus paljastaa, että uskottavaksi kilpailuksi on vielä matkaa.

– Tarkoituksena olisi saada vielä enemmän painoa kuluttajatuomaroinnille ja nostaa kuluttajien määrää tuomaristossa 50:een, koska kuluttaja kuitenkin loppupeleissä määrää, menestyykö tuote markkinoilla vai ei, Uimonen pohtii.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva: Sebastian Trzaska