Kåskan taustalla on huomioita baarielämästä. Myös kyselyn tulokset tukevat Eetu Topon ja Fred Karlssonin ajatusta: 84 prosenttia ihmisistä haluaisi vähentää alkoholinkäyttöä. Toisaalta kolmella neljästä alkoholinkäyttö liittyy sosiaalisiin tilanteisiin. 

– Alkoholissa mennään nyt laatu edellä; viina sinänsä ei kiinnosta ihmisiä, Eetu Topo toteaa.

Niinpä Topo lähti pohtimaan sitä, miksi ginissä olisi oltava 40 prosenttia alkoholia, jos päätavoite on olla yhdessä ja nautiskella. Voisiko juoma olla miedompaa? Topo ja Karlsson ovat kehittäneet aromaattisen 15-prosenttisen tisleen, joka todistaa, että voi olla, maun kärsimättä.

– Kåska-tonicissa on noin kolme prosenttia alkoholia, kun normaali gin & tonic on vahvuudeltaan noin kymmenenprosenttinen. Vertailimme markkinoilla olevia tuotteita ja teimme sellaisen, jota ei vielä ole, siksi emme menneet lähelle nollaa. Maku ja kokemus ovat optimaalisia 15 prosentissa.

Kåska tislataan omintakeisin menetelmin.

– Kukaan ei tislaa kuten me. Kumppanimme on Hermannin viinitila, jolla on vankka ammattitaito, ja yhteistyössä löysimme keinon saada maku säilymään, Topo kertoo. 

Maku perustuu pääraaka-aineeseen kuuseen, jota tukee sitruuna. Osa tislaamisesta tapahtuu huoneenlämmössä, sekö on maun salaisuus?

Miksi? No siksi

Eetu Topo listaa kolme asiaa, miksi Kåska haluaa muuttaa asioita:

– Tykkäämme hyvistä juomista, mutta emme humaltumisesta. Pienet päivittäiset teot ovat myös keino vaikuttaa ympäristöön ja itseemme. Lisäksi haluamme tuoda ihmisiä yhteen.

Muihin tislaamotuotteisiin verrattuna vain noin kolmanneksen alkoholia sisältävä Kåska on vastaus kaikkiin näihin kysymyksiin. Se on miesten tulkinta 2020-luvun juomasta. Parin vuoden mittainen tuotekehitystyö on likimain maalissa.

– Nyt, 70 reseptiä myöhemmin, voimme esitellä Kåskan, maailman ensimmäisen keskivahvan, sokerittoman alkoholin. Se on tisleiden tulevaisuus, ja haluamme olla ensimmäisten joukossa uudessa aallossa, Topo ja Karlsson sanovat.

Miehet uskovat tislekentän murtuvan ja juomisen muuttuvan pysyvästi. He haluavat rakentaa tulevaisuutta, johon kuuluu ”vähemmän alkoholia, vähemmän sokeria ja vähemmän tökeröintiä.” Topo maalailee, että kyseessä voisi olla jopa uudenlainen käyttäytymismalli, uusi suomalainen ystävällisyys.

Nykytyyliin kuuluu myös tiivis yhteistyö tuotteen käyttäjien kanssa. Ensimmäiset baarit, joissa Kåskaa miksaillaan, auttavat myös keräämään fiiliksiä, joita juoma synnyttää. Topo ja Karlsson uskovat silti, että Kåskan päämarkkina on muualla kuin parhaissa cocktailbaareissa, joissa jo hanskataan matala-alkoholisten cocktailien luominen. Kåskan avulla siitä tulee nimittäin helppoa muillekin.

Helsinki Drink Festival oli menestys

Kolmatta kertaa järjestetty Helsinki Drink Festival kokosi viikonlopun aikana Helsingin Vanhalle ylioppilastalolle liki 3 000 nautiskelijaa.

Vahvasta trendistä kertoo alkoholittomien juomien suosio: arviolta 20 prosenttia myydyistä juomista oli alkoholittomia. Niissä oli valinnanvaraa, muun muassa Lucy in the Skyn baarimestari Matias Pietarinen valmisti slush-pohjaisia mocktaileja ja cocktaileja.

Pääkaupunkiseudun upeinta terassia Keilaniemessä isännöivä Pietarinen povaa kesähitiksi slush-juomia. Hän aikoo tehdä slush-pohjia maisematerassilla niin cocktaileja kuin mocktailejakin varten. Pietarisen vinkki on, että slush onnistuu myös maitopohjaisena eli mahdollisuuksia on miltei äärettömästi. Helsinki Drink Festivalilla hän tarjoili muun muassa konjakilla viimeisteltyä raparperi-slushia.

Helsinki Drink Festivalin Jeremias Sarvela listaa festivaalin kiinnostavimmat tiskit:  

– Kyrö kiinnosti jälleen. Baareista Flavorium oli ylitse muiden. Beefeaterille kertyi jonoksi asti drinksujen ostajia sen jälkeen, kun heidän drinksunsa valittiin tapahtuman parhaaksi cocktailiksi.

Sarvela lupaa HDF:lle jatkoa ja paljastaa samalla, että muutakin on luvassa. 

– Helsinki saa uuden juoma- ja ruokatapahtuman Komplex Beyond Complex. Paikkana on Kaikun kompleksi 4–5. syyskuuta. Cocktailbaarien lisäksi nostamme viini- ja ruokakumppaneita enemmän esiin, ja tapahtuma on myös astetta viihteellisempi. Musiikki ja muu katukulttuuri tulevat olemaan isommassa roolissa, lupaa Sarvela.

Cocktail-kouluista uusvanhoja ideoita

Festivaalin oheisohjelmaan kuului lukuisia maahantuojien järjestämiä työpajoja. Bacardin ja Martinin cocktail-koulussa valmistettiin Juho Eklundin opastuksella aitoon tapaan hämmentäen Negroni, Negroni Spagliato ja Americano. Kaiken pohjana on Negroniin tasasuhteessa käytettävä ginin, vermutin ja bitterin yhdistelmä. Cocktailien ero on hiuksenhieno: Negroniin käytetään giniä, jonka Spagliatossa korvaa kuohuviini. Americano on vielä kevyempi versio: kuohuviinin sijaan pidentäjänä on sooda. 

Myös Jim Beam -lähettiläs Jonatan Östblom Smedje suosii klassikoita. Hän opasti kädestä pitäen Highballin rakentamisen. Hän muistutti, että tämäntyyppiset pidennetyt juomat ovat jäänne kieltolain ajalta – silloin ihmiset tottuivat juomaan huonolaatuista kotipolttoista viinaa ginger alen kaltaisten makeiden limonadien saattelemana.

Highballiin ei viskin lisäksi paljoa tarvita: kunnon ripsaus Angostura bitteriä, runsaasti jäitä, ginger alea ja appelsiinilohko.

Fever Tree kutsui työpajaan, jossa maistettiin koko premiumlaatuisten tonic-vesien sarja sopivien ginien kanssa. Julie Jensen opasti vuonna 2005 syntyneen tonic-merkin saloihin ja maistatti juomat järjestyksessä. Talon signature, bolivialaisperäisellä kiniinillä maustettu Premium Indian Tonic sai seurakseen Kyrö Napuen Ginin. Mediterranean Tonicin yrttiset aromit pääsivät oikeuksiinsa Monkey 47:n kanssa. Kurkun ja seljankukan liitto muistutti viime kesien hittidrinkistä Hugosta – kokeile vaikka Elderflower Tonic ja Hendrick’s! Pinkin ginin buumiin sopii Aromatic Tonic Water, tällä kerralla Beefeater 24:n kanssa. Sisilialaisista sitruunoista aromia ammentava Lemon Tonic paritettiin trendikkääksi povatun oratuomenmarjaginin kanssa.