Tietokirjailija, futuristi ja toimittaja Elina Hiltunen kertoi Entertainment Business Arenan kuulijoille tulevaisuuden ennustamisesta ja voidaanko sitä ennustaa.
– Vastaus on ei, tulevaisuutta ei voida ennustaa, mutta voidaan tehdä hyviä arvauksia.
Arvausten rakennusaineeksi Hiltunen otti tämän päivän faktat eli trendit ja mielikuvituksen.
Megatrendeistä mainittakoon kaikille tutut ilmastonmuutos, kansainvälistyminen, väestön ikääntyminen ja digitalisaaatio. Näitä täydentävät Hiltusen mukaan juuri nyt pinnalla olevat kuluttajatrendit: Minä, täydellinen minä, Pelon asiakkaat, Meitä on moneksi ja Some-sankari.
Täydellisen minän ruumiillistuma on Kim Kardashian, joka on virittänyt henkilöbrändäämisen huippuunsa. Pelon asiakkaat näkevät uhkia kaikessa ja pelko myy. Hiltunen mainitsi esimerkkinä pelosta ja sen tarjoamista mahdollisuuksista taannoisen natriumglutamaattikeskustelun. Meitä on moneksi on vastatrendi täydelliselle minälle, ja siinä korostuu erilaisuuden esiintuominen ja hyväksyttävyys. Some-sankarit ovat uudenlaisia tähtiä ja julkkiksia; instatähtiä, tubettajia, mielipidevaikuttajia ja trendi muodostuu heidän seuraamisestaan.
Mutta miten tulevaisuuteen voisi katsoa?
Omaa ja oman toimialan tulevaisuutta voi Hiltusen mukaan arvailla juuri trendien avulla.
– Tulevaisuuteen voi varautua esimerkiksi pohtimalla, miten trendit kehittyvät: mitkä trendeistä kasvavat, mitkä kuihtuvat, voiko joku trendi hävitä kokonaan.
Entä millaisia tuotteita omalle toimialalle ja omalle yritykselle voi syntyä, jos muutama trendeistä yhdistyy?
– Heikkoja signaaleja on jatkuvasti olemassa ja niitä voi luodata ja analysoida.
Hiltusen mukaan tulevaisuudelle voi hyvinkin olla mahdollista täysin uudenlaisten tuotteiden ja alojen syntyminen. Ajallemme on tyypillistä, että toimialojen raja-aitojen kaatuminen. Esimerkkeinä hän mainitsee uberin, airbnb:n ja kuvaavimpana mahdollisuuksien horisontin laajuudesta pikaruokaketju KFC:n ja maustevalmistaja McCormickin voimien yhdistämisen tuloksena syntyneen syötävän, kananmakuisen kynsilakan.
– On kuitenkin syytä pitää mielessä, että trendit ovat tätä päivää ja historiaa. Ne eivät sellaisenaan kuvaa tulevaisuutta, vaan ne voivat olla enemmänkin ponnahduslauta tulevaisuuteen, varoittaa Hiltunen.
– Meidän täytyy olla jatkuvasti valppaina, sillä tulevaisuus rakentuu koko ajan ympärillämme, ja mikä tärkeintä, se ei vain tapahdu vaan voimme itse lähteä rakentamaan sitä. Meillä on oikeastaan ihan velvollisuus rakentaa tulevaisuutta aktiivisesti, hän jatkaa.