FEW Spiritsin Paul Hletko: Yhteistyön avulla voimme kaikki oppia tislaamaan turvallisemmin ja paremmin

Suomessa vieraillut yhdysvaltalaisen FEW Spiritsin omistaja ja master distiller Paul Hletko uskoo, että yhteistyötä syventämällä pienet tislaamot voivat hyötyä oppimalla toinen toisiltaan. Tätä missiota edistämään on perustettu American Craft Spirits Association (ACSA), ja Hletko on ollut siinä mukana alusta asti.

Vuonna 2011 toimintansa aloittanut FEW Spirits on tätä nykyä yksi Yhdysvaltain arvostetuista craft spirits -tuottajista, ja sen tuotevalikoimaan kuuluu kolme erilaista giniä ja viskiä. Yrityksen kotipaikka on Yhdysvaltain kieltolain syntysijoilla Evanstonissa, hieman yli 20 kilometriä Chicagosta pohjoiseen.

FEW Spiritsin omistaja ja master distiller Paul Hletko sanoo, että craft spirits -tuotteiden noste Amerikassa jatkuu erittäin vahvana. Tällä hetkellä toimialalla hätyytellään jo 30 prosentin vuotuista kasvua sekä tuotantomäärissä että myynnissä mitattuna.

Huimista kasvulukemista huolimatta craft-tisleiden osuus on edelleen vain neljä prosenttia kokonaispotista, joten kakkua riittää jaettavaksi vielä pitkään.

– Käsityönä tehdyt viskit eivät ole pois isojen tislaamojen myynnistä, päinvastoin. Ne itse asiassa vain lisäävät viskin suosiota, ja siitä hyötyy koko ala, Hletko sanoo.

Yhteistä ja erilaista

Puhe kääntyy pienpanimoiden globaaliin läpimurtoon. Hletko toteaa, että olutvallankumouksella ja craft spirits -buumilla on paljon yhteistä, joskin ilmiöiden syntyhistoriat poikkeavat toisistaan kuin yö ja päivä.

Olutvallankumoukseksi kutsutaan vuosituhannen alussa Yhdysvalloissa vauhtiin päässyttä liikehdintää, jossa pienpanimot Stone Brewingin johdolla alkoivat aggressiivisesti haastaa vanhoja teollisia oluenvalmistajia. Eurooppaan tämä yksilöllisyyttä ja rehvakasta asennetta korostava liike rantautui noin vuosikymmentä myöhemmin johtotähtenään skotlantilainen BrewDog-panimo.

– Pienpanimoissa ja -tislaamoissa on paljon samoja piirteitä. Niiden molempien takana on omaan alaansa tunteen palolla ja rakkaudella suhtautuva joukko ihmisiä, sellaisia, jotka aidosti välittävät siitä mitä tekevät, Hletko aloittaa.

Hletkon mielestä nimenomaan intohimo paremman alkoholijuoman valmistamiseen on panimoita ja tislaamoja yhdistävä tekijä, inspiraation ja motivaation lähde. Sen sijaan käsityöpanimoiden ja pientislaamojen lähtökohta vaikkapa markkinoiden näkökulmasta on tyystin erilainen.

Amerikkalaisen oluen ja viskin historiallisia taustoja vertaillessaan Hletko asettaa sanansa tarkkaan.

– Sanoisin niin, että Amerikassa olut on perinteisesti mielletty alempien sosiaaliluokkien juomaksi, eikä sen laatuun ole panostettu kovin paljoa. Se ei ehkä ole ollut niin hyvää kuin se olisi voinut olla, kunnes 1990-luvulla suunta muuttui. Pienpanimot alkoivat saada sanomaansa läpi, ja nykyään amerikkalainen käsityöolut on yksi maailman parhaista, mies tuumii.

– Mutta viskin suhteen alkutilanne oli aivan toinen. Meillä ei ollut huonoja viskejä, ja siitä on paljolti kiittäminen yksityiskohtaista lainsäädäntöä. Amerikassa on aina tuotettu laadulla mitaten fantastisia viskejä.

Käytännössä lähtökohtien vastakkaisuus heijastuu tapaan, jolla tuotteita markkinoidaan. Siinä missä käsityöpanimot korostavat laadullista erottautumista establishmentista, esimerkiksi Few Spiritille isot tislaamot kuten Jack Daniels on "hyviä ja arvostettuja ystäviä".

– Pientislaajana en voi lähteä markkinoimaan tuotteitani sillä kulmalla, että isot tekisivät bulkkia tai sekundaa. Sen sijaan lupaamme tehdä vähintään yhtä hyvää ja nostaa rimaa entistä korkeammalle.

Se onnistuu parhaiten yhteistyöllä muiden craft spirits -tislaamojen kanssa.

 

Koko toimialan asialla

Nyt päästään yhteen Hletkon lempiaiheista, joka on American Craft Spirits Association (ACSA), voittoa tavoittelematon pienten tislaamoiden yhteistyöelin.

– Me tuomme craft-tislaamot yhteen, jotta voimme oppia toinen toisiltamme ja sitä kautta pystymme kaikki valmistamaan entistä parempia alkoholijuomia.

Tässä istuu mies, joka todella tietää mistä puhuu. Hletko on ollut perustamassa järjestöä, istunut pitkään sen hallituksessa ja ollut presidenttinä vuosina 2016–2018.

ACSA:n missiona on siis tuoda riippumattomat tislaamot saman pöydän ääreen ja kehittää koko toimialan tuotantoprosesseja.

– Yksi iso asia meille on turvallisuuskoulutus. Ihmiset eivät kovinkaan usein ymmärrä, että tislaaminen on lähtökohtaisesti erittäin vaarallista. Pahimmassa tapauksessa saatat loukkaantua vakavasti tai jopa kuolla. Me pyrimme koulutuksen avulla parantamaan työturvallisuutta.

Toinen keskeinen tehtäväkenttä liittyy viestintään ja kommunikointiin lainsäätäjien kanssa. Tuloksia kelpaa esitellä.

– ACSA:n ansioksi voidaan lukea muun muassa se, että kuluvan vuoden alusta craft-tislaamoiden verotusta laskettiin 13,50 dollarista 2,70 dollariin gallonalta.

– Kehittyminen kuulostaa isolta ja ylevältä sanalta, mutta todellisuudessa se on pieniä askeleita kohti laadullista muutosta parempaan. Yhteistyön avulla voimme oppia tislaamaan turvallisemmin ja paremmin, sen turvin pystymme parantamaan myyntiä ja markkinointia sekä kommunikoimaan uskottavasti lainsäätäjien suuntaan, Hletko summaa.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska