Helsingissä järjestetyn Entertainment Business Arenan paneelikeskustelussa pohdittiin, millä tapahtumatuotannon työkaluilla rakennetaan tulevaisuuden tapahtumat. Yhtä, kaiken kattavaa työkalua ei varmaan kukaan pysty luomaan.

Tulevaisuuden tapahtumat rakennetaankin integroitavien työkalujen avulla ja datan ohjaamana. Paneelin keskustelijat totesivat, että datan käyttö on vielä lapsen kengissä kaikilla.

– Jos myyntijohtajilta kysyy, mikä on Google-mainoksen ROI, vastaus annetaan senttien tarkkuudella. Jos saman kysymyksen esittää tapahtumista, vastauksia ei ole juuri kellään. Verkkokaupasta tiedetään, mistä asiakas tuli, mitä hän kaupassa teki, mitä osti ja mitä ei. Tässä mielessä tapahtumissa on valtavasti hyödyntämätöntä maaperää ja mahdollisuuksia: tapahtumakäyttäytymisen seurantaan tarvittaisiin työkalu, kiteytti Lyytin Petri Hollmén.

Optimoinnin ja datan huumassa on kuitenkin hyvä pitää mielessä, että tulevaisuuden tapahtumat ovat mahdollisia vain, jos asiakkaat ovat tyytyväisiä. 

Paneeliin osallistuivat Petri Hollmén Lyytiltä, Mari Hatakka Lippupisteeltä, Anna Arvola Meltwaterilta, Sarianna Matikainen Nelonen Media Live Oy:stä ja Petra Peltovako Koko Lahti Oy:stä.