Drinkkicatering on hyvä tapa tehdä lisäbisnestä

Baaritoiminnan ohessa drinkkicateringin pyörittäminen on hyvä tapa tehdä lisäbisnestä niin kiireisellä juhlakaudella kuin hiljaisempina sesonkeina. Helsinkiläinen Son of a Punch on saanut työllistettyä henkilökuntaansa paremmin cateringin myötä. Ravintolatoimenjohtaja Julia Kokki antaa vinkit hyvän cateringin pyörittämiseen.

– Drinkkicateringin pystyyn laittaminen onnistuu yllättävän helposti, Son of a Punchin ravintolatoimenjohtaja Julia Kokki kertoo.

– Teimme alkuun keikkojen esivalmistelutyöt pienten baariemme takatiloissa. Autona oli pitkään huonokuntoinen henkilöauto.

Nykyään SOAP:n cateringiä pyörittää Joni Virta, joka vastaa yrityksen kaikista catering-toiminnoista. Autoja SOAP:lla on muutama ja misat tehdään Pizzeria Via Tribunalin ravintolakeittiössä.

– Kunnolliseen autoon kannattaa kyllä investoida. Aikaa säästyy huomattavasti, kun ei tarvitse ajella edestakaisin, Kokki toteaa.

Cateringtoimintaa suunnittelevalle Kokilla on muutamia neuvoja. Ensinnäkin on hyvä tiedostaa omat resurssit.

– Tarjouskyselyitä tulee kymmenestä hengestä aina useiden tuhansien henkien tilaisuuksiin. On hyvä ymmärtää, miten paljon tavaraa cateringin pyörittäminen vaatii. Jos esimerkiksi viikonloppuna on kaksi baaria auki ja siinä sivussa muutama keikka, tarvitaan yritykselle shakereita yli 50 kappaletta. Sujuvuuden vuoksi meillä on tarjolla myös liikuteltava baaritiski, jonka vuokrausta tarjoamme keikkojen yhtey­dessä. Olemme kuitenkin rakentaneet baareja myös esimerkiksi toimistojen vastaanottotiskeille, mikä toimii oikein hyvin.

Hinnoitteluun kannattaa myös käyttää aikaa. Toiminta menee helposti pakkasen puolelle, jos hinnat eivät ole kohdillaan.

– Kun siirryin baarin puolelta tekemään cateringkauppaa, tuntuivat hinnat alkuun todella korkeilta. 50 hengen tilaisuuteen saattaa kuitenkin upota yli 20 henkilötyötuntia ja lisäksi on huomioitava erilaisia kustannuksia, kuten parkkimaksut, bensakulut ja niin edelleen.

Haasteita ja hyötyjä

Suurimmaksi haasteeksi Kokki kokee sen, et­teivät asiakkaat ymmärrä palvelun todellista hintaa.

– Meille tulee melko paljon tarjouskyselyitä, joiden budjetti on aivan liian pieni esitettyihin toiveisiin nähden.

Toinen haaste on keikkojen kausiluonteisuus ja kysynnän vaihtelu.

– Meillä on siitä syystä vain yksi kokoaikainen työntekijä cateringissä, vaikka liikevaihdollisesti se pyöriikin hyvällä tasolla.

Cateringin isoimmat kulut syntyvätkin työvoimasta. Jos cateringiä saadaan pyörittämään osa-aikainen tai yrittäjähenkinen tekijä, kenelle työmäärän vaihtelu ei ole ongelma, riskit pienenevät huomattavasti.

Hyvin organisoidussa cateringissä on kuitenkin kaksi huomattavaa hyötyä sitä pyörittävälle baarille. Ensinnäkin työvoimaa voidaan työllistää paremmalla tasolla. Lisäksi keikat tuovat vaihtelua työrutiineihin, millä saadaan motivoitua työntekijöitä. Cateringin avulla saadaan myös ristiinmarkkinoitua toimipisteitä. Kun baarin yksityistilaisuudessa asiakas kysyy, onko drinkkejä mahdollista tulla tekemään myös heidän toimistolleen, on paketti jo valmiina.

Yksityistilaisuuksista lisäbisnestä juhlakaudelle

Aina ei kuitenkaan tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan lisäbisnestä tehdäkseen. Oman baaritilan vuokraaminen yksityistilaisuuksia varten on cateringin lisäksi hyvä keino myynnin tehostamiselle. Suunnitelmallisuus on tässäkin valttia. Oikeansuuruinen myyntitakuu pitää huolen, ettei parhaita myyntitunteja myydä liian halvalla.

– Ennen tilaisuutta koko baari on mahdollisesti tyhjennettävä asiakkaista ja tila on tyhjänä jonkin aikaa yksityistilaisuuden jälkeenkin. Nämä myyntiajat on otettava huomioon hinnoittelussa.

Yksityistilaisuuksien järjestämisessä on myös työvoimakustannuksiin liittyviä etuja.

– Asiakkaat yleensä toivovat vähän lyhyempää erikoislistaa, joten henkilökuntaa saatetaan tarvita jopa vähemmän kuin normaalina iltana.

Päiväsaikaan järjestettävillä yksityistilaisuuksilla saadaan myös venytettyä myyntiaikaa normaalia pidemmäksi. Yritysporukoille järjestettävät cocktailkoulut, tastingit ja muut tapahtumat myöhäisiltapäivinä ovat hyvä tapa saada lisää kauppaa. Jouhevan myynnin kannalta selkeät tilaesittelyt, valmiit palvelupaketit ja varausautomaatio ovat tärkeässä roolissa.

Muista nämä drinkkicateringiä suunnitellessa!

  • Mieti alkuun, millä kapasiteetilla pystyt cateringiä pyörittämään.
  • Rakenna konsepti selkeäksi, jotta sen myyminen on helppoa.
  • Valmistaudu käyttämään paljon aikaa asiakaspalveluun ja tarjousten tekemiseen.
  • Autoon investoiminen kannattaa, jos aikoo tehdä yli viiden hengen keikkoja.
  • Keikoille kannattaa viedä mukaan kaikki tarvittava roskiksista lähtien.
  • Pidä tuote yksinkertaisena, jotta saat pidettyä standardit korkealla.
Julia Kokki.
Julia Kokki.

Julkaistu Shaker-lehden 3/2020 Juhlaekstrassa.

Tilaa Shaker!