Christian Hickey.

SINEBRYCHOFFIN On Trade -kanavajohtaja Christian Hickey pitää tärkeimpänä syynä ottaa käyttöön DraughtMaster-järjestelmä pääsyä laajemman craft- ja erikoisoluiden valikoiman äärelle. Kun DraughtMaster lanseerattiin 2,5 vuotta sitten, valittavana oli 11 olutta. Nyt valikoima on kehittynyt niin, että ravintola voi tämän vuoden aikana valita 25 oluesta, siideristä ja lonkerosta. Vaikka myynnistä noin 85 prosenttia on perusolutta, valikoimaa pitää olla, ja se luo kiinnostusta.

Ravintoloilla on jo pitkään ollut haasteita saada houkuteltua ihmiset pois kotisohvilta. Ravintolaan lähtöön pitää olla syy, ja se voi olla laadukas olut. DraughtMaster huolehtii, että olut on tarjolla raikkaana vähintään 30 päivän ajan.

– DraughtMasterilla annostellun oluen tuoreus ja laatu synnyttää eroa kilpailijoihin, lupaa Christian Hickey.

Hickey näkee DraughtMasterin tuovan intohimoa oluen tarjoiluun. Se myös tehostaa työtä: 20-litrainen astia on kätevämpi käsitellä kuin teräsastiat, hävikkiä syntyy vähemmän ja pesut hoituvat melkein itsestään.

– DraughtMaster tuo ravintolaan lisää rahaa, Hickey summaa.

Sinebrychoffilla on tästä jo näyttöä, sillä yli puolet panimon asiakkaista on siirtynyt DraughtMasterin käyttäjiksi. Keskimäärin myynnin kasvu on ollut kahdeksan prosenttia.

– Olemme kasvattaneet markkinaosuuttamme hanaoluessa, ja uskon, että se on osittain DraughtMasterin ansiota kategoriassa, jossa on muuten laskeva suunta, Hickey iloitsee.

Laadukkaampi olut

DraughtMasterin ansiosta ravintolat tarjoilevat nyt entistä laadukkaampaa olutta. Järjestelmä säilyttää oluen ensiluokkaisessa kunnossa peräti kuusi kertaa tavanomaista astiaa pidempään, joten myyntiaika on vähintään kuukausi. 

Olut pusertuu pehmeästä astiasta tarjolle ulkoisen paineen avulla, joten tarjoilussa ei tarvitse käyttää apuna ponnekaasua tai hiilidioksidia. Kun olut ei joudu kosketuksiin minkään ylimääräisen kanssa, se ei pääse pilaantumaan.

Hickey korostaa, että kyseessä ei ole pelkästään laadukas juoma, vaan koko elämys rakentuu laadukkaasti:

– Olemme tarkkoja siitä, että oluet tarjoillaan oikeista laseista. Kyse ei ole pelkästään oluesta vaan kokonaiselämyksestä, ja siihen vaikuttavat kaikki seikat: oikea olutlasi, oikea tarjoilulämpötila ja oikein laskettu olut.

Helpompi arki

Jokainen baarityöntekijä muistaa, miten panimon väki tuli pesemään hanajärjestelmän sovittuna aikana. DraughtMasterin kanssa hygienia hoituu melkein itsestään: systeemi ilmoittaa, kun on pesun aika, ja pesu onnistuu ravintolalle sopivana hetkenä yhdellä napin painalluksella. Olutastioita ei tarvitse saada tyhjäksi ennen pesua, sillä järjestelmä sinetöi oluen turvaan pesun ajaksi.

Kun ravintolat avasivat koronasulun jälkeen uudelleen 1. kesäkuuta, DraughtMasterista oli paljon etua.

– Ne, joilla oli DraughtMaster, saattoivat vain laittaa sen päälle, kun taas meidän laitepalvelun piti laittaa kuntoon kaikkien niiden asiakkaidemme hanalaitteisto, joilla on käytössä teräsastiat. Se oli varmasti laitepalvelumme historian suurin työrupeama, Hickey kertoo.

Hickey kertoo, että osana DraughtMasterin kehitystyötä myös puhdistusta parannellaan. Samanaikaisesti työstetään monia osa-alueita: koko laitteiston elinkaarta on tarkoitus pidentää, samoin jäähdytysjärjestelmää parantaa, jotta hanoja voisi olla enemmän.

Jatkossa DraughtMasterista saadaan irti yhä enemmän tietoa. Pilottiravintolat muilla Carlsberg-konsernin markkinoilla ovat jo kokeilleet systeemiä, jossa jäljellä olevan oluen määrän saa mitattua digitaalisesti. Myös ajantasainen myyntitieto on innostanut ravintolapäälliköitä.

Läsnä palvelutilanteessa

Christian Hickey kertoo yhden DraughtMasterin ominaisuuden herättäneen suuria tunteita. Järjestelmästä puuttuu nappi, josta voi painaa tuopillisen laskeutumaan automaattisesti.

– Vapaa annostelu on DraughtMasterin kiistanalaisin ominaisuus. Se herätti alussa paljon kysymyksiä ja tulee aina yllätyksenä uusille käyttäjille.

Britannian olutkulttuuriin kasvanut Hickey huomauttaa, että automaattinappeja ei harrasteta olutmaissa. Hän näkee vapaassa kaadossa paljon hyvää:

– Tässä kohtaa intohimo olueen tulee mukaan kuvaan, samoin kokemus ja laatu.

Puhumme hyvästä oluesta Buenos Airesissa, Aki Kaurismäen ja kumppaneiden ravintolassa Eerikinkadulla. Toimitusjohtaja Heikki Heimo muistuttaa, että kiireisenä iltana oluttuopin valuessa ehtii valmistella kaksi gin & tonicia.

– Vapaa laskuhana muuttaa rutiinit: lasista pitää pitää kiinni, olla mukana koko ajan. Se on kansainvälinen tapa kaataa olutta, ja mukaan tulee palveluaspekti, olet läsnä tilanteessa. Vapaa kaato on varmasti lisännyt sosiaalisuutta; kun tarjoilija pysyy tilanteessa koko ajan, sanotaan muutakin kuin ”kaksi Karhua”. Se on asiakkaillekin kiva, kyllähän ravintolasta haetaan sosiaalista kontaktia, Heimo kuvailee.

Palvelua parantaa myös se, että DraughtMasterin hanalätkän takapuolelle on laadittu luonnehdinta oluesta. Myös ne henkilökunnasta, joille olut ei ole sydämenasia, osaavat nyt kertoa paremmin oluista ja myydä oikean oluen asiakkaan toiveiden mukaan.

DraughtMasterin hyvä mittakaava

Buenos Aires otti DraughtMasterin käyttöön heti avautuessaan elokuussa 2019. Heimolla oli jo kokemusta systeemistä Kiasman ravintolassa.

– Kiasman kaltaisessa paikassa DraughtMaster toimii hyvin. Jokainen olut on hyvä, Heimo sanoo.

Myös Buenos Airesissa, joka on keskustan pienten tilojen ravintola, monet DraughtMasterin parhaista puolista pääsevät oikeuksiinsa.

– Tila maksaa, DraughtMaster taas on kompakti systeemi. Pakkausmalli on helposti varastoitava, se vie vain vähän tilaa, ja anniskeluun suunniteltuun telineeseen mahtuu monta astiaa päällekkäin, Heikki Heimo kertoo.

Hyviin puoliin Heimo laskee myös tankinvaihdon yhteydessä syntyvän hävikin pienuuden. Pakkauksen pienehkö koko, 20 litraa, on sikäli hyvä, että sen ansiosta voi kohtuullisen nopeasti vaihtaa tuotetta, joka ei myy. Olutvalikoima on DraughtMasterin ansiosta laajentunut.

– Meillä on tarjolla Helsinki kymppiin sopiva mix and match panimon tuotannosta. Maku on täällä melko konservatiivinen, mutta esittelemme myös uusia oluita. DraughtMaster antaa hyvän mahdollisuuden ottaa sesonkioluita tarjolle, Heimo summaa.

Buenos Airesilla on käytössä seitsemän hanaa, mikä sopii etenkin rajoitetun asiakasmäärän aikoina täydellisesti myynnin volyymeihin. Pienimmillään tiettyä olutta menee kymmenisen litraa viikossa, joten DraughtMasterin myyntiaika riittää hyvin.

– Tuote on raikas, tuore ja hyvä, sellainen kuin sen tuleekin olla.

Heimon mukaan DraughtMaster on tuonut henkilökunnalle lisäarvoa ja syventänyt ammatillista osaamista muutenkin kuin vapaan annostelun osalta. Pari työntekijää on ottanut vastuun pesuista.

– Jotkut henkilökunnasta ovat ottaneet pesut elämänasiakseen. Se on syventänyt heidän ammatillista mielenkiintoaan olueen ja tuo yhden lisän normiarkeen, Heimo kuvailee.

Ainoa toive on, että 20 litran astiassa olisi kahva helpottamassa sen asettamista paikoilleen.

Ympäristöystävällisyys kaupan päälle

Sinebrychoffin strategiaan kuuluu ympäristöystävällisyys, ja panimo valmistaa oluensa täysin uusiutuvalla energialla. Tavoitteena on tuotannon hiilineutraalius.

Kun puhutaan oluen hiilijalanjäljestä, hanaolut on ykkönen. Ravintolamyynnissä hanaoluen osuus on iso, ja 75 prosenttia siitä tarjoillaan edelleen teräastioista tai tankista. Pullossa myydään ravintolassa joka viides olut. Monet seikat puhuvat DraughtMasterin puolesta.

DraughtMasterin hiilijalanjälki on pienempi kuin metalliastialla. Astian valmistaminen vie vähemmän energiaa, kuljetukset kevenevät ja vaihtopesut jäävät pois. Panimo kerää ja jatkojalostaa tyhjentyneet astiat.

Oluen hiilijalanjäljen vertailussa DraughtMasterilla tarjoiltu hanaolut on kirkkaasti ykkönen: sen hiilijalanjälki on 33 prosenttia pienempi kuin tölkillä, ja pulloon verrattuna ero on 150 prosenttia.

Christian Hickey huomauttaa, että Sinebrychoff noudattaa hanaoluiden kanssa hybridistrategiaa. Hemingwayssa alkoi muutama vuosi sitten tuoreolutpilotti, jossa olut tuodaan suoraan panimolta isoon ravintolatilassa olevaan tankkiin. Myös 30 litran metalliastiat ovat yhä käytössä, ja niiden käyttöä voi jatkaa esimerkiksi volyymituotteissa DraughtMasterin rinnalla.

– Oluen raikkaus, hyvä vaahto ja ennen kaikkea intohimo, jolla olut tarjoillaan, sitä haluamme edistää, Hickey sanoo.

draughtmaster.fi